2011-01-15, 13:13
Medlem
Misers avatar
Just nu läser jag Fear and loathing in Las Vegas. Ännu bättre än filmen, precis som all annan litteratur.
Citera
2011-01-15, 13:16
Medlem
Segments avatar
Jag läste precis klart Fight Club av Chuck Palahniuk. En av de få skönlitterära böckerna jag genuint tyckt om tillsammans med böcker som Doktor Glas, Kallokain, Maken, och Tärningsspelaren. Rekommenderas!
Citera
2011-01-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miser
Just nu läser jag Fear and loathing in Las Vegas. Ännu bättre än filmen, precis som all annan litteratur.

Har en kompis som läste den och sa att den var riktigt rolig.

Läser "brott och straff". Är ganska ny i bokläsandet och vill läsa det bästa som man kan hitta.
Citera
2011-01-15, 15:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacklondon
Läser "brott och straff". Är ganska ny i bokläsandet och vill läsa det bästa som man kan hitta.

Du är på rätt väg då kan jag säga.
Citera
2011-01-15, 15:18
Medlem
Trolsks avatar
Kafka on the Shore av Haruki Murakami.

Annorlunda, definitivt inte som jag hade förväntat mig. Har i och för sig bara kommit ca 1/4, men det har hänt en del.

Tror dock inte han kommer bli en av mina favoritförfattare, föredrar Jodi Picoult
Citera
2011-01-15, 15:20
Medlem
6tasys avatar
Jag har precis börjat läsa The Catcher In The Rye, mest för att den bara "ska" läsas enligt många. Återstår att se om den är värd min tid!
Citera
2011-01-15, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miser

Riktigt så är det väl inte men ja, oftast är det ju så det ligger till. Har f.ö. inte läst boken än, får ta mig an den snart!

Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Jag läste precis klart Fight Club av Chuck Palahniuk. En av de få skönlitterära böckerna jag genuint tyckt om tillsammans med böcker som Doktor Glas, Kallokain, Maken, och Tärningsspelaren. Rekommenderas!

Den är jäkla grym och filmen som gjorts till den är ju nära perfektion. Doktor Glas är också en av mina favoriter, verkligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Jacklondon
Har en kompis som läste den och sa att den var riktigt rolig.

Även om jag tycker att Brott och Straff är en riktigt bra bok så ställer jag mig tveksam till om det verkligen är den rätta inkörsporten till skönlitteraturen. Jag tycker absolut att du bör läsa den men du kanske inte borde börja med den.

En lite "lättare" författare av en kaliber inte långt ifrån är ju Dickens. Prova med David Copperfield, den är väldigt intressant (inte nog med att den skildrar 1800-talets England på ett snyggt sätt, även delar av hans eget liv skrivs det om i boken) och grymt bra.

Om du vill så kan jag ge dig fler tips, eller så kan du prova på Dostojevskij redan nu, vem vet, du kanske uppskattar honom direkt. Tro verkligen inte att jag är någon slags Dostojevskij-hatare, tvärtom.
Citera
2011-01-15, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolsk
Kafka on the Shore av Haruki Murakami.

Annorlunda, definitivt inte som jag hade förväntat mig. Har i och för sig bara kommit ca 1/4, men det har hänt en del.

Tror dock inte han kommer bli en av mina favoritförfattare, föredrar Jodi Picoult

Har bara läst The Wind-Up Bird Chronicle (Fågeln som vrider upp världen) av Murakami än men jag tyckte verkligen att den levde upp till förväntningarna och den var definitivt en av de bättre nya böckerna jag har läst på senare tiden.

Jag antar att Kafka on the Shore hamnar i samma genre? (Murakamis märkliga realism/surrealism) Om du har läst fågeln, tycker du att Kafka är lika läsvärd?
Citera
2011-01-15, 16:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yuk
Jag antar att Kafka on the Shore hamnar i samma genre? (Murakamis märkliga realism/surrealism) Om du har läst fågeln, tycker du att Kafka är lika läsvärd?

Kafka på stranden går i samma stil och är fruktansvärt bra, även om Fågeln är snäppet bättre.
Citera
2011-01-15, 16:05
Medlem
Citat:
Även om jag tycker att Brott och Straff är en riktigt bra bok så ställer jag mig tveksam till om det verkligen är den rätta inkörsporten till skönlitteraturen. Jag tycker absolut att du bör läsa den men du kanske inte borde börja med den.

En lite "lättare" författare av en kaliber inte långt ifrån är ju Dickens. Prova med David Copperfield, den är väldigt intressant (inte nog med att den skildrar 1800-talets England på ett snyggt sätt, även delar av hans eget liv skrivs det om i boken) och grymt bra.

Om du vill så kan jag ge dig fler tips, eller så kan du prova på Dostojevskij redan nu, vem vet, du kanske uppskattar honom direkt. Tro verkligen inte att jag är någon slags Dostojevskij-hatare, tvärtom.

Jag är inte helt ny, har kanske läst drygt ett tiotal böcker under ett år. Jag har läst lite klassiker till en början och har tänkt börja med filosofiböcker. "Walden" och "Så talade Zarathustra" är väl i princip de inom filosofi då. Även om Zarathustra var ett knepigt verk tycker jag att den var väldigt häftig och givande. Den borde alla läsa. Men ge gärna tips, det är alltid bra!
Citera
2011-01-15, 16:19
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Anser själv att Dostojevskij kan vara en ordentlig dörröppnare för den äldre, klassiska litteraturen om man är lagd åt det hållet. Knappast svåra eller krävande böcker (förutom namnen) och en vän till mig inklusive jag själv började läsa på allvar just efter Brott och straff.
Citera
2011-01-15, 16:36
Medlem
VampireLestats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Anser själv att Dostojevskij kan vara en ordentlig dörröppnare för den äldre, klassiska litteraturen om man är lagd åt det hållet. Knappast svåra eller krävande böcker (förutom namnen) och en vän till mig inklusive jag själv började läsa på allvar just efter Brott och straff.

Håller med. Så var det för mig också, blev snarare förvånad över att Brott och straff inte alls var så oerhört tung och svår som man hört innan. Riktigt bra är den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in