2014-09-20, 22:19
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Inte så dåligt pinkat. Jag har skrivit något snarlikt tidigare i tråden. Men i mitt scenario springer vännerna svartjackan och beigejackan på varandra av en slump när den enda mördat pojken. Det hela leder till att mördaren knivskär vännen lätt i handen vilket gör att han tvingas ta av sig mössan för att stoppa blodflödet. Sedan dumpar han mössan utan för ICA. Konsekvensen av detta är att polisen inte har DNA från mördaren, utan från mördarens vän som är helt oskyldig. Vännen kan dock inte ge sig till känna nu eftersom han då prompt skulle bli dömd.

Men din teori kan också stämma. Något lurt är det ju med det hela och experter har sagt att det aldrig skett något liknade. Så om två stycken är involverade i ett barnamord på det här sättet skulle verkligen vara unikt.

Tack! Jo, det är många olika scenarion som har bollats omkring i den här tråden.
Jag vill helst inte tro att man planerat att mörda en 8-åring utan jag tror att det spårar ur helt, annars borde nog inte mannen på bänken varit så uppriven. Kan tänka mig att Mohammed sparkar GM mellan benen eller spottar på honom eller nåt sånt. Finns väl en liten liten möjlighet att man börjar misshandla honom lite lätt och att Mohammed då tar fram kniven och hugger GM.

Apropå två GM så har man också nämnt två olika byxor (svarta träningsbyxor och svarta chinos/piratbyxor), två mössor (sotarmössa och Pointern), två hårfärger (cendré och mer ljust).
De berömda muskulösa låren tror jag då tillhör den beige, kroppsbyggare av mindre modell? Steroid- eller testosteronbruk som ger aggressivitet? Han kanske också säljer såna preparat?
Senast redigerad av Readyfreddie 2014-09-20 kl. 22:45.
Citera
2014-09-20, 22:43
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Otroligt spännande redogörelse & det känns absolut som ett tänkbart händelseförlopp. Dock är det ju fortfarande flera frågetecken.

Exempelvis:
1. Om nu 8-åringen är det tänkta offret, varför i herrans namn är man 2 personer? Är den enas uppgift att agera spejare?
2. Efter dådet ska man alltså lyckats få en snilleblixt för att komma undan med brottet. Låna ut jacka, bege sig åt olika håll etcetera... Känns det inte som man då även borde varit tillräckligt intelligenta när det kommer till val av mordvapen? Framförallt om de bägge gärningsmännen är vuxna.
3. Om nu medhjälparen sitter på en bänk så länge efter dådet som du påstår att det finns indikationer på. Då bör det innebära att någon av dem bor i området, alltså i Linköping? Varför skulle han annars sitta kvar?
4. Den 19 oktober begicks detta dåd, på morgonen dessutom. Hur kallt var det denna morgon egentligen, några uppgifter kring det? Eftersom du påstår att medhjälparen sitter länge på en bänk i Trädgårdsföreningen utan jacka, så är ju det ytterst relevant.

Ifall detta dåd faktiskt utförts till viss del av en duo då är det väl sannolikast av 2 personer i ungefär samma ålder? Eller har du/polisen någon annan teori kring just åldern?

Tack! Kul med allt gensvar och vill gärna att någon försöker sticka hål på teorin.

1. Kan tänka mig flera orsaker. Hålla i Mohammed så han inte flyr, om man nu skulle rispa honom eller nåt. GM är en riktig fegis. Mohammed kunde haft sällskap av en syster. Medhjälparen var stor och stark och kan ha haft till uppgift att se till att ingen kom för nära eller gav sig på GM.

2. Ingen snilleblixt utan panik och tur, egentligen gör dom inget annat än döljer blodfläckarna. Som sagt tror jag inte att det är ett planerat mord, då hade man varit mer noggranna. Nu blev det som det blev. Jo, dom är vuxna men dom är nog inte speciellt smarta.

