2014-11-20, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C11H17N2O2SNa
linköping2014: Intressant. I stora delar likt Readyfreddes teori.

Kul att man kanske kan bidra på något sätt!

Skummat igenom tråden, var en del sidor så läste faktiskt inte vartenda ord på varje. Har gjort min teori på den sammanställningen på typ 170 sidor eller var det var som postats tidigare! Står om bakgrund, vittnen, nyhetsartiklar etc.

Om någon undrar om mer detaljer eller hur jag tänkt så plockar jag upp mina antecknar och understrykningar

En sak som jag tror stärker min teori är att.

Är det en gärningsman blir vittnesmålen luddiga.
Är det två gärningsmän blir det också svårt.

Däremot som jag skrivit kan det vara två personer som är kopplade till morden utan för den sakens skull samarbetat.

Det borde vara svårt för polisen att leta upp en koppling mellan de här personerna när dom knappt har en koppling till varandra!

Kan vara väldigt få personer eller ens någon som vet att GM och Ljus ens träffats nämligen.

Det blir komplext på grund av det här tror jag! Därav att polisen kört fast.
Citera
2014-11-20, 12:54
Medlem
Den mörkklädde och den ljusklädde har en homorelation. Dom ska prata om nånting. Nån kanske vill avbryta allt. Dom ger varandra en kyss farväl.. Mohammed ser det, skriker ' bögar'. Den mörkklädde blir helt rasande. Resten när historia.

Kanske
Citera
2014-11-21, 18:13
Medlem
Varangiangs avatar
Satt mig in i sen 1,5 vecka tillbaks hittade flashbacktråden i förrgår, teoriserar och spekulerar för fullt.
Kan någon sätta mig in i skadebilden för respektive offer?
Citera
2014-11-22, 00:59
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangiang
Satt mig in i sen 1,5 vecka tillbaks hittade flashbacktråden i förrgår, teoriserar och spekulerar för fullt.
Kan någon sätta mig in i skadebilden för respektive offer?

Kul! Det är ju ett intressant fall med mycket att försöka sortera ut.

Jag har haft lite svårt att hitta information om deras skador, men båda ska i alla fall ha utsatts för kraftigt övervåld.

Mohammed sägs ha blivit slagen och troligen knäad mot revbenen (gissningsvis framifrån) kraftigt våld. Dessutom knivhuggen 17 gånger bara mot huvud och hals, utöver det huggen/stucken över hela baksidan av kroppen, troligen inte där ryggsäcken täckte då.

Anna-Lena ska ha blivit huggen både i ryggen och framifrån, står inte mycket om hennes skador.
Citera
2014-11-22, 01:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Kul! Det är ju ett intressant fall med mycket att försöka sortera ut.

Jag har haft lite svårt att hitta information om deras skador, men båda ska i alla fall ha utsatts för kraftigt övervåld.

Mohammed sägs ha blivit slagen och troligen knäad mot revbenen (gissningsvis framifrån) kraftigt våld. Dessutom knivhuggen 17 gånger bara mot huvud och hals, utöver det huggen/stucken över hela baksidan av kroppen, troligen inte där ryggsäcken täckte då.

Anna-Lena ska ha blivit huggen både i ryggen och framifrån, står inte mycket om hennes skador.

Med tanke på det väldiga övervåldet mot lille Mohammed (utan att veta hur många gånger A-L höggs), så framstår M som det primära målet för gm.

Jag tror också att M blev misshandlad (knäad, slagen, sparkad?) först, för vem hugger någon så många gånger för att sedan slänga kniven och börja misshandla med händer, knän, fötter (?).

Det ligger närmast, enligt min mening, att gm började misshandeln utan kniv, för att sedan fortsätta med kniv. Då hade han också kniven i handen direkt för att "gå över" till A-L och fortsätta med henne. Hade gm börjat med kniven på M, slängt kniven för att fortsätta misshandeln, så måste han sedan ha behövt ta upp kniven för att attackera A-L med den.

