2014-09-03, 16:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
Gud ger dig Tro, i det att Han 'oeppnar dina oegon', saa att du foerstaar Guds Ord.
Nej, det är inte allmängiltigt.
Citera
2014-09-03, 16:54
Medlem
Citat:
att foer en maenniska Vaelja att Tro aer Omoejligt. Daeremot kan maenniskan Vaelja att vaenda sig, ja, oeverlaemna sig till Gud. Daa ger han dig iver att bedja och laesa Guds Ord saa att han kan Ge dig Tro,Vatten och Andedop - ALLT sker i Naad ty det aer Herren som skall ha All aera.
Hur många gudar har du överlämnat dig till? Eller hittade du "rätt" direkt?
Citera
2014-09-03, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det gör han ju uppenbarligen inte. Det hela verkar mycket godtyckligt. Hur förklarar du troende människor som förlorar sin tro?
'...tiden aer inne, daa jag(Paulus) skall bryta upp. Jag har Kaempat den goda kampen, jag har fullbordat mitt lopp, jag har Bevarat Tron'. 2 Tim. 4 ;6-7. - Att en maenniska blir fraelst betyder inte att loppet aer koert och hon kan slaa sig till ro. Hon maaste dagligen haalla Anden brinnande genom boen och Bibellaesning eftersom hon dagligen utsaetts foer proevningar och frestelser.
Citera
2014-09-03, 17:43
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Att en maenniska blir fraelst betyder inte att loppet aer koert och hon kan slaa sig till ro. Hon maaste dagligen haalla Anden brinnande genom boen och Bibellaesning eftersom hon dagligen utsaetts foer proevningar och frestelser.

Ja ska man gå omkring och intala sig saker hela dagarna är det ju inte konstigt att man blir lite bakom flötet. Du verkar vara ett strålande exempel på detta.
Citera
2014-09-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Ja ska man gå omkring och intala sig saker hela dagarna är det ju inte konstigt att man blir lite bakom flötet. Du verkar vara ett strålande exempel på detta.
kanske det kan vara du, som aer bakom, och jag, som maenniskofiskare aer framfoer floetet.
Citera
2014-09-03, 22:09
Medlem
ingodwetrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur många gudar har du överlämnat dig till? Eller hittade du "rätt" direkt?

Muslimer, judar och kristna ber till en och samma Gud. Buddhister förnekar inte direkt heller existensen av ett större väsen. Även i de gamla hinduistiska ayurveda-texter finns hänvisningar till Honom. Alla insisterar på de uppenbarligen mycket stora olikheterna mellan religionerna, men ingen säger något om likheterna...
Citera
2014-09-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingodwetrust
Muslimer, judar och kristna ber till en och samma Gud. Buddhister förnekar inte direkt heller existensen av ett större väsen. Även i de gamla hinduistiska ayurveda-texter finns hänvisningar till Honom. Alla insisterar på de uppenbarligen mycket stora olikheterna mellan religionerna, men ingen säger något om likheterna...
Om man då får svar från Gud,hur ska man veta vilken religion man ska söka sig till? Såklart ingen säger något om likheterna,då blir det inte mycket till debatt.....
Om det är samma gud,hur kan det vara stora olikheter mellan religioner? Om Gud finns så skrattar han nog åt människornas försök till att förstå honom.
Citera
2014-09-04, 06:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
att foer en maenniska Vaelja att Tro aer Omoejligt. Daeremot kan maenniskan Vaelja att vaenda sig, ja, oeverlaemna sig till Gud. Daa ger han dig iver att bedja och laesa Guds Ord saa att han kan Ge dig Tro,Vatten och Andedop - ALLT sker i Naad ty det aer Herren som skall ha All aera.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det gör han ju uppenbarligen inte. Det hela verkar mycket godtyckligt. Hur förklarar du troende människor som förlorar sin tro?

Citat:
'...tiden aer inne, daa jag(Paulus) skall bryta upp. Jag har Kaempat den goda kampen, jag har fullbordat mitt lopp, jag har Bevarat Tron'. 2 Tim. 4 ;6-7. - Att en maenniska blir fraelst betyder inte att loppet aer koert och hon kan slaa sig till ro. Hon maaste dagligen haalla Anden brinnande genom boen och Bibellaesning eftersom hon dagligen utsaetts foer proevningar och frestelser.

Så vad du sägar är att det essentiella är att konstant hålla sig till underkastelses-teologin för annars struntar 'gud' i dig.

Vad har det med "sannning" att göra? Du cirkelargumenterar ju fortfarande vilket kan pseudo-bevisa vadsomhelst.
Citera
2014-09-04, 06:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
kanske det kan vara du, som aer bakom, och jag, som maenniskofiskare aer framfoer floetet.

Om du öht är "framför" nånting alls är det i så fall i semantisk akrobatik och argumentationsfel.
Citera
2014-09-04, 06:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Muslimer, judar och kristna ber till en och samma Gud.

Endast om man noga undvikar att titta på skillnaderna.

Citat:
Buddhister förnekar inte direkt heller existensen av ett större väsen.

Belägg, tack.

Citat:
Även i de gamla hinduistiska ayurveda-texter finns hänvisningar till Honom. Alla insisterar på de uppenbarligen mycket stora olikheterna mellan religionerna, men ingen säger något om likheterna...

Selektiv blindhet kan få det mesta till att bli det mesta --> Den skolastiska retorikens favoritverktyg: Induktiva argument.
Citera
2014-09-08, 00:30
Medlem
Citat:

Du hänvisar till ett antal olika religioner. Någon av dessa, eller någon annan, religion/religioner måste ju ligga närmast sanningen!?
Vilken av dessa religioner ligger sanningen närmast enligt dig?
Citera
2014-09-08, 00:48
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Du hänvisar till ett antal olika religioner. Någon av dessa, eller någon annan, religion/religioner måste ju ligga närmast sanningen!?
Vilken av dessa religioner ligger sanningen närmast enligt dig?
Religion är skapat av människor. Medan Gud skapat människan.
Inom varenda religion verkar Gud. Budskapet är den röda tråden genom alla religioner. Om människan kunde sluta avguda sin religion och börja se budskapet och Gud så skulle inte ordet religion ha den största betydelsen.
All religion har sanningen i sig men vi människor har hittat på en massa saker som stoppats in i religionen. Både kulturellt och egoistiskt.
Gud är en och det samma och budskapet också. Det är det mest sanna.
Tillägger : Så tror jag på det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in