2014-09-14, 21:18
Medlem
selvovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selvovic
Jag har 2.5 M H2SO4, och ska lösa upp 0.05 mol järn. Hur beräknar jag hur mycket volym av syran som behövs? Ganska lost just nu.

För att få reda på volymen ska jag använda formeln c=n/V där c alltså är 2.5 M så jag måste få reda på substansmängden n för att kunna räkna ut V.

Är det då jag ska göra en balanserad reaktionsformel? Hur börjar jag där?
Senast redigerad av selvovic 2014-09-14 kl. 21:23.
2014-09-14, 22:16
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selvovic
För att få reda på volymen ska jag använda formeln c=n/V där c alltså är 2.5 M så jag måste få reda på substansmängden n för att kunna räkna ut V.

Är det då jag ska göra en balanserad reaktionsformel? Hur börjar jag där?

Du måste veta att Fe oxideras till Fe2+ och att det bildas vätgas. Det bildas med andra ord järn(II)sulfat och H2. Balansera därefter.
Du vet substansmängden järn och du kan då enkelt ta reda på substansmängden H2SO4 som går åt i reaktionen enligt molförhållandet. Sen är det bara att köra på med c=n/v.
2014-09-14, 22:29
Medlem
selvovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyklohexanal
Du måste veta att Fe oxideras till Fe2+ och att det bildas vätgas. Det bildas med andra ord järn(II)sulfat och H2. Balansera därefter.
Du vet substansmängden järn och du kan då enkelt ta reda på substansmängden H2SO4 som går åt i reaktionen enligt molförhållandet. Sen är det bara att köra på med c=n/v.

Stort tack!

Eftersom SO4 har laddningen 2- så är ju formeln Fe + H2S04 --> Fe2+ + SO4(2-) + H2 balanserad, eller?
Vilket betyder att molförhållandet mellan järn och svavelsyra är 1:1, så antalet mol är lika stort? Det innebär vidare att V=n/c --> 0,05/2.5=0,02 dm^3, stämmer det?
2014-09-14, 22:58
Medlem
Cyklohexanals avatar
Yes. Svårare än så var det inte. =)
2014-09-14, 23:03
Medlem
Det är något jag missar med elektronernas fördelning på de olika skalen.

Uppgiften lyder: CA reagerar med BR, beskriv elektronövergången som sker.

CA har 20 elektroner och BR 35.

Fördelningen för BR blir således 2,8,18,7 (Jag följde formeln 2n^2, 2 i första skalet, 8 i andra och 18 i tredje och 32 i fjärde).

CA har 20 elektroner, därför bör fördelninge bli som lyder: 2,8,10.

Det är CA som förbryllar mig, enligt facit ska det bli: 2,8,8,2

Någon vänlig som kan förklara vad jag missar?
2014-09-15, 06:40
Medlem
zuppja0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums

Fördelningen för BR blir således 2,8,18,7 (Jag följde formeln 2n^2, 2 i första skalet, 8 i andra och 18 i tredje och 32 i fjärde).

Klassiskt fel innan man fattat periodiska systemet till 100%. Skal 3 eller högre kan ta 8 elektroner och sedan börja bygga vidare på nästa skall. De kan också fortsätta bygga ut skal nr 3. Jag kan inte svara exakt på detta men om jag minns rätt så tar skal 3 åtta elektroner eftersom detta är stabilare än att ha 11 elektroner. Kanske inte ett exakt svar men något i denna väg ska det vara.
2014-09-15, 12:02
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:

Du måste komma ihåg att varje skal består av undernivåer. En undernivå i ett högre skal kan ha lägre energi än ett lägre skal dvs fylls först. Elektronskal är egentligen en väldigt förenklad modell över kvantmekaniken och elektronuppsättningar.

Jag tror man på gymnasienivå helt enkelt säger att M-skalet fylls först med totalt 8 elektroner och de andra lämnas tomt. Sedan fyller man N-skal med 2 elektroner och fyller därefter upp M-skalet.

Såhär fyller man egentligen de s.k. orbitalerna enligt kvantmekaniken och aufbauprincipen. Högskolenivå egentligen men titta om du inte blir yr av alla siffror
1s2
2s2
2p6
3s2
3p6
4s2
3d10
4p6
5s2
4d10
5p6
6s2
4f14
5d10
osv osv
Antalet elektronrymmande orbitaler ökar snabbt därefter.

Vissa undantag gäller för vissa grundämnen vilket förklarar en del av d-blockets kemiska karaktär.

1 = K = 2 elekroner
2 = L = 8 elektroner
3 = M = 18 elektroner
4 = N = 32 elektroner
Senast redigerad av Cyklohexanal 2014-09-15 kl. 12:08.
2014-09-15, 13:54
Avslutad
Har inte läst kemi på flera år så behöver lite hjälp här med en ganska grundläggande uppgift om jämvikt.

Före reaktion vet jag följande (innan jämvikt) (siffran innan ska representera 2an före H20 i 2H20)
1[Reaktant] + 3[Reaktant] <-> 2[Produkt] av något

jag känner till antal mol för reaktanterna innan och mol för produkten efter/vid jämvikt. Hur tar jag sedan reda på reaktanternas mol vid jämfikt? Så här tänker jag men det är bara en gissning.

1mol[reaktant] / 2mol[produkt] = 0,5

2mol[produkt] / 3mol[reaktant] = 1,5

Då multiplicerar jag 0,5 med produkten innan jämvikt för att få reaktantens mol efter jämvikt och samma sak med reaktant 2.

