Citat:
Ursprungligen postat av
Readyfreddie
Kul! Det är ju ett intressant fall med mycket att försöka sortera ut.
Jag har haft lite svårt att hitta information om deras skador, men båda ska i alla fall ha utsatts för kraftigt övervåld.
Mohammed sägs ha blivit slagen och troligen knäad mot revbenen (gissningsvis framifrån) kraftigt våld. Dessutom knivhuggen 17 gånger bara mot huvud och hals, utöver det huggen/stucken över hela baksidan av kroppen, troligen inte där ryggsäcken täckte då.
Anna-Lena ska ha blivit huggen både i ryggen och framifrån, står inte mycket om hennes skador.
Med tanke på det väldiga övervåldet mot lille Mohammed (utan att veta hur många gånger A-L höggs), så framstår M som det primära målet för gm.
Jag tror också att M blev misshandlad (knäad, slagen, sparkad?) först, för vem hugger någon så många gånger för att sedan slänga kniven och börja misshandla med händer, knän, fötter (?).
Det ligger närmast, enligt min mening, att gm började misshandeln
utan kniv, för att sedan fortsätta
med kniv. Då hade han också kniven i handen direkt för att "gå över" till A-L och fortsätta med henne. Hade gm börjat med kniven på M, slängt kniven för att fortsätta misshandeln, så måste han sedan ha behövt ta upp kniven för att attackera A-L med den.
Så, för mig, troligt:
1. Gm misshandlar lille M med händer, knän, ev. fötter. (M är det primära målet.)
2. Tar därefter upp kniv och hugger M många gånger (övervåld).
3. Ser A-L (vittne). Springer i kapp henne, hugger henne i ryggen (för hon har vänt och är på väg tillbaks mot sin bostad). Hon faller till marken, och gm hugger henne framifrån. A-L är fortfarande vid medvetande efter attacken och pratar, därför kan hennes skador vara "lindrigare" (för att använda ett dåligt beskrivande ord). Det tyder på att gm kanske inte använde samma övervåld som mot M (med reservation för hur huggen träffade, och lille M:s kroppsstorlek).
4. Gm går lugnt (?) därifrån (utifrån att ingen ska ha sett honom
springa på Åsvägen).
Hade A-L varit det primära målet (och gm attackerat henne först), hade han inte behövt utöva övervåld mot lille M efteråt.
Att ingen (få?) verkar ha sett överfallet på lille M, kan bero på att det fanns mer växtlighet runt omkring denna överfallsplats, men att platsen där gm hann ikapp A-L inte var lika skyddad (nära "ingången" till parkeringen). Det tycker jag också tyder på att M attackerades först.
Övervåldet på M tyder antagligen på (enligt statistik vid övervåld) antingen raseri, drogutlöst raseri eller allvarlig psykisk sjukdom/störning. Droger hade han gm, enligt tester, inte använt, så det går bort. Vid en allvarlig psykisk sjukdom/störning irrar inte sällan gm kvar i närheten av brottsplatsen, och kan därmed tas ganska omgående. Detta alternativ verkar också gå bort, då gm handlat rationellt (i alla fall enligt gm:s sätt att agera).
Då kvarstår raseri/personligt motiv. Om gm velat hämnas oförrätter som hade med M:s
familjs affärer att göra, skulle han verkligen ha behövt använda övervåld då? Då hade det mer varit i "andra hand". Kanske troligare att hatet/raseriet var personligt gentemot lille M, och att gm därför reagerade som han gjorde?