Mitt första inlägg på FB, tänk att det skulle handla om rondellkörning... Iaf, jag blinkar inte vänster i rondeller förutom om jag skulle vara tvungen att byta fil ett snäpp till vänster, men det händer extremt sällan då jag alltid försöker se till att ligga i rätt fil redan innan jag kör in i rondellen.
Folk som är på väg in i rondeller och som ondgör sig över detta och tänker "va fasiken - blinka vänster då pucko, nu måste jag ju bromsa för dig", dessa måste faktiskt komma ihåg att det är deras skyldighet att lämna företräde till alla som redan är inne i rondellen, inte tvärt om. Att det skulle vara "tydligt" att blinka vänster är ju rent nonsens, bara i denna tråd framgår det ju med all önskvärd tydlighet att det råder minst sagt delade meningar om när/var/hur/varför det skall blinkas vänster. Det går alltid att misstolka.
Det höjs egentligen inte så många röster om att det är så fasansfullt otydligt att låta bli vänsterblinkningen - trots allt vet de flesta vad som gäller ang företräde. Snarare verkar det handla om att man skall "underlätta" för alla stressade att slippa bromsa - däri ligger felet, det är en mer komplex förarsituation att vara inne i rondellen och ha koll till höger när man skall ut, än att stå och vänta på att få köra in i rondellen, respektera det.
Självklart blinkar jag alltid höger när jag skall ut ur en rondell. Självklart blinkar jag höger innan jag åker in i en rondell OM jag skall ut redan vid första avfarten. Jag kör mycket bil, har haft körkort i 30+ år, jag har två fortkörningsböter, har aldrig (peppar peppar) orsakat någon olycka. Min fru tycker att jag skrämmer pensionärer vid övergångsställen ibland... Men lite kul måste man ju få ha!
Tack för mig,
/GSXY