2014-09-11, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jaså, det gjorde du. Hur uppmärksammade du detta då?

Glömde att tillägga att jag fick ett mejl för ett par dagar sedan om att något inte var som det brukade vara på min mejladress, så den blev "spärrad". Tänkte inte speciellt mycket mer på det då det var en adress som jag i vanliga fall inte använder speciellt mycket. I samband med det här loggade jag in och spärrade upp användaren samtidigt som jag kikade till senaste aktivitet och där hittade många annorlunda inloggningar.
2014-09-11, 01:49
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Researchgruppen verkar vara riktigt vidriga människor, att media samarbetar med dem är för mig ett mysterium...
Att ordningsmakten inte ingriper är för mig ett större mysterium. Samarbetar dessa rentutav i hemlighet med polisen? Många frågor som är obesvarade, tur att man själv gillar olika. Kan tänka mig ångesten man har som oliktänkande just nu.
2014-09-11, 01:53
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
Om man inte är helt ny på internet har man x antal burner-mailkonton som man använder för såna här kontoregistreringar. Blir det läckor får folk skylla på sin egen färskhet.

Med det inte sagt att det RG gör är rätt (inte för att jag tror på dem) ifall de skulle koppla kontona till personer. Men kom igen gott folk, det är inte svårt att skydda sig. Eller att för den delen argumentera lugnt och sakligt på internet.

Behöver inte ens hålla på burners 10minutemail.com är din bästa vän.
2014-09-11, 01:56
Medlem
mendokses avatar
Att titta i 800 000 personers dagböcker utan lov i eget namn är ganska vågat.
2014-09-11, 01:57
Medlem
Aciess avatar
Kan de ha gått genom twitter för en del konton?
Sekretess på twitter. Upptäckbarhet Låt andra hitta mig via min e-postadress.

Sen är det väl enkelt att matcha mot FB, sen kan man kanske på nåt vis hacka/bruta emailet.
2014-09-11, 02:01
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeytheavalon
Vilken obehaglig kväll det här har varit. Efter att jag uppmärksammat ryktet om att databasen varit på vift blev jag paranoid och inledde ett säkerhetsarbete gällande mina användare på diverse internetsiter. Till min förvånan och paranoia uppmärksammade jag att ett okänt ip-nummer loggat in på mina mejladresser. IP-numret var från Stockholm som jag inte besökt på många år. Märkte även att ip-nummer från Kina försökt knäcka mina lösenord. Kan detta ha något med databasen som är på vift?

Kinesiska ligor/bottar försöker hacka allt hela tiden. Vår server har konstanta försök, precis som de flesta företag. Inget konstigt med det. Sedan så kan ditt Stockholms IP komma från att du använt en mobil anslutning där din trafik går en lite annan väg.
2014-09-11, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Kinesiska ligor/bottar försöker hacka allt hela tiden. Vår server har konstanta försök, precis som de flesta företag. Inget konstigt med det. Sedan så kan ditt Stockholms IP komma från att du använt en mobil anslutning där din trafik går en lite annan väg.

Absolut, det där med mobiltrafik kan jag förstå. Dock det som jag förundras över mest är att det är under tider då jag verkligen inte använt min telefon samt såg jag nu att den även loggats in på från ett nät vid västkusten. Det är helt fel i landet för mig.
2014-09-11, 02:08
Medlem
stonetemplepetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
Kan de ha gått genom twitter för en del konton?
Sekretess på twitter. Upptäckbarhet Låt andra hitta mig via min e-postadress.

