2021-05-06, 21:54
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Zodiac sade själv att han skulle byta MO och sluta berätta om sina mord. Antagligen blev han rädd att åka fast på grund av sina ständiga insändare. Skulle inte förvåna mig om han gjorde som EAR/ONS och skaffade sig en ny gärningsmannaprofil. Dock tar jag det inte för osannolikt att han lade seriemördandet bakom sig.

Någon som skriver så mycket om livet efter detta kan dock vara döende eller rentav självmordsbenägen.

Suicide citatet är däremot lyft ifrån The Mikado. Kan dock finnas en ledtråd där.

Hittade ingen bättre förklaring än mupparnas just nu.

https://muppet.fandom.com/wiki/Tit_Willow

Obesvarad kärlek och självmord skulle kunna vara en ledtråd. Dicky-bird skulle kunna vara en annan.

https://www.zodiacciphers.com/rick-marshall.html

Han begick knappast fler mord efter 1969, det var bara något han skrev i breven för att jävlas och göra polisen mer förvirrade. Zodiac framstår i sina brev som väldigt omogen, ljuger om mord och blir arg över att folk inte bär Zodiac symboler och hotar med fler mord som aldrig äger rum. Det hela är så sjukt larvigt på nåt sätt.

Även om det finns mycket mystik kring Zodiac så förblir han en pajas jämfört med andra seriemördare. Jag tycker Golden State Killer är en mycket mer otäck person. Han både våldtog och mördade, gärna när offrets anhöriga var närvarande. Han ringde även och terroriserade sina offer på telefon en tid efteråt. Trots så många offer lyckades han gå fri i över 30 år efter att sista brottet begicks. Zodiac däremot terroriserade inte sina offer på samma sätt, han mördade dem snabbt för att därefter skicka en massa brev till press och polis. Hans brev var dock fulla av trams och lögner och han framstod som väldigt omogen och larvig i sina brev. Nej, Zodiac var (förmodligen) bara en incel som ville ha uppmärksamhet genom sin morbida humor, medan Golden State Killer var djävulen själv.
Citera
2021-05-07, 15:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Han begick knappast fler mord efter 1969, det var bara något han skrev i breven för att jävlas och göra polisen mer förvirrade. Zodiac framstår i sina brev som väldigt omogen, ljuger om mord och blir arg över att folk inte bär Zodiac symboler och hotar med fler mord som aldrig äger rum. Det hela är så sjukt larvigt på nåt sätt.

Även om det finns mycket mystik kring Zodiac så förblir han en pajas jämfört med andra seriemördare. Jag tycker Golden State Killer är en mycket mer otäck person. Han både våldtog och mördade, gärna när offrets anhöriga var närvarande. Han ringde även och terroriserade sina offer på telefon en tid efteråt. Trots så många offer lyckades han gå fri i över 30 år efter att sista brottet begicks. Zodiac däremot terroriserade inte sina offer på samma sätt, han mördade dem snabbt för att därefter skicka en massa brev till press och polis. Hans brev var dock fulla av trams och lögner och han framstod som väldigt omogen och larvig i sina brev. Nej, Zodiac var (förmodligen) bara en incel som ville ha uppmärksamhet genom sin morbida humor, medan Golden State Killer var djävulen själv.

Det är en bra iakttagelse. Nu framstår ju zodiac som minst sagt diffus GM-profilmässigt men det finns två dimensioner där som verkar eller förefaller ”begränsande”: en form av revanschbehov som å ena sidan är väldigt ”lokalt” eller tillfälligt (personligt eller opersonligt), och å andra sidan ser ut att röra hur samhället styrs (underförstått: det kunde styras bättre); det ser ut att höra ihop med tillfällig förhävelse av den egna betydelsen pga (tillfälligt) misslyckande, oförrätt eller förlust. Det svävar också en enslighetsnoja över brotten, kopplad till en upplevd egen utsatthet kanske. (Det är inte jag som är ensam, det är offren som är sårbara pga landets karaktär o väldighet). Sen då finns det en färdig samhällstillvänd sida hos GM, och en relativ intelligens, som medför att en del manövrer mycket väl kan ha karaktären att de mer syftar till att maskera vem GM verkligen är, när båten då s.a.s. redan är sjösatt. Men det sker i fullt ljus.

