2015-07-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Är med i akademikernas akassa, måste man vara med i facket också för att kunna anvönda sig av dem?

Nej. Du behöver inte vara med i facket för att få ut ersättningen från A-kassan om du blir arbetslös. Däremot så brukar många fackförbund ha en tillägsförsäkring som höjer taket rejält på A-kassan de första 100 dagarna eller så. Och för dessa brukar man behöva vara med i facket.
Citera
2015-07-23, 14:51
Medlem
teasardigs avatar
Kan man få en ny handläggare på a-kassan? Har en som inte verkar för skarp... Visst kan det hända att brev kommer bort i posten, men det har hänt för många gånger nu att handlingar som jag skickat in försvinner.
Citera
2015-07-27, 16:40
Medlem
Jag jobbar heltid idag, men vill sluta och gå på a-kassa istället.
Vill inte missköta jobbet så jag får sparken eller sjukskriva mig.

Jag känner en person som har eget företag som kan anställa mig så jag slutar mitt nuvarande jobb pga nytt arbete.
Vilken anställningsform ska man då ha om man hade tänkt sig att jobba 1 vecka på nya jobbet, för att sedan bli uppsagd utan uppsägningstid, och utan att a-kassan börjar strula?

Allmän visstidsanställning?

Kriterierna ska alltså bara vara 1 vecka, ingen uppsägningstid, och inget käftande från a-kassan.
Citera
2015-07-28, 02:28
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Kan man få en ny handläggare på a-kassan? Har en som inte verkar för skarp... Visst kan det hända att brev kommer bort i posten, men det har hänt för många gånger nu att handlingar som jag skickat in försvinner.

Fråga a-kassan. Sannolikt inget som regleras i något regelverk och inte något du har "rätt" till, men a-kassan kanske har som kutym att inte orka bråka om det är så att man vill att ärendet ska handläggas av någon annan.
Citera
2015-07-28, 02:30
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2

Jag känner en person som har eget företag som kan anställa mig så jag slutar mitt nuvarande jobb pga nytt arbete.
Vilken anställningsform ska man då ha om man hade tänkt sig att jobba 1 vecka på nya jobbet, för att sedan bli uppsagd utan uppsägningstid, och utan att a-kassan börjar strula?

Kriterierna ska alltså bara vara 1 vecka, ingen uppsägningstid, och inget käftande från a-kassan.

Menar du att du ska kunna jobba en vecka på nya företaget och sen sluta?
Citera
2015-07-29, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Menar du att du ska kunna jobba en vecka på nya företaget och sen sluta?
ja
Citera
2015-07-30, 00:23
Medlem
bombaccis avatar
om man byter jobb men har samma arbetsuppgifter och typ samma lön, behöver man meddela a-kassan det i så fall?

Jag har unionen om det skulle spela någon roll...
Citera
2015-07-30, 02:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
ja

Vad hade du tänkt att arbetsgivaren ska skriva på anställningskontraktet respektive arbetsgivarintyget i så fall?
Citera
2015-07-30, 04:25
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
om man byter jobb men har samma arbetsuppgifter och typ samma lön, behöver man meddela a-kassan det i så fall?

Jag har unionen om det skulle spela någon roll...

Spontant skulle jag säga att det beror på hur länge du är arbetslös mellan jobben. Det snabbaste sättet är att bli avskedad från det gamla för då blir karensdagarna som lägst.

Så länge som avgiften till a-kassan betalas och man har arbete in behöver man inte meddela de om någonting.
Citera
2015-07-30, 06:59
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Spontant skulle jag säga att det beror på hur länge du är arbetslös mellan jobben. Det snabbaste sättet är att bli avskedad från det gamla för då blir karensdagarna som lägst.

Så länge som avgiften till a-kassan betalas och man har arbete in behöver man inte meddela de om någonting.

Jag var aldrig arbetslös mellan jobben utan bytte helt enkelt...tänkte bara så det inte blir strul om man skulle behöva a-kassan i framtiden.
Citera
2015-07-30, 10:51
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Finns flera problem med att göra så som du tänker.

Får du en visstidsanställning är det svårt för din arbetsgivare att avskeda dig för arbetsbrist.
Skriva kontraktet på en vecka kommer väcka funderingar till varför man avslutar en anställning för att på börja en ny som bara gäller en vecka. Skrivs den för längre tid måste du i stort missköta dig för att bli avskedad. Du kommer också få uppsägningstid även här sannolikt en månad.
Att anställa någon och sen hävda arbetsbrist efter en vecka känns som man genomskådar.

Tillsvidareanställning är också problematiskt men då kan möjligen din nya arbetsgivare hävda arbetsbrist även om det här också ser konstigt ut efter en vecka. Då har du minst en månads uppsägning och den gäller först efter eventuell MBL förhandling med facket.
Är din nya arbetsgivare ansluten via kollektivavtal kommer det leda till MBL förhandling och då kan det bli många frågor från facket sida.
Dessutom så måste din "kompis" gå med på allt och förstå att det kan skapa problem för honom en tid efter om han tänker anställa någon.

Provanställning kan funka......men det är inte heller det helt riskfritt.
Säger du upp din provanställning själv kan du gå direkt men då har du samma problem med karens. Blir du uppsagd har du i nästan alla yrken rätt till att få reda på detta två veckor innan.

Troligen kommer akassan begära arbetsgivarintyg från båda arbetsgivarna och risken är stor att du i slutändan ändå får dessa karensdagar.
Senast redigerad av Diablo1118 2015-07-30 kl. 10:56.
Citera
2015-07-30, 13:59
Medlem
Kroesus-Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jag var aldrig arbetslös mellan jobben utan bytte helt enkelt...tänkte bara så det inte blir strul om man skulle behöva a-kassan i framtiden.

Det är ingen fara, själv ringt och hört med Unionen om just detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in