2014-08-29, 00:08
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboybrunn
Haha, jag begår socialt självmord i denna tråd om jag säger vart dom är inhandlade. Kostade ca 600kr.
Jag har 2 terminer kvar och känner att dom får hålla tills jag tar min examen, möjligen att jag spar några hundra i månaden för att gå upp en prisklass till våren.

Är det någon som har koll på kvalitén på skorna ifrån Charles Tyrwhitt? Skorna ligger på omkring 1000-2000kr, vilket känns väldigt prisvärt och inte omöjligt att spara ihop till. Förutsatt att kvalitén är bra.
Jag inhandlade några skjortor hos dem under mitt besök i London i förra veckan och dom sitter väldigt bra och håller en väldigt bra kvalité för priset jag betalade. En skjorta hos Zara/H&M kostar nästan lika mycket men håller knappt hälften så bra kvalité i varken material, snitt eller sömmar.

Im here to learn!

Mvh
Om man tänker avskrivningar så kan det vara billigare i längden att köpa ett par skor som håller längre även om de kostar mer nya.
Jag skaffade Crockett & Jones som första, men de var billigare på den tiden, nu har ju garverierna piskat upp priserna om jag förstått det rätt. Carmina som nämndes skall ju vara mest sko för pengarna just nu om jag förstått det rätt. Men allt detta beror också på vilken stad man bor i, det är värt att prova ut och se till att man får något som passar perfekt.
Citera
2014-08-29, 00:21
Medlem
knullklassons avatar
Finns det några fördelar i att impregnera ett par mockaskor om de ändå inte kommer att användas vid blött väder?
Citera
2014-08-29, 00:46
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Finns det några fördelar i att impregnera ett par mockaskor om de ändå inte kommer att användas vid blött väder?

De blir mer tåliga mot smuts. Jag impregenerar alla mina mockaskor oavsett vilken årstid de ska användas och jag tycker att de håller sig i princip nyskick.
Citera
2014-08-29, 00:50
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
De blir mer tåliga mot smuts. Jag impregenerar alla mina mockaskor oavsett vilken årstid de ska användas och jag tycker att de håller sig i princip nyskick.
Jag litar på dig! Ska ge dem en omgång nu innan läggdags.
Citera
2014-08-29, 07:43
Medlem
Citat:
Är det någon som har koll på kvalitén på skorna ifrån Charles Tyrwhitt? Skorna ligger på omkring 1000-2000kr, vilket känns väldigt prisvärt och inte omöjligt att spara ihop till. Förutsatt att kvalitén är bra.
Jag inhandlade några skjortor hos dem under mitt besök i London i förra veckan och dom sitter väldigt bra och håller en väldigt bra kvalité för priset jag betalade. En skjorta hos Zara/H&M kostar nästan lika mycket men håller knappt hälften så bra kvalité i varken material, snitt eller sömmar.

Im here to learn!

Mvh
En del av CT:s skor tillverkas av Loake, andra av Barker och ytterligare några av billighetsfabriker i Spanien. CT:s chat-kundtjänst kan ibland svara på vem som tillverkat vissa skor. Undvik de billigaste (<£150 på deras eviga "rea") och satsa isf på de skor det står "Made in Northampton" på.

Annars finns ju Meermin i samma prisklass och äkta Loake går ibland att hitta hos Pediwear/Herring för samma pengar. Pediwear har sin "Loake club" som ger 15% rabatt på alla Loake-skor efter att man köpt ett par till fullpris.
Senast redigerad av Zarkov 2014-08-29 kl. 08:03.
Citera
2014-08-29, 09:11
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Nyinköpta Brogues: http://imgur.com/fdVrSkB.
Av billigare modell, men prisnivån får duga studierna ut.

Nybörjare på klassiska skor, men är det på rätt väg?

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Skorna ser ju helt ok ut, vad är det för märke? Derbybrouges är ju en bra modell om man vill ha ett par skor som passar till jeans och chinos.

Om Kopparstaden ger ros så står jag för riset: Ser sunkiga ut. Är de ens sydda? Hör de hemma i tråden?
Citera
2014-08-29, 09:24
Medlem
Hej.

