2014-08-29, 18:16
Moderator
-Info-s avatar
Jag undrar hur mycket tålamod som denna 71-åriga kvinna måste ha:

Citat:
Irene tvingas tigga – pensionen räcker inte

Irene Eriksson, 71, har svårt att få pensionen att räcka till den specialkost och de mediciner som hennes sjukdomar kräver.
Nu tar hon till drastiska metoder - och tigger på Stora torget i Borås.
– Jag har inte råd med ost, frukt och grönsaker. Det är för dyrt, säger fattigpensionären.

http://www.expressen.se/gt/irene-tvingas-tigga--pensionen-racker-inte/

Ok. Vad har detta med Fredrik Reinfelds uppmaning att göra? Man kan inte ställa grupper mot varandra?

Jo, det förklaras sist i artikeln:

Citat:
PRO har på riksnivå framför allt tagit strid mot den ojämna skatten som drabbat pensionärer efter jobbskatteavdraget.
– Vi fick inte vara med på det tåget och därför har vi kämpat för att vi ska få sänkt skatt, inte för att löntagarna ska få höjd skatt. Annars har pensionärsfrågorna inte varit på dagordningen inför valet, en del lovar lite med brasklappen "om ekonomin tillåter", säger Rune Johansson.

"om ekonomin tillåter"... Ja, kommer ekonomin att tillåta en förbättring de närmaste åren? Vad säger Reinfeldt?
Citera
2014-08-29, 18:36
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Det statsministern sa, var att finns det hjärterum så finns det stjärterum. Det är moderaternas förhållningssätt i invandringsfrågan. Svårare än så är det inte. Mer uttänkt är moderaternas invandringspolitik inte. Moderaterna menar det faktiskt.

Reinfeldt och hans moderata kollegor kan inte längre ljuga om att dagens invandring är berikande på något enda sätt, inte ljuga om att dagens invandring är en vinst för Sverige. Därför säger man som det är, att invandringen är svindyr, invandringen leder till enorma samhälleliga spänningar, invandringen hotar att söndertrasa tilliten i det svenska samhället, och den politiska lösning Reinfeldts nya moderater har, det är att befalla alla svenskar att öppna sina hjärtan.

Moderaternas valslogan borde med anledning av detta vara

Finns hjärterum, finns stjärterum
Citera
2014-08-31, 05:33
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Och nej, de har höjt prognosen till 80.000:
http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2014/2014-07-24-Migrationsverket-hojer-asylprognosen-till-80-000.html

Och "Flest från Eritrea och Syrien" enligt Migrationsverkets egen utsago i länken. Dessutom har vi Irak som bubblare.

Man blir helt stum.
Citera
2014-08-31, 11:06
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Ok. Vad har detta med Fredrik Reinfelds uppmaning att göra? Man kan inte ställa grupper mot varandra?

"om ekonomin tillåter"... Ja, kommer ekonomin att tillåta en förbättring de närmaste åren? Vad säger Reinfeldt?
Fast hon har väl ett högkostnadsskydd så att hon inte har råd med mediciner verkar märkligt?
Citera
2014-08-31, 11:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Ja det är lätt att säga att man inte kan ställa grupper mot varandra men i verkligheten där jag lever har man alltid begränsade resurser.

Då är det oundvikligt att om man ökar utgifterna på ett område måste man minska på ett annat område. Åtminstone om inte de ökade utgifterna leder till ökade intäkter.
Citera
2014-09-01, 21:14
Medlem
RVRSs avatar
Kan någon förklara för mig vad Reinfeldt har för bakomliggande syfte med sin iver för att kontinuerligt öka invandringen? Siffrorna ökar markant varje år.

Förutom det etiska argumentet så måste det ju finnas någon socioekonomisk orsak. Är det att han vill att det ska bo fler i Sverige så att ekonomin kan växa? Att det ska finnas fler i den arbetsföra arbetskraften som ska ta hand om allt fler åldrande pensionärer?

