2014-10-30, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
Köp svart Gardener i läder. Till det har du "skinny jeans" i svart eller kanske mörkgrått med 12 cm benöppning. Med en så liten benöppning är det nästan garanterat att de gula flärparna syns och det finns ingen risk att byxan ska skymma kängan. Toppa looken med stilig kavaj och svart rock.
Äsch, jag som tyckte du beskrev min vardagsklädsel perfekt och så är du bara ironisk!
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
Jo, jag skämtade och gjorde samtidigt en seriös ansats till att förstå hur folk som klär sig så tänker. Jag bor i Stockholm och ser dagligen folk som går klädda precis så, givetvis med tajta och korta kavajer och rockar. Det är fruktansvärt fult.

EDIT: Jag skulle därför ge följande råd till en som ska köpa Chelsea-boots:
- Undvik svart.
- Undvik överdrivet grova läster om skorna är tänkta att användas på höst/vår.
- Undvik att använda dem till byxor med smal benöppning.
Ja, det lutar åt en brun Blaxland (en av de nättare modellerna) med gummisula just nu. Några supersmala byxor har jag inte så det är inget problem.
Citera
2014-10-30, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamarketel
Kan du ge något tips på hur ett par bra chelsea boots skall se ut? Och varför skall man undvika svart?

Du ska undvika svart för att det är sjukt tråkigt. Eller för att inte se ut som en hipster/punkare, lite beroende på modell.

Kolla på Crockett & Jones Chelsa Boots, särskilt de med nummer 3 och 5. Det är förbaskat synd att 3:an är så spetsig och har lädersula, då det är en fantastiskt vacker sko.
Citera
2014-10-31, 09:26
Medlem
Pörrs avatar
Skor från Nilsons billigare sortiment hör inte hemma i denna tråd. Inlägg raderade.

/Moderator
Senast redigerad av Pörr 2014-10-31 kl. 10:19.
Citera
2014-10-31, 10:37
Medlem
Fick precis mina MTO:s från Skolyx! DMS i Burgundy.
Märke: Yanko
Läst: 915

http://imgur.com/u646UUF

Supernöjd med både själva skon och färgen. Lästen påminner väldigt mycket om Carminas Simpson, vilket jag gillar.
Citera
2014-10-31, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogust123
Fick precis mina MTO:s från Skolyx! DMS i Burgundy.
Märke: Yanko
Läst: 915

http://imgur.com/u646UUF

Supernöjd med både själva skon och färgen. Lästen påminner väldigt mycket om Carminas Simpson, vilket jag gillar.

Härlig färg!
Citera
2014-11-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Ta en bild på skon istället för att länka till herring.. Färgen är ju tan, vill du ha en brun istället? Jag antar att du har ett par Loake Buckingham i brown calf, eller är den också i tan?

Plockar upp denna puck en vecka för sent men haft fullt schema....

Det stämmer Keke - jag har sedan tidigare ett par Loake Buckingham i färgen Tan - http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-buckingham-brogue-tan-burnished-calf.html

Min förhoppning var att skorna från Herring skulle särskilja sig lite i färgen trots att dessa också var Tan.

När jag fick hem skorna från Herring såg jag att dessa såg lite "smutsiga" ut typ lite mörkare/svart gammal skokräm. Se två bifogade bilder. http://imgur.com/ecaMW7s&wbiOCgg#0.

Min tanke är nu efter tips från er experter på ämnet att behandla skorna med en brun skokräm för att både få bort "smutsen" samt även få en annan brun nyans så dessa skor från Herring särskiljer sig från mina Loake Buckingham eftersom modellerna är ganska identiska.

Kan jag göra detta eller är det svårt eftersom skorna är Brogue och då kanske det blir fult vid sömmarna?

Tack på förhand för svar...

MVH
Citera
2014-11-03, 12:26
Medlem
En fråga gällande skovård...

Kan jag helt ändra färg på ett par skor genom att välja en färgsatt skokräm?

Min tanke är att förändra från den ursprungliga färgen Tan. Jag tänkte köra Saphirs skokräm ljusbrun eller mellanbrun! Rekommenderar ni någon specifik av dessa två färger för bästa effekt?

Sedan gå på med en neutral Pate de lux för patina.

MVH...
Citera
2014-11-03, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McRoadkill

Min tanke är att förändra från den ursprungliga färgen Tan. Jag tänkte köra Saphirs skokräm ljusbrun eller mellanbrun! Rekommenderar ni någon specifik av dessa två färger för bästa effekt?

MVH...
Min skomakare avråder från att använda neutral polish. Den ger nämligen en grådassig yta och glans. Använd istället brun eller ljusbrun polish. Pate de lux innehåller myxket lite färgpigment så det funkar med någon brunaktig nyans på många bruna skor. Den lilla mängden pigment motverkar den grådassiga glansen från neutral polish.
Citera
2014-11-03, 12:40
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Min skomakare avråder från att använda neutral polish. Den ger nämligen en grådassig yta och glans. Använd istället brun eller ljusbrun polish. Pate de lux innehåller myxket lite färgpigment så det funkar med någon brunaktig nyans på många bruna skor. Den lilla mängden pigment motverkar den grådassiga glansen från neutral polish.
Alltså, du får lägga på så inihelvete mycket (för mycket) för att det ens skall bli en tillstymmelse till grådassig yta. Jag håller helt enkelt inte med. Precis som du säger så är det inte mycket pigment i brun polish heller, så varför använda den om du inte vill ha pigmentet?
Citera
2014-11-03, 12:56
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McRoadkill

MVH...

Om du helt ska ändra färg och inte heller vill ha den gamla tillbaka hade jag rekommenderat att färga om dem istället.
Citera
2014-11-03, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entartete
Alltså, du får lägga på så inihelvete mycket (för mycket) för att det ens skall bli en tillstymmelse till grådassig yta. Jag håller helt enkelt inte med. Precis som du säger så är det inte mycket pigment i brun polish heller, så varför använda den om du inte vill ha pigmentet?

Jag använder inte brun Pate de Luxe pga av pigmentet. Jag använder den för att få "spitshine". Pigmentet finns i för att motverka grådassiga toner i glansen som annars uppstår i neutral polish.

För pigmentering använder jag skokräm.
Citera
2014-11-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Jag använder inte brun Pate de Luxe pga av pigmentet. Jag använder den för att få "spitshine". Pigmentet finns i för att motverka grådassiga toner i glansen som annars uppstår i neutral polish.

För pigmentering använder jag skokräm.

Tack för bra feedback Pörr, rogerQ och Entartete...

Pörr; jag tror inte jag vågar mig på en omfärgning eftersom jag har noll erfarenhet av detta och ska kanske inte testa det på ett par nya pjuck.

Dock får jag se om det blir ljusbrun eller mellanbrun skokräm...

Vilken tror ni passar bäst med den grundläggande färgen Tan?

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in