Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-10, 17:46
  #1
Administrator
admins avatar
Bakgrund:
(FB) Artikel: Researchgruppen vill kartlägga Flashbacks användare (flashback.se)

Jag kan påstå att jag kan läsa all e-post som skickas via Gmail.
Det betyder givetvis inte att det är sant, och det är omöjligt för Gmail att förneka detta. Hur ska de kunna veta att det inte stämmer?
Däremot kan de tvivla på att uppgifterna stämmer.

Jag har personligen mycket svårt att tro att Researchgruppen har tillgång till någon databas. Men de kan ju alltid kontakta mig, så kan jag fråga om tio slumpvist utvalda användare på forumet, så får vi se om de har några epost-adresser.

Av det som framkommit än så länge, så finns det inget som tyder på att RG skulle ha Flashbacks databas. Ifall så var fallet, skulle vi givetvis berätta om det. Det är trots allt ganska enkelt att kontrollera, och skulle vi förneka det (och de har databasen) så kan RG enkelt motbesvisa detta.

admin
2014-09-10, 17:48
  #2
Medlem
csbillys avatar
Vad finns det i databasen som vi kan vara oroliga för?
2014-09-10, 17:49
  #3
Medlem
svallerbyttans avatar
Kan ni berätta något om hur databasen skyddas? Hash? Salt?
2014-09-10, 17:50
  #4
Medlem
csbillys avatar
Om nu Researchgruppen har tillgång till databasen hur kan vi hämnas?
2014-09-10, 17:51
  #5
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Tack för informationen admin

Jag är även rätt säker på att RH prioriterat Flashback så här inpå valet. Sett till att avpixla identiteterna på offentliga personer som är här för att hänga ut. Precis som disqus lär det finnas politiker som är med i SD som har konton här.
2014-09-10, 17:51
  #6
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csbilly
Vad finns det i databasen som vi kan vara oroliga för?
Att använda ett icke-anonymt email-konto. Men så korkad är väl ingen FB-medlem?
2014-09-10, 17:52
  #7
Medlem
Bluebeast72s avatar
Skrämselpropaganda, lösa skott, kalla det vad ni vill. asen vill röra om i vår gryta, varsegod, ät min skit, står för varenda ord i vilken äcklig journalist ansikte som helst, så bring it on om det har substans.
__________________
Senast redigerad av Bluebeast72 2014-09-10 kl. 17:55.
2014-09-10, 17:54
  #8
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csbilly
Vad finns det i databasen som vi kan vara oroliga för?

De påstår sig ju ha mailadressen. Vilket antagligen i de flesta fall är en slaskadress, jag använder aldrig någon vettig mail för att regga mig på forum och diverse sidor av rädsla för all spam man får.

Har inte koll på min mailadress på forumet, men den är något som var populärt 2003/2004. Jag tror den är impie@rocketmail.com eller möjligen impie@home.se eller nåt liknande. Mycket nöje med att avslöja den.
2014-09-10, 17:59
  #9
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Att använda ett icke-anonymt email-konto. Men så korkad är väl ingen FB-medlem?

Historien med Disqus/Avpixlat mm visade att folk faktiskt är så korkade...

Att så är fallet ser vi bevis för i media varje dag nu.
2014-09-10, 18:01
  #10
Medlem
SilentVictorys avatar
Nu är det så "stort" att till och med SvD går ut med en nyhet om det hela.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/3904038.svd

Förhoppningsvis så har de inte någon databas. Men däremot antar jag att de har fått tag i ett gäng konton med tillhörande IP-adress m.h.a ip-fiske.
2014-09-10, 18:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Av det som framkommit än så länge, så finns det inget som tyder på att RG skulle ha Flashbacks databas. Ifall så var fallet, skulle vi givetvis berätta om det. Det är trots allt ganska enkelt att kontrollera, och skulle vi förneka det (och de har databasen) så kan RG enkelt motbesvisa detta.

Kan ni inte bara polisanmäla dem för olagligt intrång för just påståendet och se vad som händer?
2014-09-10, 18:02
  #12
Medlem
sedans avatar
Huruvida de har uppgifter eller ej är omöjligt för mig att veta.

Däremot är jag tämligen säker på att om de nu har mailadresser till användare på Flashback så har de kommit över dessa genom andra sidors databaser, och att användarna har haft samma användarnamn på båda sidor. Med andra ord har de inte fått ut ett skit från Flashbacks databaser om så är fallet, utan har bara korssammankopplat konton.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback