2014-09-11, 18:01
Medlem
helveteskyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Jag väntar fortfarande på att du outar dig själv. För du står väl för allt du skriver och inte
är du väl någon hycklare heller?

Det är ju en sak att kunna backa upp det man säger anonymt om man blir outad och outa sig själv i onödan. Jag menar är du vänster och outar dig på flashback så kommer högern och hotar och hatar. Är du höger och outar dig på flashback så kommer vänstern och hotar och hatar. Slipper man hot och hat privat så är det ju önskvärt. Men hade ens åsikter kommit ut och man behövde stå för dom så hade det inte varit något problem, om man skriver anonymt det man även vågar säga officiellt.
2014-09-11, 18:03
Medlem
helveteskyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmos14
FT mot RG.
Nya kalla kriget?

Vad har friatider ?
2014-09-11, 18:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helveteskyrka
Ingen politiker kanske, men en rasistisk uppviglare..
Hade lätt kunnat undvikas genom att inte skriva sina inlägg på fyllan..

Det är väl en enorm skillnad mellan en politiker och en privatperson som skriver av sig lite på en webbsajt.

Det var inte bara han som hängdes ut utan Expressen hängde ut ett stort antal andra privatpersoner:
http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/har-ar-fler-som-hatar-anonymt-pa-avpixlat/

Sedan hängde Researchgruppen ut tusentals personer, inkl. privatpersoner, på sin egen sajt.

Så vad säger du om det?
2014-09-11, 18:07
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Vad har friatider ?

Dataintrång har blivit ett politiskt vapen:
Citat:
Under morgonen skickade en anonym användare en fil till undertecknad, innehållande mycket känsliga personuppgifter om ca 120 svenska journalister. Någon hade uppenbarligen hackat sig in på journalisternas Google-konton och laddat ned deras historik över sökningar. Totalt rör det sig om sökhistorik tillbaka till början av 2009 och i vissa fall 2008, av yrkesmässig men framförallt av privat karaktär. I nästan samtliga fall röjer historiken sannolikt känsliga personuppgifter såsom politisk tillhörighet, sexuell läggning (på, milt uttryckt, detaljerad nivå), sjukdomar, tidigare brottslighet och liknande. Det rör sig alltså om uppgifter som är förbjudna att hantera enligt den svenska personuppgiftslagen men som svenska journalister hävdar att de får hantera och registrera fritt eftersom lagen, i alla fall delvis, inte gäller dem.

I alla fall några av personerna som förekommer i listan har försvarat Researchgruppens dataintrång i vårt kommentarssystem Disqus, där tusentals vanliga svenskar registrerades efter politisk åsikt och där vissa fick oanmälda hembesök av Expressen, varpå de hängdes ut som "näthatare" med namn och bild på tidningens löpsedel. Enligt Researchgruppen har minst en "etablerad publicist" varit intresserad av registret från Flashback (där, precis som i journalisternas sökhistorik på Google, alla typer av känsliga personuppgifter framgår).
http://www.friatider.se/blogg/dataintr-ng-har-blivit-ett-politiskt-vapen
2014-09-11, 18:08
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Nej men nu har redan nationalister outats. Många. Dags att ge igen.

Jag säger inte emot, sådana övertramp som RG redan gjort sig skyldiga till borde ge hårda straff.

Och det är otroligt viktigt att vi visar klart och tydligt att sådana här stasi-fasoner inte går hem i massmedian.
2014-09-11, 18:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Men vad är det jag läser om att någon Sd:are outats? Hur vet man vad som är sant?

Jag har inget att vara orolig för, jag har inte skrivit något speciellt dumt, jag är orolig för alla andra, och för att för MIG så är Flashback, och har alltid varit, ett ogenomträngligt fort!

Gäller andra sidor som avpixlat etc. Det sjukaste är att dessa sd-politiker erkänner det. Ligger de bakom en anonym mejl så kan de lika gärna förneka och säga att det är förtal.
2014-09-11, 18:09
Medlem
helveteskyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vilka som styr förändras över tid, detsamma med av samhället "godkända" åsikter.
I morgon kanske något som du skrivit anses "fel" och hängs ut.

Och då kommer du vara lika emot det som nu ?
2014-09-11, 18:10
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:

Alla är inte genomruttna kommunister, vet du.
2014-09-11, 18:11
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Okej okej du har rätt, men de hängde ju ut näthatare som var rasister. RG och Expressen är anti-rasister. Vill man hata och vara rasist online krävs det att man tar ett eget ansvar över sin anonymitet för ens motståndare kommer ALLTID jobba för att få tag på den informationen. Precis som att ekonomiska brottslingar alltid kommer vilja ha tag på ens kortuppgifter..

Säger jag att det är rätt, Nej..
Men det är heller inget konstigt eller märkligt.

Är du rasist och kvinnohatare som anonymt hotar och hatar online så kommer dina motståndare vilja veta vem du är

Är du vänsterextremist och sverige-hatare anonymt så kommer dina motståndare vilja veta vem du är.

Har du ett visa kort och handlat online kommer kriminella alltid försöka att få tag på dina uppgifter.

Är det rätt, NEJ.. Men det är inget som borde komma som en överaskning..

Nej, visst borde folk ha lite bättre säkerhetstänk många gånger, men bara för att någon är dum nog att använda fel e-postadress eller ett svagt lösenord så tycker inte jag att den gjort sig förtjänt av att löpa gatlopp i kvällspressen.

Problemet är vidare att det finns en skevhet i vad som publiceras. Hur många tror t.ex. att någon etablerad tidning i Sverige skulle ta emot och publicera uppgifter om vänsterextremister som levereras av SMR eller någon liknade grupp på den absoluta högerkanten?

Hur som helst så börjar det här kanske bli lite väl OT i den här tråden, men det är ett intressant ämne så valfri mod får väl slå mig på fingrarna om det behövs.
2014-09-11, 18:12
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Det är inte hyckleri. Det är att ge igen.

Öga för öga, tand för tand.

Ja, jag ser det lite så jag också. Det handlar ju trots allt inte om vanliga privatpersoner, utan om journalister som själva använder sig av och/eller stödjer dessa metoder.
2014-09-11, 18:17
Medlem
george.sthlms avatar
Jag tror situationen hade varit betydligt värre om användarnamn + ip
var ute på vift. användarnamn + email är nog ett mindre problem.
Men ur principiell synvinkel är det naturligtvis avskyvärt.
Vad är nästa ? Familjeliv ?
2014-09-11, 18:19
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Ja, jag skulle vara lika emot att t.ex. kommunister, socialdemokrater eller moderater hängdes ut. Eller om militanta veganer hänger ut sportfiskare, islamister hänger ut personer som de ser som sina fiender o.s.v.
Fast kanske man skulle hänga ut uthängarna själva?

http://www.friatider.se/blogg/dataintr-ng-har-blivit-ett-politiskt-vapen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in