GSK däremot är en riktigt ljusskygg patologisk mänskoplågare som inte riktigt finns för sig själv om han inte får tortera andra. Här sitter problemen jäkligt djupt. Han har likt z pejlat ut var o när mänskor är sårbara men han drar det ju ett par steg längre än z. Och han utnyttjar fullt ut övertaget att han vet att han kan kontrollera situationerna. Det är väl den övervåldsmakten som är kicken till stor del. Han ”går till jobbet” när han far fram. Men han annonserar inte brotten för han vill inte riskera behöva sluta.
Citera
2021-05-07, 15:28
Medlem
Det senaste är att experter har lyckats koda ett av breven som mördaren skickat.

Tog över 50 år!
Citera
2021-05-07, 15:51
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Det senaste är att experter har lyckats koda ett av breven som mördaren skickat.

Tog över 50 år!

...men brevet innehöll inget särskilt. Förmodligen är de andra kodade breven också bara nonsens.
Citera
2021-05-07, 17:20
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
...men brevet innehöll inget särskilt. Förmodligen är de andra kodade breven också bara nonsens.

Brevet innehöll visst något särskilt.
Kryptot var svårare än de övriga, men bygger ändå på samma princip, vilket är det närmaste ett äkthetsintyg på en anonym avsändare man kommer.

Vidare bekräftar han att han inte var inringaren i tv programmet.

Därefter är det mest galenskap dock.
Citera
2021-05-08, 03:08
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Kryptot var svårare än de övriga, men bygger ändå på samma princip, vilket är det närmaste ett äkthetsintyg på en anonym avsändare man kommer.

Men vi vet lika lite om hans identitet som innan koden knäcktes. Jag tror inte ens att folk på den tiden trodde att det på riktigt var mördaren som ringde till tv programmet.
Citera
2021-05-09, 02:32
Medlem
Craiggs avatar
Har börjat fundera en del kring knivmordet vid sjön. Sättet han band sina offer på - han band ihop händerna och fötterna. Är inte det ganska svårt för en oerfaren, egentligen? Skulle vem som helst verkligen kunna binda någon på det sättet? Jag börjar tro att han hade någon slags erfarenhet om att binda fast individer.
Citera
2021-05-09, 06:37
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Har börjat fundera en del kring knivmordet vid sjön. Sättet han band sina offer på - han band ihop händerna och fötterna. Är inte det ganska svårt för en oerfaren, egentligen? Skulle vem som helst verkligen kunna binda någon på det sättet? Jag börjar tro att han hade någon slags erfarenhet om att binda fast individer.
Njae, det är nog inte så svårt. Däremot så tror jag att gärningsmannen studerade och lärde sig alla saker i detalj innan han genomförde dåden, Zodiac framstår på mig som en väldigt noga och detaljerad GM.
Citera
2021-05-09, 07:41
Medlem
Honeyflys avatar
Jag har läst allt jag har kunna hitta om Zodiac, plöjt igenom bloggar v-bloggar osv.
Jag har hittat en v-bloggare som till skillnad mot Tom Voigt är mer ödmjuk och objektiv när han gör sina analyser av Zodiac, Black box online radio.
Här är ett avsnitt där han tar upp en alternativ lösning till Z340 skiffret och det var mycket intressant att lyssna till vad han har att säga när han tar upp v-bloggaren Dirt Poor Richards lösning till Z340.
Klippet är 24 min och väl värt att lyssna in på med öppet sinne. Han menar att Oranchaks lösning var EN av flera lösningar på skiffret och i klippet presenteras ytterligare en lösning till Z340.
Jag länkar till v-bloggen Black box online radio som har gjort klippet och jag länkar även till Dirt Poor Richard som har ytterligare klipp om Z340 på sin kanal, han förklarar hur han gått tillväga för att komma fram till sin lösning på Z340 och han presenterar även sin teori om ett dolt budskap i skiffret.
Det skulle vara intressant att höra vad ni tycker om denna teori.

