2014-06-10, 23:55
Medlem
Dr.Damans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Att Zodiac var ljushyad och inte neger är väl de flesta som sysslat med fallet ganska överens om. De där tre ungarna som svarade svart när de blev tillfrågade om ras av polisen svarade antagligen på det sätt som de trodde förväntades eller var mest troligt. De såg mördaren inne i en bil, genom ett fönster från en lägenhet på andra sidan gatan dessutom i dåligt ljus. Nej de såg antagligen inget annat än att det var en gubbe inne i bilen och i bästa fall hans ryggtavla när han sedan avlägsnade sig därifrån.

De beskrev ju en korthårig man med glasögon, så de såg ju mer än enbart hans rygg, men jag tror inte heller de fick en särskilt bra titt på honom.
Senast redigerad av Dr.Daman 2014-06-11 kl. 00:09.
Citera
2014-08-26, 20:52
Medlem
knasen80s avatar
Nu visas för övrigt filmen igen strax på kanal 9, självklart kollar man, trots att man sett den några ggr innan
Citera
2014-08-27, 09:19
Medlem
Filmen visar hur en rättshaverist som arbetar som serietecknare blir besatt av bilden av en seriemördare och börjar uppvakta journalister och poliser med vinklade ovetenskapliga teorier. Filmen visar också hur viktigt det är med bra utredare som arbetar metodiskt med att säkra bevis.

Vilka fakta finns i fallet? Antal offer med en och samma mördare? Mordvapen? Teknisk bevisning?
Citera
2014-08-28, 00:14
Medlem
Pistonskulls avatar
Någonting måste ha hänt med Zodiac efter 29 januari -74, plötslig död i form av en bilolycka, hjärtattack eller vad som helst. Zodiac skulle aldrig kunna lägga av, sluta döda, hålla tyst och skygga rampljuset. Ändock är det märkligt att ingen hittat något material som han borde lämnat efter sig. Men det är fullt möjligt att Zodiac levde helt bevisfritt utan något i sitt eget hem som knöt honom till morden. Zodiac var slug. Pistol, knivar och annat förvarades på annat ställe, kanske utspritt. Han var förberedd utifall polisen skulle komma honom på spåren. Allting riggat ifall en husrannsakan skulle ske.

Ändock är han en sådan typ som vill att sanning ska komma fram efter hans död, tror jag. Men svårkombinerat om han levde "bevisfritt" som jag kalla det.
Citera
2014-08-28, 00:59
Medlem
Dr.Damans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Filmen visar hur en rättshaverist som arbetar som serietecknare blir besatt av bilden av en seriemördare och börjar uppvakta journalister och poliser med vinklade ovetenskapliga teorier. Filmen visar också hur viktigt det är med bra utredare som arbetar metodiskt med att säkra bevis.

Vilka fakta finns i fallet? Antal offer med en och samma mördare? Mordvapen? Teknisk bevisning?

Man har kunnat koppla honom till sju offer under fyra separata tillfällen. Två överlevde, fem dog. Man har kunnat koppla Zodiac till dessa brott på grund av detaljer som han skrivit i sina brev till tidningar i närområdet, detaljer som enbart polisen och gärningsmannen borde känna till. I ett fall rev han även av en blodig bit från en skjorta som tillhörde offret och skickade den sedan till tidningarna.

Han har tagit på sig över trettio mord, men polisen har lyckats koppla honom till sju offer. De andra morden har han mest nämnt i förbifarten i sina brev till tidningarna.

Teknisk bevisning finns i form av fingeravtryck. Man har även hittat handavtryck på breven och dessutom, på senare tid, lyckats få fram DNA från ett frimärke.
Senast redigerad av Dr.Daman 2014-08-28 kl. 01:57.
Citera
2014-08-28, 18:40
Medlem
Så det är ingen mer än mig som är inne på att Barry Wysling var Zodiac?
Citera
2014-09-06, 04:38
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
"His Name Was Arthur Leigh Allen"
https://www.youtube.com/watch?v=6uaL12lFQx8
Citera
2014-09-06, 10:23
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
"His Name Was Arthur Leigh Allen"
https://www.youtube.com/watch?v=6uaL12lFQx8
Spekulativ dokumentär, eller vad man vill kalla det. Leigh var så pass utåtagerande att om det var han som var Zodiac hade polisen tagit in honom omgående. Han försökte ju inte ens flyga under radarn.
Citera
2014-09-06, 17:12
Medlem
Dr.Damans avatar
Finns inga riktiga bevis mot Allen mer än dem falska myter som Zodiacfilmen och Graysmiths böcker har spridit om honom.
Citera
2014-09-07, 10:48
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Spekulativ dokumentär, eller vad man vill kalla det. Leigh var så pass utåtagerande att om det var han som var Zodiac hade polisen tagit in honom omgående. Han försökte ju inte ens flyga under radarn.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Daman
Finns inga riktiga bevis mot Allen mer än dem falska myter som Zodiacfilmen och Graysmiths böcker har spridit om honom.
Tycker dokumentären är saklig och presenterar indicier som talar både för och emot Allen.

