2014-09-20, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det är inte min avsikt att vara elak. Jag blir bara frustrerad över hur vissa vill kriga mot allt och alla samtidigt som terrorister slaktar det egna folket. Du inser väl själv att det inte är läge att diskutera offensiver mot den syriska regeringen och andra miliser i Qamishli?

Jag väljer YPG alla dagar i veckan i deras krig mot IS, men för att lyckas vinna mot dem krävs samarbete vilket förekommer i både al-Hassake och Qamishli. Anser du fortfarande att det vore bra att anfalla SAA/NDF och kristna miliser i detta läge? Ha i åtanke att IS tagit över 60 kurdiska byar under 48 timmar.

Sedan har du fel i att Ryssland inte har hjälpt Assad, det har dem gjort.

Du har rätt och jag ber om ursäkt, jag skulle vilja se de kristna jobba ihop utan Assad och skapa sitt egna inom en snar framtid. Vet du när armenier började med nationalism? När vi separerade oss från kyrkan och det måste syrianer-assyrier också göra.

Ryssland borde göra mer, de hjälper men inte tillräckligt..

Jag kollade på kartan och ser att de närmar sig staden Ayn. Turkiet måste gå under för att alla ska få fred i området.

https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Syrian_Civil_War_detailed_map
Citera
2014-09-20, 01:11
Medlem
Chris1991s avatar
4 stycken Hizbollah soldater och 2 från SAA släpptes ner från en helekopter i deir zoor området. Man skall sedan ha tagit sig djup bakom IS linjer och sprängt en strategiskt viktig bro. Sedan tagit sig obemärkt tillbaka till upphämtningsplatsen.
Finner inga ord för den här sortens proffesionalism.

http://m.liveleak.com/view?i=4e0_1410916192

Skriver från telefonen så ursäkta för eventuella stavfel.

EDIT: Vad jag har förståt används bron för att transportera vapen från Irak in i Syrien och vice versa.
Senast redigerad av Chris1991 2014-09-20 kl. 01:14.
Citera
2014-09-20, 01:20
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
4 stycken Hizbollah soldater och 2 från SAA släpptes ner från en helekopter i deir zoor området. Man skall sedan ha tagit sig djup bakom IS linjer och sprängt en strategiskt viktig bro. Sedan tagit sig obemärkt tillbaka till upphämtningsplatsen.
Finner inga ord för den här sortens proffesionalism.

http://m.liveleak.com/view?i=4e0_1410916192

Skriver från telefonen så ursäkta för eventuella stavfel.

EDIT: Vad jag har förståt används bron för att transportera vapen från Irak in i Syrien och vice versa.

Hur kan två ton dynamit placeras på en sådan strategisk bro helt obemärkt?
Citera
2014-09-20, 01:35
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Hur kan två ton dynamit placeras på en sådan strategisk bro helt obemärkt?

Har absolut ingen anning, med en lastbil eller något. Fast de släpptes ju ner med en helekopter så.. Ska gräva lite djupare och se vad jag hittar.

Hizbollah är ju trots allt kända sedan tidigare för att vara som "ghosts" och de slutar aldrig chocka en.
Väldigt intressant dock då det är första gången Hizbollah opererar så djupt inne i Syrien.
Citera
2014-09-20, 01:41
Medlem
Citat:
Du kan inte vara seriös? 16 kurdiska byar övertogs under natten till idag. Läget är mycket allvarligt och YPG har stora problem just nu.

Det är sant, attackerna har intensifierat otroligt. 16 byar har inte tagits, de evakuerades av YPG av strategiska skäl. Både civila och YPG skulle ha förlorat på de, om de höll fast vid de.
Citera
2014-09-20, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Skit snack , rätt är att YPG/SAA/NDF har blivit förrådda av islamister, det handlar inte om bara araber för finns även kurdiska islamister och det finns massa kurder i IS som också vill ha ett Kalifat och sharialagar .

I just Tel hamis, är det bara araber, efter YPG intog staden. Tog man alla vapen ifrån civila, just pga av att de är araber, det säkra före det osäkra. Senare när YPG började bygga upp ställningar, runt om staden, på natten kom attacker inifrån staden av gömda barbarer, YPG drog sig tillbaka. Man kunde lätt ha stannat kvar, men det skulle innebära masslakt i princip.
Citera
2014-09-20, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Trött på svenska kurder på flashback...

Ni kommer alltid med orealistiska skildringar av verkligheten för att ni är så tunnelseende gällande kurdistan. Eran verklighet ni beskriver finns bara i era egna huvuden. Jag tycker personligen att YPG gör ett bra jobb utifrån sina förutsättningar, men dem är inga Ubermenschker! Det roliga är att ofta när nån kurd snackar om hur bra kurdiska krigarna är så har dem nån tillbakagång nånstans direkt efter. Säger som jag har sagt tidigare, det är synd att ni inte inser att man måste samarbeta mot IS annars förlorar alla på det. Om du inte har märkt än så är IS djävligt smarta och tar ut sina motståndare en efter en, medans de krigar eller har tjafs mot varandra. Med det sagt så hoppas jag att du fattar vilken risig situation som YPG befinner sig i just nu i Kobane? Lägg ner rasistsnacket...