3. Det jag skrev som en fånig men ändå inte helt omöjlig teori så gick ju kompisen iväg med hans nycklar, pengar, kort osv. Han vill ta bussen hem till sin stad men kan inte... Mördaren kanske letar upp honom igen efter att han varit hemma och bytt om och så. Man kan haft Trädgårdsföreningen som träffpunkt. Det fanns ju också ett möjligt vittne som sett en man med blod på händerna på en buss i Linköping.
Om man ser rörelserna före dådet så kommer den svarte från öst och den beige från väst och de kan mycket väl vara på väg tillbaka åt respektive håll igen. Min gissning är att svart kommer med buss från en annan ort, beige bor i utkanten av Linköping kanske på cykelavstånd. När den beige rekar dagarna före så ska det vara vid Karl Dahlgrensgatan 1 som också ligger väster om mordplatsen.

4. Det var inte speciellt kallt 7-8 grader men regnigt och bänkmannen såg också frusen ut. Han kan då ha varit ute utan jacka i ett par timmar, han ses en sista gång när han korsar Drottninggatan.

Vet inte åldern men i inledningsskedet sa man GM kunde vara mellan 20-40 år. Tror inte att dom är gamla klasskamrater utan mer två outsiders. Känslan är att mördaren är den som bestämmer och då kan jag se honom som lite äldre. En annan orsak till den känslan är att han inte åkt fast än, man har inte riktat in sig på någon 30+.

Förresten var det någon som skrev i tråden att en oidentifierad man hade irrat omkring lite på sjukhuset med en lindad hand. Blödde han väldigt kraftigt kanske han var tvungen att chansa, det är ungefär vid sjukhuset mördaren försvinner.
Senast redigerad av Readyfreddie 2014-09-20 kl. 22:48.
Citera
2014-09-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Tack! Kul med allt gensvar och vill gärna att någon försöker sticka hål på teorin.

1. Kan tänka mig flera orsaker. Hålla i Mohammed så han inte flyr, om man nu skulle rispa honom eller nåt. GM är en riktig fegis. Mohammed kunde haft sällskap av en syster. Medhjälparen var stor och stark och kan ha haft till uppgift att se till att ingen kom för nära eller gav sig på GM.

2. Ingen snilleblixt utan panik och tur, egentligen gör dom inget annat än döljer blodfläckarna. Som sagt tror jag inte att det är ett planerat mord, då hade man varit mer noggranna. Nu blev det som det blev. Jo, dom är vuxna men dom är nog inte speciellt smarta.

3. Det jag skrev som en fånig men ändå inte helt omöjlig teori så gick ju kompisen iväg med hans nycklar, pengar, kort osv. Han vill ta bussen hem till sin stad men kan inte... Mördaren kanske letar upp honom igen efter att han varit hemma och bytt om och så. Man kan haft Trädgårdsföreningen som träffpunkt. Det fanns ju också ett möjligt vittne som sett en man med blod på händerna på en buss i Linköping.
Om man ser rörelserna före dådet så kommer den svarte från öst och den beige från väst och de kan mycket väl vara på väg tillbaka åt respektive håll igen. Min gissning är att svart kommer med buss från en annan ort, beige bor i utkanten av Linköping kanske på cykelavstånd. När den beige rekar dagarna före så ska det vara vid Karl Dahlgrensgatan 1 som också ligger väster om mordplatsen.

4. Det var inte speciellt kallt 7-8 grader men regnigt och bänkmannen såg också frusen ut. Han kan då ha varit ute utan jacka i ett par timmar, han ses en sista gång när han korsar Drottninggatan.

Vet inte åldern men i inledningsskedet sa man GM kunde vara mellan 20-40 år. Tror inte att dom är gamla klasskamrater utan mer två outsiders. Känslan är att mördaren är den som bestämmer och då kan jag se honom som lite äldre. En annan orsak till den känslan är att han inte åkt fast än, man har inte riktat in sig på någon 30+.

Förresten var det någon som skrev i tråden att en oidentifierad man hade irrat omkring lite på sjukhuset med en lindad hand. Blödde han väldigt kraftigt kanske han var tvungen att chansa, det är ungefär vid sjukhuset mördaren försvinner.

Men om det nu är 2 GM, varav 1 av dem faktiskt sitter på en bänk i trädgårdsföreningen. Är det inte lite märkligt då att han sitter där en lång stund ute i regnet utan jacka? Eller kan det rent av vara som så att han inte vet var hans partner in crime bor någonstans? Det är ändå en tidig morgon i mitten av oktober detta dåd skett.. Man bör väl också kunna fastslå att 1 av personerna bor i Linköping? Hur vet vi att det inte är medhjälparen på bänken som bor i Linköping? Om det nu är som du säger att han som faktiskt utförde knivhuggen på 8 åringen är iväg och byter kläder etcetera, då kan han lika-gärna ha lånat nycklar till lägenhet/hus av personen på bänken. Är inte det troligare?

"Medhjälparen på bänken sitter kvar i kyla & fryser för att han vet att det ändå är nära hem. Nu väntar han på att sin kompanjon hör av sig, så att han själv ska kunna bege sig hemåt. Tanken är helt enkelt att inte ses tillsammans efter mordet." Vad säger att det inte lika-gärna kan vara så i sådana fall? Det är ju trots allt i Linköping man har topsat massa människor, då bör det väl vara mer troligt att medhjälparen bor i staden, men inte GM som utförde knivhuggen & som lämnat ifrån sig DNA-spår?
Senast redigerad av herrtanke 2014-09-20 kl. 22:57.
Citera
2014-09-20, 23:08
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Men om det nu är 2 GM, varav 1 av dem faktiskt sitter på en bänk i trädgårdsföreningen. Är det inte lite märkligt då att han sitter där en lång stund ute i regnet utan jacka? Eller kan det rent av vara som så att han inte vet var hans partner in crime bor någonstans? Det är ändå en tidig morgon i mitten av oktober detta dåd skett.. Man bör väl också kunna fastslå att 1 av personerna bor i Linköping? Hur vet vi att det inte är medhjälparen på bänken som bor i Linköping? Om det nu är som du säger att han som faktiskt utförde knivhuggen på 8 åringen är iväg och byter kläder etcetera, då kan han lika-gärna ha lånat nycklar till lägenhet/hus av personen på bänken. Är inte det troligare?

"Medhjälparen på bänken sitter kvar i kyla & fryser för att han vet att det ändå är nära hem. Nu väntar han på att sin kompanjon hör av sig, så att han själv ska kunna bege sig hemåt. Tanken är helt enkelt att inte ses tillsammans efter mordet." Vad säger att det inte lika-gärna kan vara så i sådana fall? Det är ju trots allt i Linköping man har topsat massa människor, då bör det väl vara mer troligt att medhjälparen bor i staden, men inte GM som utförde knivhuggen & som lämnat ifrån sig DNA-spår?

Mycket bra tänkt! Jag påstår inte att jag vet just något alls i det här så dina tanker låter mycket sunda. Varför sitter han där så länge? Han kan ju förvisso blivit handlingsförlamad av chocken och inte orkar ta sig för något, den här mannen kan också ha psykiska besvär sedan tidigare och vara medicinerad. Det kan också vara så att båda GM bor på annan ort och känner varandra därifrån.
En orsak till att jag tänkt som jag gjort är att jag har en speciell person som utgångspunkt för mannen i svart, så mina tankar är lite anpassade efter det.

Jag tänker mig de två männens relation som väldigt ytlig, den längre kanske är nån sorts hantlangare eller medhjälpare åt den andre. Kan tänka mig att medhjälparen stod i skuld till den andre, kanske fått olika preparat/droger av honom. Dom kan ha träffats när han letade droger för att självmedicinera sin psykiska sjukdom.
Citera
2014-09-20, 23:17
Medlem
massepojkens avatar
Precis som alla andra hundratals teorier så är dom svåra att sticka hål på. Anledningen är ju den att alla inklusive polisen bara gissar. I princip är allt möjligt i teorin i detta fall.

Scenariot är kreativt men troligtvis alldeles för osannolikt för att verka rimligt. Rent oddsmässigt pratar vi säkerligen runt 2000 går pengarna bara på det att dom var 2 st.

Det finns en sak som kännetecknar detta dubbelmord.Man svänger fram och tillbaka. Precis hela tiden som en karamelliserad foliehatt.
Om ett par dagar kommer du inte längre tro på din teori utan är helt säkert inne på ett nytt spår.