Jag tror inte på att invandringen konsekvent ökar så mycket år efter år enbart för att det är massa oroshärdar i världen. Att Alliansen knappt lovar något inför kommande mandatperiod för att vi ska ta emot så mycket flyktingar tycker jag tyvärr inte är en bra vision för att driva vårt lands utveckling i tider som dessa när Sverige måste öka utvecklingstakten och förbättra utbildning, vård, arbetsmarknad och innovation.
Senast redigerad av RVRS 2014-09-01 kl. 21:16.
Citera
2014-09-01, 21:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RVRS
Kan någon förklara för mig vad Reinfeldt har för bakomliggande syfte med sin iver för att kontinuerligt öka invandringen? Siffrorna ökar markant varje år.

Förutom det etiska argumentet så måste det ju finnas någon socioekonomisk orsak. Är det att han vill att det ska bo fler i Sverige så att ekonomin kan växa? Att det ska finnas fler i den arbetsföra arbetskraften som ska ta hand om allt fler åldrande pensionärer?

Jag tror inte på att invandringen konsekvent ökar så mycket år efter år enbart för att det är massa oroshärdar i världen. Att Alliansen knappt lovar något inför kommande mandatperiod för att vi ska ta emot så mycket flyktingar tycker jag tyvärr inte är en bra vision för att driva vårt lands utveckling i tider som dessa när Sverige måste öka utvecklingstakten och förbättra utbildning, vård, arbetsmarknad och innovation.

Större konkurrens på arbetsmarknaden innebär lägre löner.
Citera
2014-09-01, 21:19
Medlem
RVRSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Större konkurrens på arbetsmarknaden innebär lägre löner.

Vad skulle det vara bra för? Såvitt jag vet arbetar Alliansen väldigt mycket med skattesänkningar osv för att folk ska få "fler hundralappar i plånboken".
Citera
2014-09-01, 21:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RVRS
Vad skulle det vara bra för? Såvitt jag vet arbetar Alliansen väldigt mycket med skattesänkningar osv för att folk ska få "fler hundralappar i plånboken".

Det är bra för företagen med låga löner, kanske för konkurrensen med utlandet skull, kanske för företagsägarnas plånböckers skull.
Citera
2014-09-01, 22:30
Bannlyst
Alliansens vallöften: Massinvandring och vissa höjda skatter.

Jag hade tänkt att rösta på Centern dom har bra lösningar för miljön och vill inte höja skatten på bensin och dom tänker på småföretagare? Men nu börjar jag bli fundersam?
Citera
2014-09-02, 21:05
Medlem
Pokerkids avatar
Från Peter Kadhammars krönika, som är menad som kritik av Åkesson:

"För när Åkesson stod i Aftonbladets partiledardebatt var han plötsligt en ledare som saknade budskap.
Flyktingmottagning kostar pengar.
Ja, det vet vi.
Ja, som sagt, vi vet det.
Nu går vi över till andra frågor."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article19462901.ab

Tydligen "vet alla" nu att flyktingmottagning kostar pengar, stora pengar. Men ända tills för några veckor sedan var nästan alla journalister, krönikörer och politiker rörande eniga om att det istället innebar en stor ekonomisk vinst för Sverige. Före Reinfeldts berömda tal så har flyktingmottagningen inte kostat någonting alls, men nu är kostnaderna plötsligt rena självklarheter.

Situationen illustrerar tydligt Schopenhauers citat om sanningar:

"All sanning passerar genom tre stadier:
Först blir den förlöjligad.
Sedan blir den våldsamt angripen.
Slutligen anses den som självklar."
Citera
2014-09-02, 22:27
Medlem
Thunderaces avatar
Dessutom räknade han i princip ut Åkesson och Sverigedemokraterna. Åkesson var så dålig att med detta hade han nått kulmen på den senaste tidens medgång påstår Kadhammar. Om det är hans våta dröm eller hans övertygelse låter jag vara osagt men det kommer bli ett iskallt uppvaknande när Sverigedemokraterna når historisk resultat om mindre än 14 dagar. Någonstans mellan 16-18 procent tippar jag på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in