Citat:
Ursprungligen postat av
Olle01
Vet du vad det innebär att regeringen drar tillbaka sig? Att de fullständigt skiter i den regionen, ekonomiskt, politiskt och militäriskt. Syriska kurdistan har embargo på sig av regeringen, helt plötsligt ska de klara sig helt själva. Det fanns över 50 partier i Syriska Kurdistan, mobiliseringen av dessa var extremt jobbigt, samtidigt som när regionen även blir anfallen. Sen var det inte så enkelt att regeringen bara drog, det var strategiskt bra för de också, man vill fokusera på kurderna sen. Inte nu, man håller en neutral ton. Då kan du inte provocera. Sen valde YPG att INTE vara offensiva i början av revolutionen, för att man ville inte stämplas som separatister. Dock blev kurdiska städer, byar snabbt under YPG kontroll, vissa områden fick man köpa för, rätt så mycket. Texi serekaniye som är långt västerut, blev intagen av isis. På senare tid har man valt att bli mer offensiv PGA man fått mer legitimitet av omvärlden. Vi såg även hur YPG mobilisera sig för Shingal, de har kapaciteten att agera effektivt både defensivt och offensivt.
YPG intog Tel hamis, för länge sedan, dock blev man förrådd av lokala befolkningen. Mycket propaganda från isis, många araber tror att YPG vill hänga de levande, våldta deras döttrar osv osv. Just nu blev Tel hamis aktuellt igen, så som det ser ut nu kommer man inta den igen, folket där insåg sitt misstag. Dock har striderna i Kobane, skakat om många operationer, vi får se om de fullföljer sin plan i Tel hamis, vilket är troligt.
Flera TÅG, med stridsvagnar pålastade har körts från Turkiet till Syrien, och getts till ISIS. Obekräftade uppgifter säger även att turkiska generaler är på plats för att organisera attackerna.
Kurdisk logik? Tycker du att det var dåligt att regeringen drog sig tillbaka? De flesta andra kurderna i denna tråd håller nog inte med dig. Ni kurder brukar ju vilja ha självständighet/självstyre, men nu passar det att skylla på någon annan när det går dåligt.
Jag vill gärna se någon källa på ditt påstående om Tel Hamis. Så vitt jag vet så har de aldrig lyckats inta staden, däremot har de försökt och misslyckats. Jag ger samma länk till dig som jag har postat två gånger tidigare, utan att någon har bevisat motsatsen.
Citat:
MFS tillkännagav sin existens i januari 2013, men deltog inte i större stridigheter förrän under slutet av året. Kring årsskiftet ingick de i en stor frontoffensiv tillsammans med YPG.
– Det senaste slaget där vi deltog var kring Tel Hamis. Även om vi förlorade så fick vi mycket erfarenhet av att hantera svårigheter. Vi är redo att offra oss, inte bara för varandra utan för våra kurdiska och arabiska kamrater i YPG också.
http://www.metro.se/nyheter/syriska-kristna-slass-mot-jihadister-men-inte-for-assad/EVHncr!3UeJUHRWnWGXE/
Har hört många påståenden om Turkisk support till ISIS och det stämmer förmodligen att de ger åtminstone passivt stöd, men stöd i form av flera TÅG med stridsvagnar låter lite väl påhittat. Var ifrån åkte tågen till vart? Vilka typer av stridsvagnar och hur många har levererats till ISIS. Om detta stämmer är det stora nyheter. Källa på detta eller är det ytterligare ett fantasifoster från kurder som ett sätt att skylla ifrån sig en förlust?
Jag gillar också era hypotetiska scenarion, t.ex om vi bara hade haft si och så mycket grymma vapen som ISIS har, då djävlar alltså. Låt mig kontra med ett lika relevant scenario. Om jag hade varit superman, då djävlar alltså då hade jag utplånat alla med laser ifrån ögonen. Dags att komma tillbaka till verkligheten och diskutera utifrån de givna förutsättningarna istället för önsketänkande.