2014-09-20, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Varför gjorde IS det? Vilka baktankar?

Citat:
In a written statement, President Recep Tayyip Erdoğan said the hostages’ freedom was the result of a successful “operation.”

“I thank the prime minister and his colleagues for this carefully planned, detailed and secret operation, which continued all night and successfully completed early morning,” the statement from the president’s office read.

“Our National Intelligence Agency has followed the issue with patience and dedication, and finally performed a successful rescue operation,” the statement added.
Källa: Hürriyet Daily News
Citera
2014-09-20, 10:47
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Varför gjorde IS det? Vilka baktankar?

Ingen räddningsoperation så det var förhandlingar. Naturligtvis säger turkiska sidan att inga eftergifter gavs. Men det kommer säkert längre fram om man pröjsade cash eller gav andra löften.

De har förflyttats 8 ggr under 101 dagar och turkiska staten var nära att göra en räddningsaktion 6 ggr under den här tiden men man beslutade att ta inga risker under rådande förhållanden.

Hade jag verit IS hade jag definitivt inte överlämnat de nu när en koalition bildas, de var ju bra försäkring att turkarna förhöll sig passiva....
Citera
2014-09-20, 11:06
Medlem
Leskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Hade jag verit IS hade jag definitivt inte överlämnat de nu när en koalition bildas, de var ju bra försäkring att turkarna förhöll sig passiva....

Så snart kan vi kanske få se en pansardivision turkiska stridsvagnar jaga bort IS från Kobane?

Kommer Turkiet nu ta bort fan-artiklarna med IS från affärer i turkiet?

Är detta början på slutet för IS? Ett strategiskt misstag att släppa gisslan?
Citera
2014-09-20, 11:11
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Så snart kan vi kanske få se en pansardivision turkiska stridsvagnar jaga bort IS från Kobane?

Kommer Turkiet nu ta bort fan-artiklarna med IS från affärer i turkiet?

Är detta början på slutet för IS? Ett strategiskt misstag att släppa gisslan?

Turkarna är mer intresserade av att bli av med Assad än ISIS just nu. Tror inte att man går in ensam in. Däremot kommer de med förslag till FN snart att bilda en zon i norra Syrien under internationell kontroll tills inbördeskriget tar slut.

Ska turkarna med i USAs koalition, så måste USA presentera en plan på hur man ska göra sig av med Assad och tillfredställa sunni-araberna i Irak för att Turkiet ska bli en aktiv partner där.
Citera
2014-09-20, 12:22
Medlem
Yaskos avatar
http://www.expressen.se/nyheter/45-000-syriska-kurder-har-flytt-over-till-turkiet/

Citat:
Omkring 45 000 syriska kurder har gått över gränsen via åtta övergångar på en 30 kilometer lång sträcka mellan Akcakale och Mursitpinar sedan vi öppnade gränsen i går, sade Kurtulmus till turkiska CNN på lördagsmorgonen.

Det var nytt med så många människor, tills igår pratade man om 3-4000 människor som flytt.
Citera
2014-09-20, 14:00
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
http://www.expressen.se/nyheter/45-000-syriska-kurder-har-flytt-over-till-turkiet/

Det var nytt med så många människor, tills igår pratade man om 3-4000 människor som flytt.

I Belgien lyckades man avvärja attacker från återvändande Daesh supporters:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19566891.ab
Citat:
Flera attacker, som bland annat planerats av anhängare till jihadistgruppen Islamiska staten (IS), har avvärjts i Belgien, rapporterar dagstidningen L'Echo. Enligt tidningens anonyma källor handlar det om dåd liknande det mot Judiska museet i Bryssel i maj där fyra människor dödades. Belgare som rest till Syrien för att strida och sedan återvänt hem pekas ut. Enligt tidningen har 400 belgare rest dit och ett 90-tal återvänt.

