Citat:
Jag tolkade det först som att skuldsättningen i länder skulle ha minskat. Det var kanske inte det du menade. För skuldsättningen ökar. Det är svårt att hitta något ställe där det minskar.Jag ser att det gick att misstolka det jag skrev om skuldsättningen i andra länder. Det är inte det att den minskar. Skuldsättningen i andra västländer har aldrig tillåtits öka som i Sverige, vilket förstås beror till stora delar på att bostadsköpare där förväntas betala tillbaks sina lån i motsats till här.
Vi kan titta på Tyskland som du nämner. Där har M1 ökat med i snitt 7% sedan år 2000. Jag skulle tro att det är mer än i Sverige. (Det är dock inte hela sanningen kring skuldsättning). Men detta visar iaf att även om man amorterar så tar allmänheten mer och mer lån.
Citat:
För att bostäder ska bli billigare i Sverige så behöver nyproducerade bostäder bli billigare. Jag hoppades att det skulle framgå av mina frågor.Om man nu kan få byggfacket att gå med på halverade löner får byggjobbare så lär väl nyproducerade bostäder bli billigare. Men vad är sannolikheten för det?
Om man nu inte ser att nyproduktion bli billigare så har du problemet att visa varför begagnat skulle falla i pris. Varför tar Nisse som vill köpa en villa och pyntar multum för en nyproducerad när han kan få en second hand för en spottstyver (om jag överdriver något)? För om Nisse i stället väljer second hand så åker de priserna upp. Och du menar att de ska åka ned. Du har något att reda ut.