2014-08-26, 16:05
Medlem
cjgrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Bard har aldrig varit med i Lp, mig veterligen aldrig ens nämnt partiet i offentliga sammanhang. Däremot var han väl med och startade (det skrattretande) partiet "Liberaldemokraterna".

Tack, nu vet man.
Citera
2014-09-06, 21:17
Medlem
Hej!

Jag skulle vilja veta varför Liberala partiet förespråkar platt skatt snarare än klumpsummeskatt. I en välfärdsstat kan man visserligen eventuellt tänka sig att individers belastning på allmänna nyttigheter står i proportion till hur mycket pengar de tjänar och att det således är rimligt skatten också är proportionell mot inkomsten. I den klassiska liberalismens utopi med minimal stat torde detta inte vara fallet, varför det vore rimligare med en klumpsummeskatt.

Naturligtvis måste man nå upp till en viss inkomstnivå för att kunna betala en sådan klumpsummeskatt. Man skulle därför kunna tänka sig att ha platt skatt eller till och med progressiv skatt för individer under denna inkomstnivå.
Citera
2014-09-07, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
Hej!

Jag skulle vilja veta varför Liberala partiet förespråkar platt skatt snarare än klumpsummeskatt. I en välfärdsstat kan man visserligen eventuellt tänka sig att individers belastning på allmänna nyttigheter står i proportion till hur mycket pengar de tjänar och att det således är rimligt skatten också är proportionell mot inkomsten. I den klassiska liberalismens utopi med minimal stat torde detta inte vara fallet, varför det vore rimligare med en klumpsummeskatt.

Naturligtvis måste man nå upp till en viss inkomstnivå för att kunna betala en sådan klumpsummeskatt. Man skulle därför kunna tänka sig att ha platt skatt eller till och med progressiv skatt för individer under denna inkomstnivå.
Bump!
Citera
2014-09-07, 17:39
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Bump!

Du har väl svaret på din fråga här:

http://www.liberalapartiet.se/2014/08/13/liberala-partiets-skattepolitik/
Citera
2014-09-07, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Du har väl svaret på din fråga här:

http://www.liberalapartiet.se/2014/08/13/liberala-partiets-skattepolitik/
Det enda som diskuteras på den länkade sidan är varför platt skatt är bättre än progressiv skatt. Klumpsummeskatt tas ju överhuvudtaget inte upp och det presenteras inga argument för att skatten man betalar skall vara proportionell mot inkomsten.
Citera
2014-09-08, 00:40
Medlem
Det enklaste sättet att finansera en nattväktarstat frivilligt torde väl vara att ta ut en valfri kontraktsavgift för alla kontrakt som skrivs i samhället. Då nattväktarstaten fortfarande har våldsmonopol bör det vara skapligt viktigt för de flesta kontrakt att ha en part som, om det krävs, kan behandla kontraktsbrott. Därmed skulle en frivillig avgift för att skriva in nattväktarstaten som denna tredje part kunna gå en lång väg till att finansera staten på frivilligt sätt. Självfallet är kontrakt tillåtna utan denna avgift - men då om en part bryter mot kontraktet så har man ju färre möjliga sanktioner att ta till.

Det smidiga med detta är i min mening att det går fint att utveckla till renodlad anarkokapitalism när tiden kommer också - till en början så slopar man enbart våldsmonopolet.
Citera
2014-09-08, 01:15
Medlem
IHateThisPlanets avatar
jag tänker liberalerna som ett fjantparti som låtsas vara amerikaner. Ungefär som republikanska föreningen i Sverige som vill införa en republik.
Citera
2014-09-08, 18:44
Medlem
Lill-Einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHateThisPlanet
jag tänker liberalerna som ett fjantparti som låtsas vara amerikaner. Ungefär som republikanska föreningen i Sverige som vill införa en republik.

Verkligen intressant, tänk inte för mycket bara.

Seriöst så hade de gärna fått vara mycket mer amerikanofila för mig. att ställa sig bredvid diverse vänsterpack och demonstrera mot Obama tyckte jag var fjantigt.
Citera
2014-09-08, 19:00
Medlem
Citat:
Det enda som diskuteras på den länkade sidan är varför platt skatt är bättre än progressiv skatt. Klumpsummeskatt tas ju överhuvudtaget inte upp och det presenteras inga argument för att skatten man betalar skall vara proportionell mot inkomsten.

Gissningsvis för att ingen tänkte på det, det låter iofs rätt praktiskt men det blir en ännu krångligare omställning. Finns dock rätt bra rättviseargument för det.
Citera
2014-09-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefdenfemte
Gissningsvis för att ingen tänkte på det, det låter iofs rätt praktiskt men det blir en ännu krångligare omställning. Finns dock rätt bra rättviseargument för det.
Nej, klumpsummeskatt kan nog inte införas på kort tid, men det borde väl ändå vara det långsiktiga målet?
Citera
2014-09-09, 11:24
Medlem
Citat:
Nej, klumpsummeskatt kan nog inte införas på kort tid, men det borde väl ändå vara det långsiktiga målet?

Långsiktiga målet är att få bort alla skatter, men givet att vi inte riktigt kommit på hur det ska ske praktiskt så skulle klumpsumma kunna ses som ett vettig steg på vägen någon gång i framtiden.
Citera
2014-09-09, 12:35
Medlem
pellenicklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHateThisPlanet
Precis, deras politik är väldigt ''amerikansk''.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in