Har några frågor om kemiska reaktioner och vore oerhört tacksam för svar. Har ingen lärare eller kompis/Förälder att fråga direkt så får söka mig till mitt andra hem här på flashback

Detta är de frågorna jag absolut inte har någon anning om vad man ska göra och kemiboken verkar inte direkt ha svaren jag letar efter! Alla svar uppskattas och frågorna 1 samt alla frågor 3 är prio hehe

(Alla temperaturer i Celsius)
1) Då man behandlar kalciumkarbid (CaC2) med vatten bildas en gas. Man stänger in en mängd av denna gas i en behållare med volymen 20 kvadratdecimeter och mäter trycket och massan hos gasen. Trycket var 210 kPa vid temperaturen 30 grader och massan var 43,3g. Diskutera vilken gas det kan ha varit.
2) I ett experiment löstet 3,57g av en legering av magnesium och zink upp i saltsyra under bildning av vätgas. Vätgasen samlades upp i ett kärl med volymen 750 kvadradcentimeter. Gasens tryck blev 312 kPa vid temperaturen 25 grader. Beräkna masshalterna av magnesium och zink i legeringen.
3) En blandning av syrgas och kvävgas har vid rumstemperatur volymen 1,00 kvadraddecimeter. Man sätter till 1.00 kvadraddecimeter vätgas och sedan får gasblandningen explodera. De kvarvarande gaserna kyls ned till den ursprungliga temperaturen varvid vattenångan kondenserar till vatten. Volymen av de torra gaserna är då 0,92 kvadraddecimeter. Alla de givna volymerna gäller vid samma tryck.
A) Skriv reaktionsformeln för den reaktion som sker vid explosionen.
B) Vilken av reaktanterna är i överskott? (En ganska tydlig motivering här för oss dumma

)
C) Beräkna halten syrgas respektive kvävgas i den ursprungliga blandningen. (Man ska svara i volymprocent)...
Tack på förhand!