2014-09-18, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Jag ser att det gick att misstolka det jag skrev om skuldsättningen i andra länder. Det är inte det att den minskar. Skuldsättningen i andra västländer har aldrig tillåtits öka som i Sverige, vilket förstås beror till stora delar på att bostadsköpare där förväntas betala tillbaks sina lån i motsats till här.
Jag tolkade det först som att skuldsättningen i länder skulle ha minskat. Det var kanske inte det du menade. För skuldsättningen ökar. Det är svårt att hitta något ställe där det minskar.

Vi kan titta på Tyskland som du nämner. Där har M1 ökat med i snitt 7% sedan år 2000. Jag skulle tro att det är mer än i Sverige. (Det är dock inte hela sanningen kring skuldsättning). Men detta visar iaf att även om man amorterar så tar allmänheten mer och mer lån.

Citat:
Ja, vad är billigare i t.ex Tyskland är i Sverige? I stort sett ingenting (förutom lite mindre byråkrati gissningsvis). Vad är dyrare? Att låna pengar.

För att se det sambandet behöver man inte vara rymdkirurg.
För att bostäder ska bli billigare i Sverige så behöver nyproducerade bostäder bli billigare. Jag hoppades att det skulle framgå av mina frågor.

Om man nu kan få byggfacket att gå med på halverade löner får byggjobbare så lär väl nyproducerade bostäder bli billigare. Men vad är sannolikheten för det?
Om man nu inte ser att nyproduktion bli billigare så har du problemet att visa varför begagnat skulle falla i pris. Varför tar Nisse som vill köpa en villa och pyntar multum för en nyproducerad när han kan få en second hand för en spottstyver (om jag överdriver något)? För om Nisse i stället väljer second hand så åker de priserna upp. Och du menar att de ska åka ned. Du har något att reda ut.
2014-09-18, 22:58
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Om du någon gång skulle kunna producera något svar med något slags innehåll så kan du väl skriva det.
Men var och en kan se att vad du skriver ovan är bara ett patetiskt personangrepp och helt tomt på innehåll. Jag förstår mycket väl att du är sur efter dina fadäser, men nu gräver du bara ned dig djupare i träsket.
Försök producera något med substans i stället.
Lägg ner prestige-larvet nu Gromph. Det är på sin plats att varna folk om du fortsätter sitta och spilla ut blinda gissningar och sedan ihärdigt argumenterar för dem. Har absolut ingenting med personangrepp att göra.
2014-09-19, 00:01
Medlem
Citat:
För att bostäder ska bli billigare i Sverige så behöver nyproducerade bostäder bli billigare. Jag hoppades att det skulle framgå av mina frågor.

Om man nu kan få byggfacket att gå med på halverade löner får byggjobbare så lär väl nyproducerade bostäder bli billigare. Men vad är sannolikheten för det?
Om man nu inte ser att nyproduktion bli billigare så har du problemet att visa varför begagnat skulle falla i pris. Varför tar Nisse som vill köpa en villa och pyntar multum för en nyproducerad när han kan få en second hand för en spottstyver (om jag överdriver något)? För om Nisse i stället väljer second hand så åker de priserna upp. Och du menar att de ska åka ned. Du har något att reda ut.
Möjligheten för att kunna producera billigare nya byggnader är större än vad man kan tro. Det finns enorma möjligheter för effektiviseringar av bostäder. Automatisering av byggprocessen, samt robotisering och standardisering. Har möjligheten att kunna halvera kostnaderna. Som det är nu så är byggandet enormt ineffektivt. De flesta andra produkter blir billigare men inte hus. Varför?
2014-09-19, 09:01
Medlem
Angående avskrivningar i nyproduktion.

Citat:
En bostadsrättsförening kan redovisa underskott ett eller flera år och till och med en ansamlad förlust i det egna kapitalet utan att det innebär något ansvar för styrelseledamöterna, under förutsättning att likviditeten i föreningen är tillräcklig och att tillräckliga fonderingar görs för framtida underhåll. Under de förutsättningarna kan inte en räkenskapsmässig förlust under ett eller flera år i följd i sig vara ansvarsgrundande.
Om ett underskott kan hota bostadsrättsföreningens existens måste styrelsen vidta åtgärder för att hantera detta. Underlåter styrelseledamöterna att vidta åtgärder kan de bli skadeståndsskyldiga.

http://www.di.se/artiklar/2014/9/19/debatt-bostadsrattsavgifterna-behover-inte-hojas/
2014-09-19, 12:38
Bannlyst
Kroppskultur, hade förändringarna drivits genom är det inte alls säkert att det hade punkterat bubblan. Men det borde ha haft en prisdämpande effekt.

Nybyggen verkar vara alldeles för dyra dock om linjär avskrivning hade ställt till med förluster.
2014-09-19, 16:41
Avslutad
Citat:
Jag tolkade det först som att skuldsättningen i länder skulle ha minskat. Det var kanske inte det du menade. För skuldsättningen ökar. Det är svårt att hitta något ställe där det minskar.