När någon frågar mig hur jag tror mordet gick till blir jag helt tom i blicken och blubbar med munnen som en liten bebis.

En polare sa när jag blubbade, , "det där är ju tydliga tecken på psykisk ohälsa"
Senast redigerad av massepojken 2014-09-20 kl. 23:33.
Citera
2014-09-20, 23:26
Medlem
Citat:
Mycket bra tänkt! Jag påstår inte att jag vet just något alls i det här så dina tanker låter mycket sunda. Varför sitter han där så länge? Han kan ju förvisso blivit handlingsförlamad av chocken och inte orkar ta sig för något, den här mannen kan också ha psykiska besvär sedan tidigare och vara medicinerad. Det kan också vara så att båda GM bor på annan ort och känner varandra därifrån.
En orsak till att jag tänkt som jag gjort är att jag har en speciell person som utgångspunkt för mannen i svart, så mina tankar är lite anpassade efter det.

Jag tänker mig de två männens relation som väldigt ytlig, den längre kanske är nån sorts hantlangare eller medhjälpare åt den andre. Kan tänka mig att medhjälparen stod i skuld till den andre, kanske fått olika preparat/droger av honom. Dom kan ha träffats när han letade droger för att självmedicinera sin psykiska sjukdom.

Ja det finns ju många tänkbara scenarion.

En sak jag inte greppar dock angående din teori är att om nu "medhjälparen" antingen inväntar sin partner in crime, eller hamnat i chocktillstånd. Då kan jag tycka att det är märkligt att han satt sig i trädgårdsföreningen av alla ställen. För det första så är det ju oktober & det regnar ute, för det andra så ligger trädgårdsföreningen nära mordplatsen. För det tredje bor han nu i en annan stad, varför skulle han då sitta utomhus i regnet & frysa, såpass nära mordplatsen?

Det lär inte vara en/flera högutbildade ingenjörer polisen letar efter direkt... Tycker faktiskt att mycket tyder på unga förövare, säkert förstagångsförbrytare.
Citera
2014-09-20, 23:33
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ja det finns ju många tänkbara scenarion.

En sak jag inte greppar dock angående din teori är att om nu "medhjälparen" antingen inväntar sin partner in crime, eller hamnat i chocktillstånd. Då kan jag tycka att det är märkligt att han satt sig i trädgårdsföreningen av alla ställen. För det första så är det ju oktober & det regnar ute, för det andra så ligger trädgårdsföreningen nära mordplatsen. För det tredje bor han nu i en annan stad, varför skulle han då sitta utomhus i regnet & frysa, såpass nära mordplatsen?

Det lär inte vara en/flera högutbildade ingenjörer polisen letar efter direkt... Tycker faktiskt att mycket tyder på unga förövare, säkert förstagångsförbrytare.

Jag vet självklart inte vad han väntar på bara att han faktiskt sitter där.
Han är ju knappt kontaktbar så logik går kanske inte att applicera på honom. Mannen på bänken sitter alltså längst bort i Trädgårdsföreningen mot Drottninggatan och det är en ganska bra bit bort. Men självklart är det skumt.
Citera
2014-09-20, 23:42
Medlem
Citat:
Jag vet självklart inte vad han väntar på bara att han faktiskt sitter där.
Han är ju knappt kontaktbar så logik går kanske inte att applicera på honom. Mannen på bänken sitter alltså längst bort i Trädgårdsföreningen mot Drottninggatan och det är en ganska bra bit bort. Men självklart är det skumt.

Längst-bort i trädgårdsföreningen mot Drottninggatan? Menar du förbi glashuset åt vänster då eller? Jag antar att personen kom från lekparkshållet/volleyboll-planshållet?
Senast redigerad av herrtanke 2014-09-20 kl. 23:45.
Citera
2014-09-20, 23:47
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Längst-bort i trädgårdsföreningen mot Drottninggatan? Menar du förbi glashuset åt vänster då eller? Jag antar att personen kom från lekparkshållet?