Så, för mig, troligt:

1. Gm misshandlar lille M med händer, knän, ev. fötter. (M är det primära målet.)

2. Tar därefter upp kniv och hugger M många gånger (övervåld).

3. Ser A-L (vittne). Springer i kapp henne, hugger henne i ryggen (för hon har vänt och är på väg tillbaks mot sin bostad). Hon faller till marken, och gm hugger henne framifrån. A-L är fortfarande vid medvetande efter attacken och pratar, därför kan hennes skador vara "lindrigare" (för att använda ett dåligt beskrivande ord). Det tyder på att gm kanske inte använde samma övervåld som mot M (med reservation för hur huggen träffade, och lille M:s kroppsstorlek).

4. Gm går lugnt (?) därifrån (utifrån att ingen ska ha sett honom springa på Åsvägen).

Hade A-L varit det primära målet (och gm attackerat henne först), hade han inte behövt utöva övervåld mot lille M efteråt.

Att ingen (få?) verkar ha sett överfallet på lille M, kan bero på att det fanns mer växtlighet runt omkring denna överfallsplats, men att platsen där gm hann ikapp A-L inte var lika skyddad (nära "ingången" till parkeringen). Det tycker jag också tyder på att M attackerades först.

Övervåldet på M tyder antagligen på (enligt statistik vid övervåld) antingen raseri, drogutlöst raseri eller allvarlig psykisk sjukdom/störning. Droger hade han gm, enligt tester, inte använt, så det går bort. Vid en allvarlig psykisk sjukdom/störning irrar inte sällan gm kvar i närheten av brottsplatsen, och kan därmed tas ganska omgående. Detta alternativ verkar också gå bort, då gm handlat rationellt (i alla fall enligt gm:s sätt att agera).

Då kvarstår raseri/personligt motiv. Om gm velat hämnas oförrätter som hade med M:s familjs affärer att göra, skulle han verkligen ha behövt använda övervåld då? Då hade det mer varit i "andra hand". Kanske troligare att hatet/raseriet var personligt gentemot lille M, och att gm därför reagerade som han gjorde?
Citera
2014-11-22, 15:21
Medlem
OneBrAiNers avatar
Bra analys Prinzezzan!

Punkt 1, 2 och 3 är ett troligt händelseförlopp. GM hann inte skada AL mer än han gjorde pga tidspress. Kanske hade skadan i handen redan uppstått när han attakerade M och var försiktigare.

Har GM:s blod funnits på någon av offren? Om det bara finns på en av dem så borde denna vara offer nummer 2.
Citera
2014-11-22, 16:56
Medlem
Vill bara tillägga två punkter:

1. Den misshandel som M utsattes för innan han blev knivhuggen (17 gånger) var så grov att han antagligen hade dött av den.

2. Efter att GM har lämnat A-L ska hon ha ropat på hjälp varpå GM återvänder till henne och hugger henne några gånger till för att "avsluta" henne, vad det verkar.
Citera
2014-11-22, 17:45
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneBrAiNer
Bra analys Prinzezzan!

Punkt 1, 2 och 3 är ett troligt händelseförlopp. GM hann inte skada AL mer än han gjorde pga tidspress. Kanske hade skadan i handen redan uppstått när han attakerade M och var försiktigare.

Har GM:s blod funnits på någon av offren? Om det bara finns på en av dem så borde denna vara offer nummer 2.

Ja, det kan ha berott på tidspress, att gm inte "hann". Han kan ha observerat att personer såg det han gjorde, och ville därifrån. Men varför såg ingen honom springa på Åsgatan då?

Jag vet inte att jag läst att gm:s offer hade hans blod på sig. Någon annan som läst/hört något om detta?
Citera
2014-11-22, 17:54
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Vill bara tillägga två punkter:

1. Den misshandel som M utsattes för innan han blev knivhuggen (17 gånger) var så grov att han antagligen hade dött av den.

2. Efter att GM har lämnat A-L ska hon ha ropat på hjälp varpå GM återvänder till henne och hugger henne några gånger till för att "avsluta" henne, vad det verkar.

