Citat:
Ursprungligen postat av
diar84
Läste någon chat på Unionens hemsida:
"Några av fördelarna med Unionens inkomstförsäkring är att den gäller oavsett vilken typ av anställning du har (t ex vikariat, projektanställning m.m.). Försäkringen gäller om du blir arbetslös och uppbär ersättning från a-kassan, men den gäller även om du t ex har aktivitetsstöd från Försäkringskassan (vilket man har ifall man deltar i någon arbetsmarknadsåtgärd via Arbetsförmedlingen)"
Alltså enligt unionen gäller fackliga inkomstförsäkringen också när det kommer till aktivitetsstöd (för ungdomsgarantin är en arbetsmarknadsåtgärd)
Kolla ännu en gång med facket!
Jag har kollat med mitt fack(Handels) samt gått förbi dem och pratat med Folksam, som Handels har denna försäkring genom. På Folksams sida så står det med klartext att det gäller just arbetslöshetsersättning. Försäkringskassan och aktivitetsstöd nämns inte alls.
http://www.folksam.se/handels/personforsakring/inkomstforsakring/1.51998
Via denna länk så hamnar man rätt. Där ser man deras två överskådliga villkor, där det står så här:
Vem omfattas?
För att omfattas av försäkringen ska du oavbrutet ha varit medlem i förbundet de senaste 12 månaderna, innan du blev arbetslös.
Om du blir arbetslös
Om du får ersättning från Arbetslöshetskassan har du rätt till ersättning från försäkringen.
Ersättningen betalas ut i efterskott och är inte skattepliktig.
Sedan, under fliken "Frågor & Svar" så finns det frågan: "Vem kan få ersättning?" Vid denna står det:
Du som omfattas av försäkringen och har blivit arbetslös med en ersättningsgrundande inkomst som överstiger 18 700 kronor per månad, kan få ersättning från försäkringen. Du måste ha rätt till inkomstrelaterad arbetslöshetsersättning från arbetslöshetskassan för den aktuella perioden. Det är lagen om arbetslöshetsförsäkring (ALF) som uttalar att den ersättningsgrundande inkomsten måste vara högre än 18 700 kronor per månad för att man ska kunna få ersättning från försäkringen.
Det är här det krockar i mitt fall. Jag har inte längre "inkomstrelaterad arbetslöshetsersättning från arbetslöshetskassan för den aktuella perioden." Aktivitetsstödet från Försäkringskassan har ju
tagit över då jag som sagt blivit tvungen att gå med i detta AF-programmet. Då jag annars riskerade att förlora min A-kassa.
Blev som sagt ett trängt val. Gå med i programmet eller annars riskera att förlora a-kassan(då jag annars betraktas som att jag inte har gjort mitt yttersta till att skaffa jobb

) och nu istället få aktivitetsstöd från FK och istället få över 300kr mindre per dag i ersättning. 1018kr/dag innan, nu 680kr/dag. Vilket system..