Jag lyckas inte hitta någon tråd om skovård inom KSOE så jag gör ett försök här. Nu har jag under allt för lång tid misskött två par skor och tänkte höra med er om de går att rädda och hur mycket det kan kosta.

Oxfords från Herring med rejält sliten sula. En bit av sulan är t.o.m. "bortgnagd":

http://imgur.com/oJNH7y9,lVYys3Z,oGvcHUE
http://imgur.com/oJNH7y9,lVYys3Z,oGvcHUE#1

RM Williams där sulan släppt framme vid tån:

http://imgur.com/oJNH7y9,lVYys3Z,oGvcHUE#2

Jag är medveten om att skorna vid fototillfället inte är nyputsade.
Citera
2014-08-29, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
En del av CT:s skor tillverkas av Loake, andra av Barker och ytterligare några av billighetsfabriker i Spanien. CT:s chat-kundtjänst kan ibland svara på vem som tillverkat vissa skor. Undvik de billigaste (<£150 på deras eviga "rea") och satsa isf på de skor det står "Made in Northampton" på.

Annars finns ju Meermin i samma prisklass och äkta Loake går ibland att hitta hos Pediwear/Herring för samma pengar. Pediwear har sin "Loake club" som ger 15% rabatt på alla Loake-skor efter att man köpt ett par till fullpris.

Tackar, detta skall ses över!

Mvh
Citera
2014-08-29, 11:54
Medlem
brutefishs avatar
ni får ursäkta min nonchalans, men då tråden är i största laget så orkar jag inte läsa hela.

jag har ett par crockett & jones drummond, naturligtvis betalar man för kvalitet och märke.
naturligtvis nöjd, det är schysta pjucks.

hade jag haft ekonomi så hade jag bara köpt dessa skor, men som sagt...
så, jag är då ute efter likvärdiga skor, dvs bra material, hållbara, handgjorda etc etc etc,
men gärna en 1 tusenlapp, eller helst 2 under C&J's priser.
de jag har kostar cirka 4500, så i 2000-3000 spannet vore lämpligt.
Citera
2014-08-29, 12:57
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
ni får ursäkta min nonchalans, men då tråden är i största laget så orkar jag inte läsa hela.

jag har ett par crockett & jones drummond, naturligtvis betalar man för kvalitet och märke.
naturligtvis nöjd, det är schysta pjucks.

hade jag haft ekonomi så hade jag bara köpt dessa skor, men som sagt...
så, jag är då ute efter likvärdiga skor, dvs bra material, hållbara, handgjorda etc etc etc,
men gärna en 1 tusenlapp, eller helst 2 under C&J's priser.
de jag har kostar cirka 4500, så i 2000-3000 spannet vore lämpligt.

Läs gärna AlisterGs fenomenala lista nedan;

(FB) Tråden för oss skofascister (diskussioner om kvalitetsskor /Mod)

Jag kan även nämna att Yanko är ett bra märke (utöver listan som AlisterG skrivit).
Citera
2014-08-29, 13:26
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Läs gärna AlisterGs fenomenala lista nedan;

(FB) Tråden för oss skofascister (diskussioner om kvalitetsskor /Mod)

Jag kan även nämna att Yanko är ett bra märke (utöver listan som AlisterG skrivit).
många tack och bock!
Citera
2014-08-29, 14:20
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreppMode
Hej.

Jag lyckas inte hitta någon tråd om skovård inom KSOE så jag gör ett försök här. Nu har jag under allt för lång tid misskött två par skor och tänkte höra med er om de går att rädda och hur mycket det kan kosta.

Oxfords från Herring med rejält sliten sula. En bit av sulan är t.o.m. "bortgnagd":

http://imgur.com/oJNH7y9,lVYys3Z,oGvcHUE
http://imgur.com/oJNH7y9,lVYys3Z,oGvcHUE#1

RM Williams där sulan släppt framme vid tån:

http://imgur.com/oJNH7y9,lVYys3Z,oGvcHUE#2

Jag är medveten om att skorna vid fototillfället inte är nyputsade.
Dags för omsulning. Gå till en skomakare, deras prisförslag får du ta med dem, men kan vara dumt att gå till en billig om de inte gör det ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in