Det YPG/PYD uppnått i syriska Kurdistan under 2-3 år är rent av otroligt. Men du ska veta att PYD och YPG existerat innan revolutionen, men det är en annan historia.
Citera
2014-09-20, 01:56
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle01
Det är sant, attackerna har intensifierat otroligt. 16 byar har inte tagits, de evakuerades av YPG av strategiska skäl. Både civila och YPG skulle ha förlorat på de, om de höll fast vid de.

60 byar har evakuerats och lämnats. Det innebär att de kommer eller nu är intagna av IS. Jag håller med, tillbakadragningarna har varit nödvändiga.

http://www.reuters.com/article/2014/09/19/us-syria-crisis-kurds-idUSKBN0HE1Z620140919
Citera
2014-09-20, 02:16
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Det enda som jag är intresserad av att veta är på vilket sätt Hezbollah hjälper syriska islamister?
!

Vill väldigt gärna också ha ett svar på den frågan. Tycker det är fel eller rent av kränkande att slänga ur sig ett sånt påstående när nyutbildade/tränade 20 åriga Hizbollah soldater gjort saker för Syrien som PKK/YPG/peshmerge aldrig någonsin skulle klara av, värken nu förr eller senare.

Med det sagt visa lite respekt.
Citera
2014-09-20, 02:33
Medlem
Citat:
Jag tycker ärligt det inte är så otroligt. De "fick" sina områden genom att regeringen drog tillbaka sina trupper. De har gjort en del offensiver och tagit vissa småbyar här och där, men inget av riktigt strategiskt värde, förutom möjligtvis gränsövergången mot Irak. Att de dessutom misslyckats med att ta strategiska Tel Hamis måste nog vara en av deras större missar. Däremot så tycker jag dem har presterat bra defensivt gentemot ISIS. Tyvär verkar ISIS vara alldeles för starka denna gång. Men jag hoppas på mirakel.

Här kan du läsa på lite om YPG vs ISIS.
http://iswsyria.blogspot.ca/2014/09/ypg-and-rebel-forces-challenge-isis-in.html

Synd att inte Assad skickar flyg mot ISIS offensiv, det verkar vara gott om pansar och annat smaskigt att bomba i hyfsat öppen terräng. Ypperligt tillfälle att dels visa upp sin goda sida mot kurderna och världen (PR), dels att försvaga ISIS.

Vet du vad det innebär att regeringen drar tillbaka sig? Att de fullständigt skiter i den regionen, ekonomiskt, politiskt och militäriskt. Syriska kurdistan har embargo på sig av regeringen, helt plötsligt ska de klara sig helt själva. Det fanns över 50 partier i Syriska Kurdistan, mobiliseringen av dessa var extremt jobbigt, samtidigt som när regionen även blir anfallen. Sen var det inte så enkelt att regeringen bara drog, det var strategiskt bra för de också, man vill fokusera på kurderna sen. Inte nu, man håller en neutral ton. Då kan du inte provocera. Sen valde YPG att INTE vara offensiva i början av revolutionen, för att man ville inte stämplas som separatister. Dock blev kurdiska städer, byar snabbt under YPG kontroll, vissa områden fick man köpa för, rätt så mycket. Texi serekaniye som är långt västerut, blev intagen av isis. På senare tid har man valt att bli mer offensiv PGA man fått mer legitimitet av omvärlden. Vi såg även hur YPG mobilisera sig för Shingal, de har kapaciteten att agera effektivt både defensivt och offensivt.

YPG intog Tel hamis, för länge sedan, dock blev man förrådd av lokala befolkningen. Mycket propaganda från isis, många araber tror att YPG vill hänga de levande, våldta deras döttrar osv osv. Just nu blev Tel hamis aktuellt igen, så som det ser ut nu kommer man inta den igen, folket där insåg sitt misstag. Dock har striderna i Kobane, skakat om många operationer, vi får se om de fullföljer sin plan i Tel hamis, vilket är troligt.

Flera TÅG, med stridsvagnar pålastade har körts från Turkiet till Syrien, och getts till ISIS. Obekräftade uppgifter säger även att turkiska generaler är på plats för att organisera attackerna.
Citera
2014-09-20, 05:42
Medlem
Yaskos avatar
IS har släppt 49 turkiska gisslan som de tillfångatog från Turkiets Mosul-konsulat. De har hållits i Syrien och korsade gränsen inatt.
Citera
2014-09-20, 08:36
Medlem
Leskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
IS har släppt 49 turkiska gisslan som de tillfångatog från Turkiets Mosul-konsulat. De har hållits i Syrien och korsade gränsen inatt.

Varför gjorde IS det? Vilka baktankar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in