Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2013-09-24, 09:51
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonfil
Blinkar vänster vid inkörning i rondell för att visa att jag ska fortsätta förbi utfart nr 2.
Blinkar höger när jag ska ut.
Blinkar INTE när jag ska rakt fram.

Som jag sagt enda från början.
Det DÄR är problemet, inte att folk inte blinkar vänster.

Hallonfil: Ställ bilen, lämna in körkortet och åk buss resten av ditt jävla liv!
2013-09-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
kanske det men ställer du dig framför någon som kör 90km/h bara för att du har rätt att göra det så är man helt vrickad

Men men visste faktiskt inte att en cirkulationsplats inte längre är en korsning.

Tja, 50 ton flyttar man inte på ens om man tycker att ens SUV känns stor och tung och "säker". Naturligtvis försöker jag undvika olyckor men förr eller senare kommer dagen då det inte går att förutse eller hinna uppfatta någon som kommer i alldeles för hög fart in i en sådan här situation från en för mig dold vinkel eller skymd kurva. Helt och hållet deras val, jag kan inte påverka.
2013-09-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du skall blinka ut ur cirkulationen oavsett vilken avfart du tar!

Jaha, jäklans körskolelärare som ljög för en när man tog kortet. Fick lära mig det hur som helst.

Men det ska bli ändring på!
2013-09-24, 23:03
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Jaha, och vid vilken diameter övergår en stor rondell till att vara en liten rondel. Skall man medföra ett måttband i bilen för säkerhetsskull?
Problemet blir bara mer tydligt i en liten rondell.
2013-09-24, 23:04
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Det innebär ju bara att du skriver att du gör som du vill och gjort så i 30 år. Inte att du gör rätt, trucker or not. Slår vad om att du tänder dimljusen samtidigt som du har halvljusen på också på Fordkombin för det ser så "rally" ut.

Jepp!
2013-09-24, 23:08
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Det där är ju fel också. Ska man vänster i en tvåfilig rondell så ligger man ju i innefilen redan (den vänstra). Hur någon då kan tolka en vänsterblink som att man ska byta fil är ju rätt märkligt. Däremot dårar som ska svänga vänster men ändå ligger i högerfil, ja du, dom kan ju gärna parkera bilen och ta hojen. Höger och rakt fram, högerfil med blink till höger när man ska ut (första höger blinka innan man kör in i rondellen, rakt fram så blinkar man höger efter första avfarten) vänster så ligger man i innerfil och blinkar vänster tills man är förbi utfart två, då blinkar man höger, kollar döda vinkeln och kör ut. Enkelt och lätt att se vad andra människor innuti rondellen ska ta sig till och vart dom är på väg

I städer finns det cirkulationsplatser med dubbla filer vid infarten till cirkulationsplatsen. Det kan mycket väl hända att du åker in i cirkulationsplatsen i ytterfil (på grund av mycket trafik) för att senare byta fil till den inre filen (den vänstra). Det finns även cirkulationsplatser som har fler och även färre avfarter än fyra. Det kan till och med vara så att det är kö i högerfilen (den yttre) och därför byter du körfält för att sedan byta tillbaka.
2013-09-25, 00:24
Medlem
GeoSpatialXYs avatar
Mitt första inlägg på FB, tänk att det skulle handla om rondellkörning... Iaf, jag blinkar inte vänster i rondeller förutom om jag skulle vara tvungen att byta fil ett snäpp till vänster, men det händer extremt sällan då jag alltid försöker se till att ligga i rätt fil redan innan jag kör in i rondellen.

Folk som är på väg in i rondeller och som ondgör sig över detta och tänker "va fasiken - blinka vänster då pucko, nu måste jag ju bromsa för dig", dessa måste faktiskt komma ihåg att det är deras skyldighet att lämna företräde till alla som redan är inne i rondellen, inte tvärt om. Att det skulle vara "tydligt" att blinka vänster är ju rent nonsens, bara i denna tråd framgår det ju med all önskvärd tydlighet att det råder minst sagt delade meningar om när/var/hur/varför det skall blinkas vänster. Det går alltid att misstolka.

Det höjs egentligen inte så många röster om att det är så fasansfullt otydligt att låta bli vänsterblinkningen - trots allt vet de flesta vad som gäller ang företräde. Snarare verkar det handla om att man skall "underlätta" för alla stressade att slippa bromsa - däri ligger felet, det är en mer komplex förarsituation att vara inne i rondellen och ha koll till höger när man skall ut, än att stå och vänta på att få köra in i rondellen, respektera det.

Självklart blinkar jag alltid höger när jag skall ut ur en rondell. Självklart blinkar jag höger innan jag åker in i en rondell OM jag skall ut redan vid första avfarten. Jag kör mycket bil, har haft körkort i 30+ år, jag har två fortkörningsböter, har aldrig (peppar peppar) orsakat någon olycka. Min fru tycker att jag skrämmer pensionärer vid övergångsställen ibland... Men lite kul måste man ju få ha!

Tack för mig,
/GSXY
2013-09-25, 10:12
Medlem
Prometeuss avatar
Det finns som Mextreme påpekat fördelar med att blinka in i rondellen. Å andra sidan skulle jag inte våga lita på det. Dessutom är det ganska förvirrande när bilar som man inte vet var de kom ifrån blinkar vänster, det innebär ju att man inte har en aning om vad de tänker göra.

Jag har slutat störa mig på vänsterblinkare, de som inte blinkar ut däremot!
2013-09-25, 20:34
Medlem
Citat:
Blinkar vänster vid inkörning i rondell för att visa att jag ska fortsätta förbi utfart nr 2.
Blinkar höger när jag ska ut.
Blinkar INTE när jag ska rakt fram.

så du har typ skapat en egen metod. Som är ngra gånger svårare att hålla reda på.

vf inte bara blinka höger när man ska ut. Oavsätt om det är första andra tredje fjärde...(osv) avfarten
2013-09-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
så du har typ skapat en egen metod. Som är ngra gånger svårare att hålla reda på.

vf inte bara blinka höger när man ska ut. Oavsätt om det är första andra tredje fjärde...(osv) avfarten

Blinkar ju såklart höger vid utfart, men inte när det körs rakt fram "genom" rondellen.
Det var så jag fick lära mig att man skulle göra.
2013-09-25, 23:42
Medlem
Nurjenfs avatar
Citat:
Blinkar ju såklart höger vid utfart, men inte när det körs rakt fram "genom" rondellen.
Om jag ska rakt fram och det är bilar på 1:a avfart brukar jag inte blinka över huvud taget, eftersom det kan missuppfattas om jag blinkar för tidigt för bilarna från 1:a avfart, medans det är oftast för sent för att bilarna framifrån ska dra någon fördel av blinkningen.

Är det däremot Inga bilar på 1:a avfart och bilar rakt framifrån så brukar jag blinka höger ganska tidigt så dom ser att dom kan köra.

((jag pratar om ganska små rondeller för det är dom jag kör på oftast.
2013-09-26, 12:32
Medlem
Roedoress avatar
Citat:

Det är ju upp till dig att ta reda på regeländringar.
Tur att du inte tog körkort före 3 sept 1967. För då hade läraren lärt dig att köra på vänster sida...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in