Blev lite krångligt men har inget verkligt scenario framför mig för tillfället
2014-09-15, 16:40
Medlem
Citat:
Du måste komma ihåg att varje skal består av undernivåer. En undernivå i ett högre skal kan ha lägre energi än ett lägre skal dvs fylls först. Elektronskal är egentligen en väldigt förenklad modell över kvantmekaniken och elektronuppsättningar.

Jag tror man på gymnasienivå helt enkelt säger att M-skalet fylls först med totalt 8 elektroner och de andra lämnas tomt. Sedan fyller man N-skal med 2 elektroner och fyller därefter upp M-skalet.

Såhär fyller man egentligen de s.k. orbitalerna enligt kvantmekaniken och aufbauprincipen. Högskolenivå egentligen men titta om du inte blir yr av alla siffror
1s2
2s2
2p6
3s2
3p6
4s2
3d10
4p6
5s2
4d10
5p6
6s2
4f14
5d10
osv osv
Antalet elektronrymmande orbitaler ökar snabbt därefter.

Vissa undantag gäller för vissa grundämnen vilket förklarar en del av d-blockets kemiska karaktär.

1 = K = 2 elekroner
2 = L = 8 elektroner
3 = M = 18 elektroner
4 = N = 32 elektroner

Tack för att du tar dig tid, men CA har ju 20 elektroner.
2 elektroner hamnar i K-skalet. 8 hamnar i L-skalet. I M-skalet får 18 elektroner plats. Vi har använt totalt 10 stycken och fördelen dessa på K och och L-skalen. 10 återstår då och dessa vill jag då placera i M-skalet. Men detta ska jag alltså enligt facit inte göra, varför går inte det?

Facit menar att jag ska placera elektronerna såhär:
K=2
L=8
M=8 (här vill jag placera 10 elektroner)
N=2

Jag ser ingen logik.
2014-09-15, 16:47
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zdrastuitye
Har inte läst kemi på flera år så behöver lite hjälp här med en ganska grundläggande uppgift om jämvikt.

Före reaktion vet jag följande (innan jämvikt) (siffran innan ska representera 2an före H20 i 2H20)
1[Reaktant] + 3[Reaktant] <-> 2[Produkt] av något

jag känner till antal mol för reaktanterna innan och mol för produkten efter/vid jämvikt. Hur tar jag sedan reda på reaktanternas mol vid jämfikt? Så här tänker jag men det är bara en gissning.

1mol[reaktant] / 2mol[produkt] = 0,5

2mol[produkt] / 3mol[reaktant] = 1,5

Då multiplicerar jag 0,5 med produkten innan jämvikt för att få reaktantens mol efter jämvikt och samma sak med reaktant 2.

Blev lite krångligt men har inget verkligt scenario framför mig för tillfället

Har svårt att tyda vad du menar riktigt.

1A + 3B = 2C

Volym konstant till 1dm3

Säg att du har 10 mol/dm3 av vardera A och B.
Reaktant vid jämvikt = 2 mol/dm3

Då blir koncentrationerna för reaktanterna vid jämvikt:
[A] = 10-2 = 8 mol/dm3
[b] = 10-2 = 8 mol/dm3

Sedan är det bara att stoppa in i jämviktsekvationen.

K = [C]^2/([A]*[b]^3)
2014-09-15, 16:50
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
Tack för att du tar dig tid, men CA har ju 20 elektroner.
2 elektroner hamnar i K-skalet. 8 hamnar i L-skalet. I M-skalet får 18 elektroner plats. Vi har använt totalt 10 stycken och fördelen dessa på K och och L-skalen. 10 återstår då och dessa vill jag då placera i M-skalet. Men detta ska jag alltså enligt facit inte göra, varför går inte det?

Facit menar att jag ska placera elektronerna såhär:
K=2
L=8
M=8 (här vill jag placera 10 elektroner)
N=2

Jag ser ingen logik.

Det blir inte logiskt med elektronskalsmetoden utan det är något du bara måste lära dig. M-skalet fylls upp till 8 elektroner sedan fylls N-skalet med 2 och därefter fyller du upp M-skalet.

Vad detta betyder är att de två elektronerna i N-skalet som du fyller innan elektron nr 9 i M-skalet har en lägre energinivå och fylls därför innan.
Detta beror alltså på att skal K och uppåt består av undernivåer. K består av 2 st undernivåer som inte påverkar uppsättningen. När vi kommer upp i L och M skalen blir dessa avgörande för hur man fyller däremot.
Senast redigerad av Cyklohexanal 2014-09-15 kl. 17:01.
2014-09-15, 18:55
Avslutad
Citat:
Har svårt att tyda vad du menar riktigt.

1A + 3B = 2C

Volym konstant till 1dm3

Säg att du har 10 mol/dm3 av vardera A och B.
Reaktant vid jämvikt = 2 mol/dm3

Då blir koncentrationerna för reaktanterna vid jämvikt:
[A] = 10-2 = 8 mol/dm3
[b] = 10-2 = 8 mol/dm3

Sedan är det bara att stoppa in i jämviktsekvationen.

K = [C]^2/([A]*[b]^3)

Okay jag ser att jag försöker multiplicera på något vis istället för att subtrahera.. lol. Men om jag inte vet reaktanternas koncentration vid jämvikt utan vet bara produktens koncentration vid jämvikt samt vet reaktanternas koncentration innan reaktionen har nått jämvikt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in