Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Det dom ville uppnå? Jag vet inte, men det enda vettiga är att folken i Östukraina får själva avgöra sin framtid. Det är vägen till fred och försoning. Att Östukraina själva får bestämma, inte Kiev, inte EU och framför allt inte Washington...
... och hur tror du att folket i
östra ukraina skulle välja?
jag uppskattar ditt folkrättsliga engagemang. fred, försoning och folkets bästa bör vara ledstjärnor för framtiden i östra ukraina. men då ska vi nog också komma ihåg att att;
1) att endast 15-30 % av befolkningen stöder separatisterna (enligt de opinionsundersökningar som fanns innan kriget)
2) att befolkningen i befriade städer sluter upp i pro-ukrainska tusental, medan man i miljonstaden donetsk numera knappt ens uttrycker support för separatisterna (inte direkt empiriskt, men likväl en indikation)
3) att man i dagsläget har en annalkande jättekatastrof inför vintern (det hedrar både poroshenko och putin att de tar en inrikespolitisk smäll för att rädda befolkningen i donbass)
just nu kan man inte genomföra en trovärdig folkomröstning (mitt antagande), skulle man göra det känns det osannolikt att de extrema separatisterna skulle vinna (även det bara ett antagande), och skulle de hårdnackade separatisterna göra det - här är jag helt förbannat säker - skulle donbass falla ned i en finansiell avgrund som kommer att kosta fler människoliv än kriget (om ej ryssland ger väldigt många miljarder dollar och extremt stora återuppbyggnadsprojekt).
bryr man sig om folkets väl är en samförståndslösning inom ukraina den enda vägen framåt just nu.