Det som talar för att Allen var Zodiac:

* Don Cheneys vittnesmål om flera uttalanden som Allen gjorde och som överenstämmer med detaljer och exakta formuleringar i Zodiacbreven.
* Mageaus utpekande. Det enda överlevande offret som såg Zodiacs ansikte kunde peka ut Allen som mördaren, utan någon tvekan.
* Skorna som matchade skoavtrycket som lämnades vid knivöverfallet vid sjön. Skoavtrycket matchade Allen både till skomodell, storlek och vikt på bäraren.
* Rörbomberna som hittades vid husrannsakan av exakt samma typ som de Zodiac beskrev i ett brev.
* Att både breven och morden upphörde när Allen greps och fängslades 1974.
* Av 250 misstänkta så var det endast EN misstänkt som kontaktade polisen, det var Allen som hade skrivklåda och skrev från fängelset..
* Hans vapenfixering, hatet mot myndigheterna. Hans personlighet och bakgrund.
* Att han hade en viss koppling till minst två av de tjejerna som sköts.
* Hans zodiac-klocka.

Det som talar emot Allen.

* Att DNA-spår från ett frimärke inte matchade Allen. Detta kan iofs förklaras av att Allen lät andra hjälpa honom med klistrandet och hanterandet av breven.

* Att handflatsavtrycket som säkrades på "the exorcist"-brevet inte matchade Allen. Svårare att förklara bort detta men det skulle kunna vara så att någon av hans kompisar råkade medevetet eller omedvetet sätta handen på brevpappret. Lite krystad förklaring, det kan jag hålla med om.
Senast redigerad av Proff-Pojkstreck 2014-09-07 kl. 10:59.
Citera
2014-09-07, 11:34
Medlem
LifLis avatar
DNA-spåren skulle jag ta med en stor skopa salt...likaså finger och handavtryck.

Personligen tycker jag att likheterna mellan Zodiac och Unabomber är så slående att det snarast vore orlimligt om där inte finns en koppling!

http://unazod.com/
Citera
2014-09-07, 12:01
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Tycker dokumentären är saklig och presenterar indicier som talar både för och emot Allen.

Det som talar för att Allen var Zodiac:

* Don Cheneys vittnesmål om flera uttalanden som Allen gjorde och som överenstämmer med detaljer och exakta formuleringar i Zodiacbreven.
* Mageaus utpekande. Det enda överlevande offret som såg Zodiacs ansikte kunde peka ut Allen som mördaren, utan någon tvekan. Fast utpekandet skedde över 20 år senare och det är inte osannolikt, snarare väldigt sannolikt, att Mageau kände till vem ALA var, hur han såg ut och att han var misstänkt, när utpekandet skedde. Dessutom stämde väl inte de detaljer Mageau lämnade 1969 om GM överens med hur Allen såg ut 1969?
* Skorna som matchade skoavtrycket som lämnades vid knivöverfallet vid sjön. Skoavtrycket matchade Allen både till skomodell, storlek och vikt på bäraren.
* Rörbomberna som hittades vid husrannsakan av exakt samma typ som de Zodiac beskrev i ett brev.
* Att både breven och morden upphörde när Allen greps och fängslades 1974.
* Av 250 misstänkta så var det endast EN misstänkt som kontaktade polisen, det var Allen som hade skrivklåda och skrev från fängelset..
* Hans vapenfixering, hatet mot myndigheterna. Hans personlighet och bakgrund.
* Att han hade en viss koppling till minst två av de tjejerna som sköts. Det spekulerades väl i att det fanns en potentiell koppling till Darlene Ferrin, men det var ganska obekräftat.
* Hans zodiac-klocka.

Det som talar emot Allen.

* Att DNA-spår från ett frimärke inte matchade Allen. Detta kan iofs förklaras av att Allen lät andra hjälpa honom med klistrandet och hanterandet av breven.

* Att handflatsavtrycket som säkrades på "the exorcist"-brevet inte matchade Allen. Svårare att förklara bort detta men det skulle kunna vara så att någon av hans kompisar råkade medevetet eller omedvetet sätta handen på brevpappret. Lite krystad förklaring, det kan jag hålla med om.

Av det som talar emot Allen kan väl också tilläggas att handstilen stämde inte överens, och ungarnas beskrivning av GM vid Stine-mordet stämde inte heller överens. Och Bryan Hartnell konstaterade väl inte någon hundraprocentig matchning när han gick in i affären där ALA jobbade?

Jag ska tillägga att jag varken tar ställning för eller emot Allen som mördare. Men samtidigt är jag lite av uppfattningen att när man väl hittar GM, då ser man direkt att man har hittat rätt person. Eller kanske inte? Jag har egentligen ingen aning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in