2014-09-15, 11:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Satt och läste boken.
Pink Floyd: Musiken, människorna, myterna

Den är väldigt bra skriven och samtidigt väldigt bra och svårt att lägga ifrån sig.
Tror nog att jag kommer att läsa ut boken kanske ikväll. Rekommenderas skarpt till alla som är
nyfikna eller intresserade att veta mera om Pink Floyd.

Jag började läsa den för något år sedan men kunde inte slutföra den då den var så förbannat dåligt skriven.
Citera
2014-09-16, 00:21
Medlem
Just nu läser jag Starship Troopers av Heinlein. Jag är runt 80 sidor in men jag väntar fortfarande på att boken ska ta tag i mig som riktigt bra böcker gör. Jag känner ändå att boken har potiential och det ska bli kul att läsa om samhället som Heinlein bygger upp som alla läsare verkar tycka är så hemskt.

Förutom den så läser jag Against Democracy and Equality av Tomislav Sunic.
Citera
2014-09-16, 18:57
Medlem
Har just börjat läsa Märta och Hjalmar Söderberg av Johan Cullberg/Björn Sahlin...
Vem kunde ana att HS, (vars känsliga skildringar av kvinnor och män, människor som ofta var veka och upplevde sig som marginaliserade,) var långt brutalare än den kvinnohatande Strindberg, i sin behandling av hustrun? Med hjälp av Albert Bonnier, som tyckte att HS behövde arbetsro (för att kunna leverera, i stället för ständiga förskott) fick han in Märta på sinnessjukhus. Det är sorglig läsning.
Enligt författarna fanns det inget som tydde på att hon var mentalsjuk, däremot svårt handikappad av ledgångsreumatism.
Å andra sidan har jag nyss läst Johan Cullbergs självbiografi - där han med lätt hand förbigår hur han mobbade sina syskon...
Ja, ikonerna faller .
Citera
2014-09-16, 19:01
Medlem
Läste nyligen ut Höstoffer skriven av mons kallentoft. Tyckte den var sådär, antagligen inte riktigt min typ av bok

Ska om en liten stund börja läsa Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist. Har läst människohamn tidigare skriven av honom, som jag tyckte var ganska intressant även om jag inte riktigt förstod bokens budskap (om det nu fanns något)
Citera
2014-09-16, 19:20
Medlem
Rakiis avatar
Hungerelden då jag läste ut Kråkflickan igår.

https://www.adlibris.com/se/bok/hungerelden-9789186675936
Citera
2014-09-17, 01:32
Avslutad
Jag läste äntligen ut Doktor Glas i veckan. Vilken bok! Läsvärda filosofiska tankegångar från doktorn, intressant skriven i form av en dagbok, och citatet fick mig att rysa. Som vanligt.

Citatet, kanske någon frågar sig? Jo, detta:
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.

Nu ska jag läsa "tråkigt": En maritim värld - från stenåldern till idag. Om människans förhållande till det stora blå genom historien. Intressant, tycker U-Fig.
Citera
2014-09-17, 13:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag läste äntligen ut Doktor Glas i veckan. Vilken bok! Läsvärda filosofiska tankegångar från doktorn, intressant skriven i form av en dagbok, och citatet fick mig att rysa. Som vanligt.

En av de absolut bästa böcker som skrivits inom våra gränser, otroligt bra och Söderberg var verkligen en författare av rang, en av våra största och bästa!
Citera
2014-09-18, 17:00
Medlem
Rakiis avatar
Täcknamn Odessa - Fredrick Forsyth

Första boken som jag läser av Forsyth som kan ses som en förgrundsfigur till Tom Clancy och Jan Guillous böcker om Carl Hamilton bara att detta är mycket bättre och mera verklighetsförankrad utan krusiduller och väldigt mycket intressanta faktan i bakgrund till Kalla kriget. Som Israelvän och intresserad av landet och deras militära organ är det högst intressant att läsa om Mossad (Israels underrättelsetjänst). Nu gottar jag ned mig i föreläsningar om underrättelsetjänsten och I.D.F. på Youtube för att få mera kött på benen om historien om de nazistiska krigsförbrytarna i Egypten och Aman samt Shin Bet.
Citera
2014-09-18, 20:51
Medlem
Elmuffinss avatar
Då jag börjat läsa litteraturhistoria och litteraturvetenskap så har det blivit väldigt mycket böcker nu på sistone. Vi kan ta ett axplock och ta de nuvarande. Jag har under de senaste tre veckorna läst: Medea, Kung Oidipus, Don Quijotte, Heart of darkness, En hel del dikter av bland annat Catullus, Sapfo, Shakespear m.fl. Just för tillfället så läser jag Hamlet och En midsommarnattsdröm. Personligen så ska jag gå mot den allmänna strömmen och säga att Don Quijiotte suger och Heart of darkness kan vara något av det bästa som författats.
Citera
2014-09-18, 21:14
Medlem
Halloween2s avatar
läste ur vägen igår och den var bra men gick lite för snabbt samt att jag blev smått irriterad på att varje gången sonen och pappan talade med varandra så slutade alltid meningarna med ''okej'' eller ''jag vet inte''

Pappan säger något till ungen på varje sida och ungen svarar bara okej. Kanske lite små seg men missade jag vad som hade hänt med världen? Bra bok som sagt men för kort och tråkiga diskussioner i mellan karaktärerna
Citera
2014-09-19, 21:09
Medlem
orrecrists avatar
Första boken i Arn serien av Guillou. Riktigt riktigt bra, kanske bland de bästa jag läst? !
Citera
2014-09-19, 21:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
läste ur vägen igår och den var bra men gick lite för snabbt samt att jag blev smått irriterad på att varje gången sonen och pappan talade med varandra så slutade alltid meningarna med ''okej'' eller ''jag vet inte''

Pappan säger något till ungen på varje sida och ungen svarar bara okej. Kanske lite små seg men missade jag vad som hade hänt med världen? Bra bok som sagt men för kort och tråkiga diskussioner i mellan karaktärerna

Ungefär så var det i Övergången av samma författare där varje konversation slutade med "javisst".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in