Bra tillägg! Då var det verkligen fråga om övervåld... Nu visste väl inte gm att det var på det viset, men att han högg M 17 gånger borde betyda att han verkligen ville döda honom, eller att han av någon anledning inte kunde stoppa sitt raseri.

Likaså med A-L, gm återvänder för att hugga henne ytterligare, eftersom han märker att hon lever och är vid medvetande (skulle kunna beskriva gm för polis). Han verkar, som du skriver, vilja "avsluta" henne också.

Borde inte gm ha varit stressad efteråt? Svettig, andfådd, skakig? Det måste ju ha varit både en psykisk och fysisk ansträngning. OM han vistades bland folk omgående efter dåden, så borde den/de uppmärksammat detta, tycker man.
Citera
2014-11-22, 18:23
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Borde inte gm ha varit stressad efteråt? Svettig, andfådd, skakig? Det måste ju ha varit både en psykisk och fysisk ansträngning. OM han vistades bland folk omgående efter dåden, så borde den/de uppmärksammat detta, tycker man.

Tydligen har han smält in relativt bra. Det här lär vara första iakttagelsen efter dådet och han verkar inte varit direkt panikslagen eller urspårad.
"Kvinnan och mannen fick ögonkontakt mitt på övergångsstället vid Djurgårdsgatan/Lasarettsgatan. Det fanns någonting mycket oroligt över honom, enligt kvinnan.
- Hon hade inte lagt märke till honom om han inte hade betett sig konstigt - det uppger hon själv, säger Benniet Henricson."
Citera
2014-11-22, 19:07
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Tydligen har han smält in relativt bra. Det här lär vara första iakttagelsen efter dådet och han verkar inte varit direkt panikslagen eller urspårad.
"Kvinnan och mannen fick ögonkontakt mitt på övergångsstället vid Djurgårdsgatan/Lasarettsgatan. Det fanns någonting mycket oroligt över honom, enligt kvinnan.
- Hon hade inte lagt märke till honom om han inte hade betett sig konstigt - det uppger hon själv, säger Benniet Henricson."
(Mina fetmarkeringar)

Nu vet vi ju inte om detta var gm överhuvudtaget, men enligt kvinnan har ju denne kille uppfattats av henne som att det fanns något "mycket oroligt" över honom. Och om han inte hade "betett sig konstigt", så hade hon inte lagt märke till honom. Detta är ju något som skulle kunna peka mot honom. Nu behöver det ju inte bero på att han begått ett dubbelmord, det kanske var hans naturligt oroliga natur, eller att hon uppfattade det på sitt eget vis (kanske refererade honom till någon annan, som han liknade t ex). Han kunde ha varit stressat av något annat. Osv.

Tror inte att gm behövt ha "flippat/spårat ur", men "normalt" (men vad är normalt i en sådan här situation?) sett torde han ha uppträtt nervöst, eller på ett "annorlunda" sätt. (Om han nu inte hade en iskall Ted Bundy-personlighet eller liknande, förstås.)
Citera
2014-11-22, 20:38
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Bra tillägg! Då var det verkligen fråga om övervåld... Nu visste väl inte gm att det var på det viset, men att han högg M 17 gånger borde betyda att han verkligen ville döda honom, eller att han av någon anledning inte kunde stoppa sitt raseri.

Likaså med A-L, gm återvänder för att hugga henne ytterligare, eftersom han märker att hon lever och är vid medvetande (skulle kunna beskriva gm för polis). Han verkar, som du skriver, vilja "avsluta" henne också.

Skulle inte raseriet kunna motiveras av att det inte var GMs kniv utan Ms (som många varit inne på många gånger)? GM misshandlar M som lyckas fumla fram en kniv och kanske ger GM skadan han fått. GM blir än mer aggressiv och lyckas tillskansa sig kniven och hackar sedan besinningslöst i M som hämnd. Efter att även ha attackerat A-L slänger GM kniven helt enkelt därför att den inte är hans. Han vill inte förknippas med den utan bara vill bli av med den. Spekulationer, visst, men jag tycker det verkar skapligt troligt även om det är meningslöst att försöka hitta rimlighet och logik i dårars beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in