Det står knappt var någonstans i Trädgårdsföreningen han sitter, det spelar i och för sig inte så stor roll. Men samme man ses stå och titta in i ett skyltfönster till en fotobutik allra längst ner på Djurgårdsgatan, först därefter syns han sittandes på bänken. Så det ska i alla fall vara i den änden.
Han har enligt vittnen gått Djurgårdsgatan ner och inte genom föreningen.
Citera
2014-09-21, 00:28
Bannlyst
Det som är intressant i det hela är dessa konstateranden:

- En man ses gå runt i flera dagar nära mordplatsen. Vittnen uppfattar det som skumt.
- En man ses sitta på en parkbänk nära mordplatsen den aktuella dagen och ser tydligen helt förstörd ut. Har inte på sig någon jacka.
- Mordvapnet är en butterfly-kniv och Mohammed dödas med ursinnigt våld och tjugotals hugg.
- AL utstår inte alls samma våld.
- Flera vittnar om två olika misstänkta män: en i svart jacka och en i beige jacka i anslutning till mordet. Sen kommer flera olika beskrivningar på GM. En där GM är muskulös, en annan där GM är lång och smal. En där GM har iskall och skrämd blick. En där GM ska ha gjort något uppseendeväckande.
- Familjen Ammouri har haft problem med konflikter tidigare.
- En man med blodiga händer ses stiga på en buss i en busshållsplats närmast mordplatsen.
- En man ses gå runt på sjukhuset med inlindad hand.

Har läst Readyfreddie's teori och det är den mest trovärdiga jag läst hittills på forumet. Det är alldeles för många vittnesiakttagelser runt mordplatsen som tyder på att det rör sig om två GM och inte en.

Jag tror så här: det rör sig om två pundare/psyksjuka eller om ett beställningsjobb där två är ute efter Ammouri. GM 1 spanar dagarna innan i området där M bor för att kunna konfrontera honom senare. Den aktuella morddagen så utför GM 1 mordet på M. När AL kommer drabbas han av chock och är tvungen att på något sätt skadliggöra henne eller få henne att tappa medvetandet/omdömet. I och med att han agerar orationellt tar han i alldeles för mycket vilket gör att AL får svåra skador. Den andra GM håller utkik och båda GM utbyter kläder. GM 2 ses småspringa 5-10 minuter sedan med den blodiga mössan i handen, och det är denna person det gamla vittnet har observerat. En man i svart rock med skrämd blick försvinner bort från mordplatsen i rask takt.

GM 1 blir totalt handlingsförlamad och kommer till sina fulla sinnes bruk. Han har nu förstått vad som har hänt, att han har varit delaktig i ett barnamord och sätter sig på en parkbänk i nära anslutning till mordplatsen och ser helt förstörd ut. Han ska tidigare ha setts med beige jacka i närheten av brottsplatsen när han spanade på ev vittnen och liknande.

GM 2 tar sig till ICA, kastar den blodiga mössan i ett tidningsställ och tar sedan bussen till ett område han känner igen. Det är inte hans blod på mössan, men hans händer blir ändå röda av blod och detta observerar bussens chaufför. Var GM 2 sedan försvinner vet jag inte.

GM 1 tar sig vidare från parkbänken till sjukhuset/vårdcentralen och säger att han har varit med om en olycka. Han blir omplåstrad och tar sig sedan hem lugnt. Ingen läkare eller sjuksköterska kommer ihåg denna man med tanke på vilken stress och arbetsbelastning de utsätts för dag efter dag. Varje patient blir ett nummer i statistiken helt enkelt.
Citera
2014-09-21, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot

- En man ses gå runt i flera dagar nära mordplatsen. Vittnen uppfattar det som skumt.
- En man ses sitta på en parkbänk nära mordplatsen den aktuella dagen och ser tydligen helt förstörd ut. Har inte på sig någon jacka.
- Mordvapnet är en butterfly-kniv och Mohammed dödas med ursinnigt våld och tjugotals hugg.
- Flera vittnar om två olika misstänkta män: en i svart jacka och en i beige jacka i anslutning till mordet. Sen kommer flera olika beskrivningar på GM. En där GM är muskulös, en annan där GM är lång och smal. En där GM har iskall och skrämd blick. En där GM ska ha gjort något uppseendeväckande.
- En man med blodiga händer ses stiga på en buss i en busshållsplats närmast mordplatsen.

