2015-10-01, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ja men hallå, har du åldern inne för detta forumet?

Vad har bibelns historiska grund för något att göra med att som du till och med felaktigt hävdar att människan skulle ha utvecklats från gorillan?

Men hallå, tar du alltid allting så himla bokstavligt?

Jag menade bara att Bibelns berättelse om jordens skapelse låter mer sannolik än att allt bara skulle ha skapats av en slump.
Citera
2015-10-01, 15:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon-Ivraren
Klart att berättelserna i Bibeln utgör historiska fakta.

Citat:
Bibeln ger en bra inblick i hur världen skapades och hur folk levde i mänsklighetens barndom.

Det beror vad du menar med "en bra insikt". Vad är DIN version av detta?
Citera
2015-10-01, 15:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur mycket belägg finns det för att människan skulle ha utvecklats från en gorilla då?

Du ...

... lär dig elementär logik.

Du "får inte rätt" med hjälp av "arguments from ignorance".
Citera
2015-10-01, 15:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag menade bara att Bibelns berättelse om jordens skapelse låter mer sannolik än att allt bara skulle ha skapats av en slump.

Vad är "mera sannolikt" i ett resonemang som är byggd på:

1/ "Finetunings"-argumentet och/eller ID (som inte håller någon av dom).

Och

2/ En falsk dikotomi.

??
Citera
2015-10-01, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du ...

Jag vet vad du är ute efter så det där tänker jag inte förära med ett svar. Tråden är till för att man ska diskutera huruvida man anser Bibeln vara sann eller ej och jag har lagt fram min åsikt. Gillar du inte det så är det ditt problem.
Citera
2015-10-01, 15:46
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Men hallå, tar du alltid allting så himla bokstavligt?

Du tycker den låter rimligare

Att ett väsen trollar fram hela universum med ett par hundra miljarder galaxer med ett par hundra miljarder stjärnor i varje galax och det bara i det synliga universum låter rimligare?

Och stämmer inflationsteorin får du multiplicera dessa siffror med minst:
1.000.000.000.000.000.000.000.000
gånger antalet stjärnor och galaxer i universum troligen hamnar du på det dubbla antalet nollor.

Ja, det låter väldigt rimligt att ett väsen trollar fram lite så där för att sedan se till att mänskligheten får en helkass manual för hur vi skall leva för att inte för evigt hamna i helvetet.

Man kan ju tycka han kunde skippat några stjärnor då och koncentrera sig lite mer på att inspirera författarskapet lite, så här i efterhand...
Senast redigerad av MeanME 2015-10-01 kl. 15:49.
Citera
2015-10-01, 16:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du ...

Citat:
Jag vet vad du är ute efter

Och det är?

Citat:
så det där tänker jag inte förära med ett svar.

Ja, det låter ju "bekvämd".

Citat:
Tråden är till för att man ska diskutera huruvida man anser Bibeln vara sann eller ej och jag har lagt fram min åsikt.

Men din "åsikt" gör varken från eller till i frågan om bibelns "SANNING" (och om du har en special-definition av vad "sanning" är, så kunne du kanske presentera den)

Citat:
Gillar du inte det så är det ditt problem.

Inte alls. DU har din egen bevisbörda.
Citera
2015-10-01, 22:04
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Hur mycket belägg finns det för att människan skulle ha utvecklats från en gorilla då?

Ingen har någonsin hävdat att människan härstammar från gorillan. Vi har dock gott med fossiler som visar hur apliknande varelser blev mer och mer upprättgående och tillslut blev oss. Vi vet dessutom att det har funnits fler människoarter än homo sapiens sapiens. Så att jorden och allt på den skulle ha skapats på 6 dagar stämmer helt enkelt inte. Arter har funnits, försvunnit och nya har tillkommit.
Citera
2015-10-01, 22:17
Bannlyst
Citat:
Jag vet vad du är ute efter så det där tänker jag inte förära med ett svar.

Det är rätta takter! Man ska aldrig mata trollen.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du tycker den låter rimligare

Att ett väsen trollar fram hela universum med ett par hundra miljarder galaxer med ett par hundra miljarder stjärnor i varje galax och det bara i det synliga universum låter rimligare?

Och stämmer inflationsteorin får du multiplicera dessa siffror med minst:
1.000.000.000.000.000.000.000.000
gånger antalet stjärnor och galaxer i universum troligen hamnar du på det dubbla antalet nollor.

Ja, det låter väldigt rimligt att ett väsen trollar fram lite så där för att sedan se till att mänskligheten får en helkass manual för hur vi skall leva för att inte för evigt hamna i helvetet.

Man kan ju tycka han kunde skippat några stjärnor då och koncentrera sig lite mer på att inspirera författarskapet lite, så här i efterhand...

I det här landet har man rätt att anse Bibeln vara sann och man har också rätt att avfärda den som trams. Det är det som kallas religionsfrihet och båda parter får helt enkelt finna sig i allt folk har olika syn på Bibeln.
Citera
2015-10-01, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Ingen har någonsin hävdat att människan härstammar från gorillan. Vi har dock gott med fossiler som visar hur apliknande varelser blev mer och mer upprättgående och tillslut blev oss. Vi vet dessutom att det har funnits fler människoarter än homo sapiens sapiens. Så att jorden och allt på den skulle ha skapats på 6 dagar stämmer helt enkelt inte. Arter har funnits, försvunnit och nya har tillkommit.

Det där med gorillor menade jag inte bokstavligt. Dessutom tog det ju lite mer än sex dagar för Herren att skapa jorden och allt levande i och med att tiden inte fungerar på samma sätt för oss som för Gud. Jag läste nånstans att ett dygn för Gud motsvarar ungefär 1000 år för oss människor.
Citera
2015-10-01, 22:40
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Det där med gorillor menade jag inte bokstavligt. Dessutom tog det ju lite mer än sex dagar för Herren att skapa jorden och allt levande i och med att tiden inte fungerar på samma sätt för oss som för Gud. Jag läste nånstans att ett dygn för Gud motsvarar ungefär 1000 år för oss människor.

Ok, men allt och alla skapades inte på 6000 år heller. Det har tagit flera miljarder år.
Citera
2015-10-01, 22:48
Medlem
Citat:
Hur räknar man ut det? Du förstår nog att någon bara har slängt ur sig "ett dygn för Gud kan ju vara 1000 år" , och du köpte det....?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in