Läste en artikel i CNN om att kanske USA ska samarbeta med Assad i det tysta, men den som skrivit artikeln var en f.d. rysk rådgivare så det är inte så troligt, eftersom han försökte blanda in den ryska invasionen av Ukraina och trodde att om Ryssland gör 0 eftergifter och USA 2 så skulle det bli bättre på något sätt... Rysk logik. http://edition.cnn.com/2014/09/18/opinion/isis-obama-putin-nekrassov/index.html?hpt=hp_t2
Citera
2014-09-20, 14:13
Bannlyst
Citat:

Ohh herregud. Kommer dom dra tillbaka sen när det lugnat sig tror du Yasko eller kommer dom också vara en del av Turkiets inventarie i framtiden?
Citera
2014-09-20, 14:46
Medlem
milanista22s avatar
Peshmerga redo att hjälpa sina bröder i kobani

http://m.basnews.com/en/News/Details/Peshmerga-Ready-to-Support-Syrian--Kurds-Will-Head-to-Kobani/34693
Citera
2014-09-20, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle01
Vet du vad det innebär att regeringen drar tillbaka sig? Att de fullständigt skiter i den regionen, ekonomiskt, politiskt och militäriskt. Syriska kurdistan har embargo på sig av regeringen, helt plötsligt ska de klara sig helt själva. Det fanns över 50 partier i Syriska Kurdistan, mobiliseringen av dessa var extremt jobbigt, samtidigt som när regionen även blir anfallen. Sen var det inte så enkelt att regeringen bara drog, det var strategiskt bra för de också, man vill fokusera på kurderna sen. Inte nu, man håller en neutral ton. Då kan du inte provocera. Sen valde YPG att INTE vara offensiva i början av revolutionen, för att man ville inte stämplas som separatister. Dock blev kurdiska städer, byar snabbt under YPG kontroll, vissa områden fick man köpa för, rätt så mycket. Texi serekaniye som är långt västerut, blev intagen av isis. På senare tid har man valt att bli mer offensiv PGA man fått mer legitimitet av omvärlden. Vi såg även hur YPG mobilisera sig för Shingal, de har kapaciteten att agera effektivt både defensivt och offensivt.

YPG intog Tel hamis, för länge sedan, dock blev man förrådd av lokala befolkningen. Mycket propaganda från isis, många araber tror att YPG vill hänga de levande, våldta deras döttrar osv osv. Just nu blev Tel hamis aktuellt igen, så som det ser ut nu kommer man inta den igen, folket där insåg sitt misstag. Dock har striderna i Kobane, skakat om många operationer, vi får se om de fullföljer sin plan i Tel hamis, vilket är troligt.

Flera TÅG, med stridsvagnar pålastade har körts från Turkiet till Syrien, och getts till ISIS. Obekräftade uppgifter säger även att turkiska generaler är på plats för att organisera attackerna.

Kurdisk logik? Tycker du att det var dåligt att regeringen drog sig tillbaka? De flesta andra kurderna i denna tråd håller nog inte med dig. Ni kurder brukar ju vilja ha självständighet/självstyre, men nu passar det att skylla på någon annan när det går dåligt.

Jag vill gärna se någon källa på ditt påstående om Tel Hamis. Så vitt jag vet så har de aldrig lyckats inta staden, däremot har de försökt och misslyckats. Jag ger samma länk till dig som jag har postat två gånger tidigare, utan att någon har bevisat motsatsen.

Citat:
MFS tillkännagav sin existens i januari 2013, men deltog inte i större stridigheter förrän under slutet av året. Kring årsskiftet ingick de i en stor frontoffensiv tillsammans med YPG.