Vi kan titta på Tyskland som du nämner. Där har M1 ökat med i snitt 7% sedan år 2000. Jag skulle tro att det är mer än i Sverige. (Det är dock inte hela sanningen kring skuldsättning). Men detta visar iaf att även om man amorterar så tar allmänheten mer och mer lån.

Jag har inte kollat på ökning i Tyskland jämfört med i Sverige. Fullt möjligt att ökningen varit större, men då måste vi även se från vilken relativ nivå ökningen skett. Att folk har betydligt mindre bostadslån i Tyskland är ett faktum och de exakta siffrorna går säkert att hitta om man orkar rota idet. Att svenskarna har bland världens högsta privata skulder är inte heller någon nyhet.

Citat:

Min poäng var att inget egentligen är mycket billigare i Tyskland än i Sverige när det gäller bostadsbyggande. Lönerna är inte direkt lägre, matriel kan inte skilja särskilt mycket. Vad är det då som gör att bostäderna är så mycket dyrare i Sverige. Den enda parametern utöver dyrt byggplanekrångel som tar onödig tid och kostar pengar för byggföretagen är just... möjligheten att låna mer och slippa betala tillbaks (och möjligen markpriser, men det är också en följd av att folk kan låna mer och betala mer). Kan man bygga för halva kostnaden i Tyskland så bör man kunna det även här, då kostnaderna för själva byggandet egentligen inte kan skilja särskilt mycket
2014-09-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Lägg ner prestige-larvet nu Gromph. Det är på sin plats att varna folk om du fortsätter sitta och spilla ut blinda gissningar och sedan ihärdigt argumenterar för dem. Har absolut ingenting med personangrepp att göra.
Andra inlägget på rad utan minsta lilla tillstymmelse till substans.
2014-09-19, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Möjligheten för att kunna producera billigare nya byggnader är större än vad man kan tro. Det finns enorma möjligheter för effektiviseringar av bostäder. Automatisering av byggprocessen, samt robotisering och standardisering. Har möjligheten att kunna halvera kostnaderna. Som det är nu så är byggandet enormt ineffektivt. De flesta andra produkter blir billigare men inte hus. Varför?
Om det nu finns möjligheter så undrar jag stilla varför inte någon genomför dessa, lägger sig lägre i pris och tar över marknaden om de andra inte följer med.
Tar vi platt-tv så har leverantörerna investerat i teknik får att få ned tillverkningskostnad. Och där har det varit möjligt att pressa den kostnaden. Och man har lagt sig lägre i pris, och de som inte följt med och matchat pris har blivit utplånade från marknaden.

Och vi ser att man försöker pressa priserna. T ex med enstegstätade fasader. Vilket inte verkar vara en så lyckad metod.
Antingen är det så att det inte finns så mycket att göra. På riktigt. En del bara tror att det finns.
Eller så finns det legala eller avtalsmässiga hinder.

För hade det gått så hade någon gjort det för länge sedan.

Sedan ska man notera att köparna, av villa/BR, kräver en viss standard och finish.
Kanske ovanliga fall men jag vet sådana som "moderniserat" BR som varit mindre än ett år gamla. Då har det sprillans nya inte riktigt stämt med köparnas modekrav på inredning (dvs badrum/kök). Så det är inte bara så att man betalar miljontals för en BR, utan sedan bränner man av stora summor på ny inredning.
2014-09-19, 22:59
Medlem
Citat:
Min poäng var att inget egentligen är mycket billigare i Tyskland än i Sverige när det gäller bostadsbyggande. Lönerna är inte direkt lägre, matriel kan inte skilja särskilt mycket. Vad är det då som gör att bostäderna är så mycket dyrare i Sverige. Den enda parametern utöver dyrt byggplanekrångel som tar onödig tid och kostar pengar för byggföretagen är just... möjligheten att låna mer och slippa betala tillbaks (och möjligen markpriser, men det är också en följd av att folk kan låna mer och betala mer). Kan man bygga för halva kostnaden i Tyskland så bör man kunna det även här, då kostnaderna för själva byggandet egentligen inte kan skilja särskilt mycket
Vad kostar nyproducerade simpla radhus-träkuber i Tyskland, motsvarande de som NCC gör i Haninge. I Sverige går de på 4.5 MSEK. Går det att hitta något motsvarande i någon tysk stad så vi kan jämföra.

Jag vill hålla fast vid att det blir svårt att se att second-hand villor skulle falla så mycket i pris om priset för nyproduktion ligger still, med mindre att något händer så att urbaniseringen stannar av. En köpare kan nog betala mer för nyproducerat men man accepterar nog inte så mycket större skillnad än idag. Och då kommer priserna på second-hand inte att falla.

