2014-09-03, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
No offence, det är inget svar på min fråga; men jag kan relatera till det i alla fall.

Jag har ingen aning om dessa läkares tros-motivation, jag refererade till att dom kan skilja på begreppen faith och facts och därför båda kan vara vetensakpliga OCH troende.

Många ateister brukar hävda att många läkare inte tror på Gud, därför som jag berättade om de läkare jag känner och de som tror på Gud. Finns flera läkare som tror på Gud. Även flera vetenskapsmän gör det.

Jag hoppas verkligen inte att denna läkare rör ihop sin tro med sitt yrke till den grad att han börjar med tros-baserad medicin.

Men som sagt: Jag efterlysar en "sannings"-definition. Det var inte predikande eller anekdotisk information jag vad om.

Det är självfallet att han inte gör. Han ber väl precis som vi andra troende, att Gud ska vara med honom under dagen och hjälpa honom och vägleda honom till att fatta kloka beslut och se till att hjälpa alla dessa sjuka människor på bästa möjliga sätt. Du nästan dömer folk innan du vet något.
Han är en högt respekterad läkare och jag kan inte gå ut med namn hoppas jag du förstår.

Hinner inte svara dina andra kommentarer då jag måste iväg nu. Jag har sagt mitt, du har sagt ditt. Jag respekterar dina beslut. Ha det.
Senast redigerad av morgan.dahl 2014-09-03 kl. 14:12.
Citera
2014-09-03, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu är du verkligen inne på absurd cirkelargumentation. Sjäkbekräftande bibel-citater gör inte bibeln "sann".

För dig är det cirkelargumentation. För mig är det ett val jag gjort efter att jag fått uppleva Guds kärlek.
Citera
2014-09-03, 14:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgan.dahl
Du nästan dömer folk innan du vet något.

Tvärtom ger jag teister som kan skilja mellan faith och facts båda en eloge och mitt stöd, om det finns behov för något stöd.

Men det har inget att göra med den "sannings"-definition jag efterlysar.
Citera
2014-09-03, 14:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För dig är det cirkelargumentation.

För mig OCH för den deduktiva logikens principer är det cirkelargumentation.
Citera
2014-09-03, 14:25
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
För dig är det cirkelargumentation. För mig är det ett val jag gjort efter att jag fått uppleva Guds kärlek.

Vad skulle du tycka om jag sa till dig att det var din egen kärlek till dig själv du upplevde?
Citera
2014-09-03, 14:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Inget hot, sanning.
Lukasevangeliet 13

Du har ett val. Ingen tvingar dig.

Ett hot är ett hot.
Oavsett, du menar att det är sanning för att det står i boken? Jösses.
Kan du då direkt bevisa att BOKEN är sanning, så som titeln på tråden är?
Citera
2014-09-03, 15:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ah we got a comedian in the house!

Kan du bli hindu för en dag och verkligen tro att det är sant? Nej? Då kanske du inser hur svårt det skulle vara för en ateist att välja att tro på den kristna myten.
Citera
2014-09-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Kan du bli hindu för en dag och verkligen tro att det är sant? Nej? Då kanske du inser hur svårt det skulle vara för en ateist att välja att tro på den kristna myten.
att foer en maenniska Vaelja att Tro aer Omoejligt. Daeremot kan maenniskan Vaelja att vaenda sig, ja, oeverlaemna sig till Gud. Daa ger han dig iver att bedja och laesa Guds Ord saa att han kan Ge dig Tro,Vatten och Andedop - ALLT sker i Naad ty det aer Herren som skall ha All aera.
Citera
2014-09-03, 16:08
Medlem
Gud ger dig Tro, i det att Han 'oeppnar dina oegon', saa att du foerstaar Guds Ord.
Citera
2014-09-03, 16:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
att foer en maenniska Vaelja att Tro aer Omoejligt. Daeremot kan maenniskan Vaelja att vaenda sig, ja, oeverlaemna sig till Gud. Daa ger han dig iver att bedja och laesa Guds Ord saa att han kan Ge dig Tro,Vatten och Andedop - ALLT sker i Naad ty det aer Herren som skall ha All aera.

Med detta fokus på underkastelses-teologi och en nypa predestinations-doktrinalism är du så långt borta från konceptet "sanning" det i stort sett är möjligt att komme.

Att du är en fjäskig snuttefiltist eller en zombie har ingen bäring på "sanning", endast på din karaktär och motivation.
Senast redigerad av Bogomil 2014-09-03 kl. 16:48.
Citera
2014-09-03, 16:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud ger dig Tro, i det att Han 'oeppnar dina oegon', saa att du foerstaar Guds Ord.

Cirkelargumentation har inget med "sanning" att göra.
Citera
2014-09-03, 16:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det gör han ju uppenbarligen inte. Det hela verkar mycket godtyckligt. Hur förklarar du troende människor som förlorar sin tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in