2014-08-29, 14:23
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreppMode
Hej.

Jag lyckas inte hitta någon tråd om skovård inom KSOE så jag gör ett försök här. Nu har jag under allt för lång tid misskött två par skor och tänkte höra med er om de går att rädda och hur mycket det kan kosta.

Oxfords från Herring med rejält sliten sula. En bit av sulan är t.o.m. "bortgnagd":

http://imgur.com/oJNH7y9,lVYys3Z,oGvcHUE
http://imgur.com/oJNH7y9,lVYys3Z,oGvcHUE#1

RM Williams där sulan släppt framme vid tån:

http://imgur.com/oJNH7y9,lVYys3Z,oGvcHUE#2

Jag är medveten om att skorna vid fototillfället inte är nyputsade.

Oxfordsen behöver "bara" halvsulning, ser ju inte ut som du slitit sulan ner till randen. Sen är det bara att rengöra och putsa dem. En halvsulning kostar ca 600-800 beroende på hos vilken skomakare du lämnar dem.

Är det bara sulan som släppt på kängorna så går det lätt för en skomakare att limma och det kostar inte mycket. Bilden är väldigt mörk så det är svårt att se i vilket skick skon är i övrigt.

Sen kan det vara läge att klacka om skorna när du ändå lämnar in dem eftersom jag gissar att klackarna är lika slitna. Då tillkommer 200-300 kr / sko.
Citera
2014-08-29, 14:30
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
ni får ursäkta min nonchalans, men då tråden är i största laget så orkar jag inte läsa hela.

jag har ett par crockett & jones drummond, naturligtvis betalar man för kvalitet och märke.
naturligtvis nöjd, det är schysta pjucks.

hade jag haft ekonomi så hade jag bara köpt dessa skor, men som sagt...
så, jag är då ute efter likvärdiga skor, dvs bra material, hållbara, handgjorda etc etc etc,
men gärna en 1 tusenlapp, eller helst 2 under C&J's priser.
de jag har kostar cirka 4500, så i 2000-3000 spannet vore lämpligt.

Du hittar nog inga likvärdiga för 2-3000. Vart bor du? Shoe:remake i Linköping har Cheaney som är riktigt bra. Annars är Loake 1880 hyfsat. Alfred Sargent på Afinepairofshoes.co.uk är bra, samt herringshoes.co.uk, deras "royal" serie är väldigt bra bang for the buck. Carmina ligger väl på 3400 och sist men inte minst. Skolyx, som har yanko.
Citera
2014-08-29, 15:24
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Du hittar nog inga likvärdiga för 2-3000. Vart bor du? Shoe:remake i Linköping har Cheaney som är riktigt bra. Annars är Loake 1880 hyfsat. Alfred Sargent på Afinepairofshoes.co.uk är bra, samt herringshoes.co.uk, deras "royal" serie är väldigt bra bang for the buck. Carmina ligger väl på 3400 och sist men inte minst. Skolyx, som har yanko.
nej. jag är medveten om att man inte hittat likvärdigt, ska man göra det så får man ju betala samma pengar, dvs likvärdigt.

jag var mer ute efter väldigt nära eller tillräckligt nära, dvs bra grejer men till en lite mer modest peng.
3500 är ju tusen mindre än 4500.

precis som du säger, bang for the buck
Citera
2014-08-29, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Oxfordsen behöver "bara" halvsulning, ser ju inte ut som du slitit sulan ner till randen. Sen är det bara att rengöra och putsa dem. En halvsulning kostar ca 600-800 beroende på hos vilken skomakare du lämnar dem.

Är det bara sulan som släppt på kängorna så går det lätt för en skomakare att limma och det kostar inte mycket. Bilden är väldigt mörk så det är svårt att se i vilket skick skon är i övrigt.

Sen kan det vara läge att klacka om skorna när du ändå lämnar in dem eftersom jag gissar att klackarna är lika slitna. Då tillkommer 200-300 kr / sko.

Tack för bra svar!

Jag misstänker att det faktiskt behövs en hel omsulning på oxfordsen. Jag studerar i Uppsala och den enda skomakaren jag känner till är Davidssons som tar 1500kr för detta. Känns lite väl mycket för ett par skor som kostat lite drygt 2500. Tips på en hyffsad skomakare i Uppsala/Stockholm/Danderyd som tar ett lägre pris?
Senast redigerad av PreppMode 2014-08-29 kl. 16:06.
Citera
2014-08-29, 16:59
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Tack för bra svar!

Jag misstänker att det faktiskt behövs en hel omsulning på oxfordsen. Jag studerar i Uppsala och den enda skomakaren jag känner till är Davidssons som tar 1500kr för detta. Känns lite väl mycket för ett par skor som kostat lite drygt 2500. Tips på en hyffsad skomakare i Uppsala/Stockholm/Danderyd som tar ett lägre pris?

Varsågod Av bilderna att döma så är jag helt säker på att du inte behöver göra en helomsulning...men det bästa är ju givetvis att ta skorna till en skomakare så får du reda på exakt vad som behöver göras och vad detta kostar.

Jag har inga tips på skomakare som tar mindre än Davidson men priset beror ju också på vilken kvalitet av sulläder skomakaren använder. Är ganska säker på att Davidson använder Reidenbach vilket tillhör de bästa tillverkarna.
Citera
2014-08-29, 17:14
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Tack för bra svar!

Du får väl göra någon sniklösning med sparsula i gummi (även om det idealistiskt skulle ha gjorts innan det blev hål på sulan).
Citera
2014-08-29, 17:27
Medlem
Entartetes avatar
Bär ni bruna skor i stan?
Citera
2014-08-29, 17:28
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entartete

Eh, självklart. Varför skulle man inte??
Citera
2014-08-29, 18:01
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:

Aldrig, endast när jag tar långa skogspromenader på familjegodset i Småland.

Självklart bär jag bruna skor i stan. Varför skulle man inte göra det?
Citera
2014-08-29, 18:03
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Tack för bra svar!

Som koppar säger, förmodligen används JR-sulor, det blir ett ordentligt jobb. Du kan annars gå förbi Mr Minit eller dylikt med tveksamt resultat.
Citera
2014-08-29, 18:24
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:

Jag tar detta som ett fredagsskämt men svarar iaf

Självklart, äger bara ett par svarta skor så det skulle bli rätt dålig rotation på de bruna då jag bor mitt i en stad.
Citera
2014-08-29, 19:18
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Eh, självklart. Varför skulle man inte??

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Aldrig, endast när jag tar långa skogspromenader på familjegodset i Småland.

Självklart bär jag bruna skor i stan. Varför skulle man inte göra det?

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Jag tar detta som ett fredagsskämt men svarar iaf

Självklart, äger bara ett par svarta skor så det skulle bli rätt dålig rotation på de bruna då jag bor mitt i en stad.
Då hoppas jag Pörr tar er i örat och kastar ut er hela bunten!

‘Never brown in town’

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in