Staten kan nog få second-handpriserna att falla genom olika former av pålagor. Men nyproduktionen blir inte billigare av det och då stannar den av. Och massor med folk blir arbetslösa.
2014-09-19, 23:17
Medlem
Citat:
Jag har inte kollat på ökning i Tyskland jämfört med i Sverige. Fullt möjligt att ökningen varit större, men då måste vi även se från vilken relativ nivå ökningen skett. Att folk har betydligt mindre bostadslån i Tyskland är ett faktum och de exakta siffrorna går säkert att hitta om man orkar rota idet. Att svenskarna har bland världens högsta privata skulder är inte heller någon nyhet.

Dessutom så är materialet en ganska liten kostnad, eller mindre än man kan tro. Det mesta är faktiskt själva jobbet. Hyra av maskiner, gubbar som jobbar. Planering osv. Nu sägs det att det kommer gigantiska 3D-skrivare som kan "skriva ut" hus på några dagar. De ska använda en form av betong som sprutas i olika lager. Jag tror att robotiseringen av hus också just nu bara är i början. Så att det blir allt mer mekaniserat. Man har inte trott att det har varit möjligt helt enkelt att bygga med robotar. Kanske att det kan gå nu. Jag tror det.
2014-09-20, 04:07
Avslutad
Citat:
Vad kostar nyproducerade simpla radhus-träkuber i Tyskland, motsvarande de som NCC gör i Haninge. I Sverige går de på 4.5 MSEK. Går det att hitta något motsvarande i någon tysk stad så vi kan jämföra.

Jag vill hålla fast vid att det blir svårt att se att second-hand villor skulle falla så mycket i pris om priset för nyproduktion ligger still, med mindre att något händer så att urbaniseringen stannar av. En köpare kan nog betala mer för nyproducerat men man accepterar nog inte så mycket större skillnad än idag. Och då kommer priserna på second-hand inte att falla.

Staten kan nog få second-handpriserna att falla genom olika former av pålagor. Men nyproduktionen blir inte billigare av det och då stannar den av. Och massor med folk blir arbetslösa.

Jag har dålig koll på den typen av bostäder, så jag jämför hellre med citylägenheter.

http://www.immobilienscout24.de/expose/76967077
http://www.immobilienscout24.de/expose/76972724
http://www.immobilienscout24.de/expose/77127879
http://www.immobilienscout24.de/expose/75292899
http://www.immobilienscout24.de/expose/75492101

Nybyggen inom en radie på 3 km runt citypunkten i Hamburg. 36000 kr/m2 i snitt. Max hälften av i Stockholm med andra ord.

Då är det dessutom ägarlägenheter, så det finns inga lån i någon förening, vilket gör det ännu billigare jämfört med Stockholm.

Vad är det som kostar så i helsike att bygga nytt i Stockholm jämfört med Hamburg? Det är inte direkt så att matriel kostar hälften och byggnadsarbetare har halva lönen i alla fall. Då kan det bara vara två andra saker jag kan komma på som gör det dubbelt så dyrt. Det ena är marken och det andra är helt enkelt köpkraften pga låga räntor, låg kontantinsats och obefintliga amorteringar.

Skulle vi också ha 30% kontant och amortering på 30 år så skulle ingen ha råd med dagens priser, marken säljas billigare och byggbolagens vinster minska = billigare nybyggen.
2014-09-20, 12:29
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Jag har dålig koll på den typen av bostäder, så jag jämför hellre med citylägenheter.

http://www.immobilienscout24.de/expose/76967077
http://www.immobilienscout24.de/expose/76972724
http://www.immobilienscout24.de/expose/77127879
http://www.immobilienscout24.de/expose/75292899
http://www.immobilienscout24.de/expose/75492101

Nybyggen inom en radie på 3 km runt citypunkten i Hamburg. 36000 kr/m2 i snitt. Max hälften av i Stockholm med andra ord.

Då är det dessutom ägarlägenheter, så det finns inga lån i någon förening, vilket gör det ännu billigare jämfört med Stockholm.

Vad är det som kostar så i helsike att bygga nytt i Stockholm jämfört med Hamburg? Det är inte direkt så att matriel kostar hälften och byggnadsarbetare har halva lönen i alla fall. Då kan det bara vara två andra saker jag kan komma på som gör det dubbelt så dyrt. Det ena är marken och det andra är helt enkelt köpkraften pga låga räntor, låg kontantinsats och obefintliga amorteringar.

Skulle vi också ha 30% kontant och amortering på 30 år så skulle ingen ha råd med dagens priser, marken säljas billigare och byggbolagens vinster minska = billigare nybyggen.

Visst tryck på ökade regleringar nu, införs på sikt till exempel 30% kontant och 30% års amortering så ger det givetvis lägre tillgångspriser, under resan dit get det lägre aktivitet och ökad segregering vilket ligger vågskålen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in