– Det senaste slaget där vi deltog var kring Tel Hamis. Även om vi förlorade så fick vi mycket erfarenhet av att hantera svårigheter. Vi är redo att offra oss, inte bara för varandra utan för våra kurdiska och arabiska kamrater i YPG också.

http://www.metro.se/nyheter/syriska-kristna-slass-mot-jihadister-men-inte-for-assad/EVHncr!3UeJUHRWnWGXE/

Har hört många påståenden om Turkisk support till ISIS och det stämmer förmodligen att de ger åtminstone passivt stöd, men stöd i form av flera TÅG med stridsvagnar låter lite väl påhittat. Var ifrån åkte tågen till vart? Vilka typer av stridsvagnar och hur många har levererats till ISIS. Om detta stämmer är det stora nyheter. Källa på detta eller är det ytterligare ett fantasifoster från kurder som ett sätt att skylla ifrån sig en förlust?

Jag gillar också era hypotetiska scenarion, t.ex om vi bara hade haft si och så mycket grymma vapen som ISIS har, då djävlar alltså. Låt mig kontra med ett lika relevant scenario. Om jag hade varit superman, då djävlar alltså då hade jag utplånat alla med laser ifrån ögonen. Dags att komma tillbaka till verkligheten och diskutera utifrån de givna förutsättningarna istället för önsketänkande.
Citera
2014-09-20, 15:15
Medlem
Många har skrivit att gisslan i Mosul släppts samidigt som obekräftade rapporter om att turkiska vapen och generaler är direkt inblandade i operationen mot Kobane.

Det slog mig bara, där har ni eftergiften/lösensumman.
Turkarna hjälper IS att inta Kobane mot att IS släpper gisslan.
Fullt rimligt.
Citera
2014-09-20, 15:35
Medlem
Situationen i Kobane. Ser mörkt ut...

https://t.co/SKNFZnOUYb
Citera
2014-09-20, 16:26
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Har hört många påståenden om Turkisk support till ISIS och det stämmer förmodligen att de ger åtminstone passivt stöd, men stöd i form av flera TÅG med stridsvagnar låter lite väl påhittat. Var ifrån åkte tågen till vart? Vilka typer av stridsvagnar och hur många har levererats till ISIS. Om detta stämmer är det stora nyheter. Källa på detta eller är det ytterligare ett fantasifoster från kurder som ett sätt att skylla ifrån sig en förlust?
Det finns tonvis med matrial som tyder på att Turkiet har en relation till terroristgruppen. Jag kan fylla upp 300 A4 sidor med källor.
Citat:
Let's assume that some of these reports stem from Turkey's negative image in the West. The "new Turkey" [a motto frequently used by Erdoğan] doesn't have the reputation of the "old Turkey" in Europe and the US. Hence, the foreign media, which used to praise Turkey until recent years, is now criticizing us. But, among countless news stories on the issue, are there no genuine ones? Let's take a look at some of these claims. It was claimed that a fundraising office for ISIL had been opened in İstanbul's Fatih district and that this office was also used to recruit militants.

German state TV ARD broadcasted videos of an ISIL training camp in Gaziantep province. The Taraf daily reported that a henchman of ISIL leader [Abu Bakr] al-Baghdadi, whose leg was broken in a US air strike, was treated at a Şanlıurfa hospital along with eight other ISIL militants. Former US Ambassador to Turkey Francis Ricciardone has said that Turkey turns a blind eye to Islamist militants crossing its border to Syria, despite warnings from the US.
http://www.todayszaman.com/_turkey-isil-and-allegations_359075.html

Dem har rätt här, det är möjligt att visa anklagelser är bull, men knappst alla. Det är en sådan mängd med anklagelser så att det i sig tyder på att något skumt sker i Turkiet. Sedan så finns det fall där det handlar om ren fakta, som tex när kurder och amerikaner i Irak hittar vapen, amunition och bomber med en unik turkisk märkning. Hur är det möjligt att IS fått tag på dessa saker? I ett annat fall så var en turkisk MIT agent inne i en välgörenhetsbil som var på väg till en IS kontrollerad stad i Syrien. Han vägrade låta gränspolisen eller åklagare söka igenom ambulansen. Det rör sig om mer än passivt stöd (eller beror på vad du menar med passivt stöd).

Jag har dock ingen kännedom om något tåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in