Black Box Online Radio-New Zodiac z340 Solution: Was Oranchak Wrong?
https://www.youtube.com/watch?v=55arWD_4mx0&ab_channel=BlackBoxOnlineRadio

Dirt Poor Richard-Zodiac Killer - Z340 True Solution - Part 1
https://www.youtube.com/watch?v=XZWGeNssSmE&ab_channel=DirtPoorRichard

Black Box Online Radios kanal youtube
https://www.youtube.com/channel/UCnOTVnNJOgIy58M1Vh5iMrA

Dirt Poor Richards kanal youtube
https://www.youtube.com/channel/UCzmLTPSNYmcMerK3z10Rnhg
Citera
2021-05-13, 23:51
Medlem
Craiggs avatar
Bara jag som förknippar 1969 med hippies och sånt? Huvudkvarteret för hippies råkade vara i just San Francisco, där Zodiac härjade. Konstigt att någon just där och då får för sig att begå mord kan jag tycka. Varför blev han ingen hippie istället?
Citera
2021-05-15, 07:20
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:

Det finns ytterligare en lösning som är mycket intressant, se mitt tidigare inlägg.
Jag tror att det finns flera lösningar på kryptot, den andra lösningen är enligt mig högst intressant och bör inte avfärdas utan analyseras.
Citera
2021-05-16, 00:18
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Det finns ytterligare en lösning som är mycket intressant, se mitt tidigare inlägg.
Jag tror att det finns flera lösningar på kryptot, den andra lösningen är enligt mig högst intressant och bör inte avfärdas utan analyseras.

Zodiac antas som många andra seriemördare haft ett IQ på något lägre än genomsnittet. Tror att han var smart nog att valsa sig igenom ett substitutionsschiffer en gång och göra ett par misstag här och där. Tror inte att han var smart nog att göra ett krypterat meddelande med två budskap på samma gång. Önsketänkande från privatspanare i fallet gör att man med lite trollande här och var kan få hans krypton att säga lite vad man vill. Klipp och klistra bokstäverna från en telefonkatalog och du kan få Shakespeares samlade verk med samma logik.

Allra minst tror jag att han skulle skriva ut sitt namn. Ross Sullivan är dessutom utesluten som Zodiac då Zodiac körde bil till flera av de bekräftade mordplatserna. Sullivan var bipolär och schizofren, något som gör att man inte får ta körkort eller registrera innehav av bil. Dessutom var han intagen vid tiden för mordet vid Lake Berryessa. Hans fingeravtryck matchade heller inte de man lyft från brottsplatserna. Dessutom levde Sullivan fram till 1977 (dog vid 33 års ålder av hjärtattack) och det sista brevet som Zodiac skickade under sitt namn skickades 1978. 1980 skickade han ett vykort på en snögubbe och signerade med ett hålkors och bifogade en kopierad bild på en uppsättning nycklar till ett bankfack och kunde kommit från vem som helst egentligen.

Som om det inte skulle vara nog var Sullivan för lång.

https://www.zodiacciphers.com/zodiac-news/category/ross-sullivan

Citat:
As is the reserve of many Zodiac researchers who have aligned towards a particular suspect, the temptation is to cherry pick the Zodiac case details that promote their suspect, while glossing over or ignoring details that clearly threaten the legitimacy of their suspect, and Ross Sullivan is no exception to this rule. One such example is to do with Ross Sullivan's height of 6'2" (not including heel height). With the exception of Bryan Hartnell, who admitted he was not a good judge of height, the eyewitnesses generated a range of 5'8" to 5'10"
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2021-05-16 kl. 00:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in