Har läst Readyfreddie's teori och det är den mest trovärdiga jag läst hittills på forumet. Det är alldeles för många vittnesiakttagelser runt mordplatsen som tyder på att det rör sig om två GM och inte en.

Jag tror så här: det rör sig om två pundare/psyksjuka eller om ett beställningsjobb där två är ute efter Ammouri. GM 1 spanar dagarna innan i området där M bor för att kunna konfrontera honom senare. Den aktuella morddagen så utför GM 1 mordet på M. När AL kommer drabbas han av chock och är tvungen att på något sätt skadliggöra henne eller få henne att tappa medvetandet/omdömet. I och med att han agerar orationellt tar han i alldeles för mycket vilket gör att AL får svåra skador. Den andra GM håller utkik och båda GM utbyter kläder. GM 2 ses småspringa 5-10 minuter sedan med den blodiga mössan i handen, och det är denna person det gamla vittnet har observerat. En man i svart rock med skrämd blick försvinner bort från mordplatsen i rask takt.

GM 1 blir totalt handlingsförlamad och kommer till sina fulla sinnes bruk. Han har nu förstått vad som har hänt, att han har varit delaktig i ett barnamord och sätter sig på en parkbänk i nära anslutning till mordplatsen och ser helt förstörd ut. Han ska tidigare ha setts med beige jacka i närheten av brottsplatsen när han spanade på ev vittnen och liknande.

GM 2 tar sig till ICA, kastar den blodiga mössan i ett tidningsställ och tar sedan bussen till ett område han känner igen. Det är inte hans blod på mössan, men hans händer blir ändå röda av blod och detta observerar bussens chaufför. Var GM 2 sedan försvinner vet jag inte.

GM 1 tar sig vidare från parkbänken till sjukhuset/vårdcentralen och säger att han har varit med om en olycka. Han blir omplåstrad och tar sig sedan hem lugnt. Ingen läkare eller sjuksköterska kommer ihåg denna man med tanke på vilken stress och arbetsbelastning de utsätts för dag efter dag. Varje patient blir ett nummer i statistiken helt enkelt.

Fast polisen har ju kunnat konstatera att personen som efterlämnat DNA inte är missbrukare. Enbart nikotin, alltså röker eller snusar han. Så att båda männen skulle vara pundare kan vi nog utesluta.

Du tror inte att det kan vara som så att GM 2 inväntar GM 1 (han som knivhögg)? Alltså att GM 1 är iväg och byter kläder antingen i sitt eget hus eller i GM 2:s hus. Alltså vill de inte ses tillsammans.

Sen är det ju det här med mordvapnet som jag tjatat om en del gånger. Om mordet varit planlagt, så är det underligt att man väljer en butterfly-kniv... Tyder på låg intelligens eller unga förövare...
Citera
2014-09-21, 00:55
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot

Kul att du också tycker det.
Inte dumt tänkt alls tycker jag. Jag fick aldrig in den gamla tanten på grund av att jag inte fått fram att något vittne sett en beige rock efter Tränggatan. Men jag var inne på samma sak som du och att han vände ut och in på rocken, den hade mönster på sig som tanten sa.

Jag tycker som du att två GM är troligare än en.

Själva essensen i min teori är att signalementet på den svartklädde plötsligt ändras före övergångsstället mot Lasarettsgatan. Resten är krusiduller kan man säga.
I den vevan dyker också en annan man upp, helt lik den fd svartklädde fast nu utan jacka. Och denne man får polisen aldrig kontakt med.

Massepojken:
Vet precis vad du menar, man blir helt snurrig av det här. Jag gissar då att det kan bero på att man så att säga har smält samman två olika identiteter i en. Det är runda kinder, fyrkantigt ansikte, cendréfärgat kort och lite krulligt hår, ljust hår i moderiktig frisyr, datanörd och sportig, bredaxlad och kutryggig, svällande lår.

Fast på en punkt har du faktiskt fel. Har kört hårt på den här teorin i snart en månad och den känns starkare än någonsin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in