Sen är det väl enkelt att matcha mot FB, sen kan man kanske på nåt vis hacka/bruta emailet.
Det hoppas jag. Sannolikheten för att hitta folk som är helt rabiata är väl enklare på Twitter? Jag har försökt att skriva där, men det går inte. Om du inte tycker som majoriteten så hotar du demokratin....haha, vänstern har åtminstone alltid en klar syn på demokrati och yttrandefrihet, om du inte tycker som majoriteten så är du per definition antidemokrat....jag önskar att dessa åsiktspoliser hade vuxit upp under frihetstiden, eller ännu hellre i DDR under 50-70-talet....

sorry för lite ot, men jag är så trött...
Jag litar på Flashback 100%, om, och jag säger om, något läckt ut och publiceras så är det inte Flashback's fel. Felet ligger helt och hållet hos en organisation som tydligen(?) får visst statligt stöd, och dessutom är avlönade av tidningar som lever på lösnummer...De som ska granska makten, ofta i Sverige kallad den 3:e statsmakten, men som själva försöker utöva makt....var och när gick det fel? SD har ingen makt, men deras företrädare får ta all skit på riksnivå. Media granskar medborgares åsikter...finns det ingen inom journalistkooperativet som funderar på vad som gick fel? Vad fick de lära sig på den s.k. högskolan?
Senast redigerad av stonetemplepete 2014-09-11 kl. 02:19.
2014-09-11, 02:14
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeytheavalon
Absolut, det där med mobiltrafik kan jag förstå. Dock det som jag förundras över mest är att det är under tider då jag verkligen inte använt min telefon samt såg jag nu att den även loggats in på från ett nät vid västkusten. Det är helt fel i landet för mig.

Svårt att säga. Men skulle inte oroa mig för mycket om du nu inte har något lösenord som Oll3 eller KorvS0ppa!

Se till att dina lösen är slumpmässiga och inte utgör ord som finns i en ordbok. Blanda in lite extra nummer och specialtecken. Att välja smarta lösenord är viktigt. Här är ett kort klipp på hur man lätt skapar en som man kommer ihåg och som är så säker som möjlig: https://www.youtube.com/watch?v=VYzguTdOmmU

Aktivera även two step verification på Google, iCloud etc. så är du ännu säkrare.

För att aktivera google two step verification är det bara några klick här: https://www.google.com/landing/2step

Apple ID two step verification guide: http://support.apple.com/kb/ht5570

Facebook: https://www.facebook.com/note.php?note_id=10150172618258920
2014-09-11, 02:15
Medlem
Jiiimboohs avatar
Har inte tid att läsa hela tråden just nu, så förlåt om detta tagits upp redan. Jag kom på att om mejladresserna har läckt kan detta kan orsaka problem för vissa som använt sig av tillfälliga adresser förutsatt att de inte använt sig av en tjänst som slumpar fram en adress till en.

Det kan gå till så här:

1. Nasse Nazist registrerar sig på Flashback. Han vill vara anonym och använder inte sin vanliga mejl. Istället registrerar han tillfälligadress@gmail.com.

2. Två år senare blir Nasse Nazist mejladress läckt. Den har bara använts en gång när Nasse registrerat sig på Flashback och det går inte att säga vem Nasse är bara utifrån adressen. Eftersom adressen inte har varit använd har den blivit tillgänglig för registrering igen.

3. En person som vi kallar Buse Busfrö får tillgång till de läckta uppgifterna.

4. Buse Busfrö registrerar adressen tillfälligadress@gmail.com hos Gmail.

5. Buse Busfrö använder funktionen "återställ lösenord" på Nasses Flashbackkonto. Ett mejl skickas automatiskt till tillfälligadress@gmail.com.

Nu har Buse full tillgång till Nasses konto och kan läsa PM, posta i Buses namn, bryta mot reglerna och få kontot avstängt etc.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2014-09-11 kl. 02:24.
2014-09-11, 02:15
Medlem
Det här med Researchgruppen och politisk korrekthet är som en religion med inkvisition.

Ändå skulle ju vi vara så moderna, sekulära och liberala...
2014-09-11, 02:16
Medlem
Dreamstates avatar
Det är fan ofattbart att researchgruppen tillåts använda sig av dataintrång för att kränka folks rättighet till anonymitet, och det är fan ännu mer ofattbart att massmedia vill publicera sådana här uppgifter.

Om det visar sig ligga sanning bakom deras påstående att de har databasen, vad kommer det bli för följder? vad ska Flashback göra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in