2014-08-02, 22:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Om jag har räknat rätt så kommer Zero på 42:a plats bland de 121 fonder som finns i Morningstars Sverigefondkategori för de senaste fem år en. (I den kategorin är småbolagsfonder inte inräknat, över tid är det ju som bekant relativt lätt att spöa Zero om man har en småbolagsinriktning.)

Det finns alltså 79 fonder där nästan alla tar ut avgift och har aktiv förvaltning trots det så lyckas de inte slå Zero. Och när Zero varit igång i tio år så kommer den säkert ha ännu högre placering.

Zero torde därmed fortfarande vara ett bra alternativ för den som inte har tid/intresse att fundera så mycket över sina placeringar.

Håller med här. De största innehaven i Zero innehåller så många must have-aktier, att det är enklast och billigast att komma åt dessa med zero.

Dvs bankerna, H&M osv
Citera
2014-08-03, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Du läste tydligen inte vad jag skrev. De 10 största innehaven i Lannebo Småbolag är:

Trelleborg, Indutrade, Nibe, Intrum Justitia, Addtech, Hutamäki, Holmen, Securitas, Billerud Korsnäs och Castelum.

De 10 största innehaven i Didner & Gerge småbolag är:

Swedish match, Jyske bank, Sydbank, Loomis, Indutrade, Lagercrantz group, Top Danmark, Elekta, Nibe, Storebrand.

Inga särskilt små bolag något av dem. Bara att de allra största bolagen (med större än 1% av Stockholmsbörsens totala värde) inte är med.

Köp det du vill köpa själv. Varför bli rånbögmördad frivilligt?
Citera
2014-08-03, 04:46
Medlem
Shadowcrafts avatar
Eftersom att dem flesta "aktiva fonderna" egentligen är dolda indexfonder så är det ett bra alternativ!
Citera
2014-08-11, 18:45
Medlem
Vad händer med fonden? Har störtdykt den senaste tiden.
Citera
2014-08-11, 19:08
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreos
Det är en indexfond som följer Stockholmsbörsen. Går börsen ner går Avanza Zero ner.
Citera
2014-08-11, 21:05
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreos

Ja? Äger du fonden utan att veta vad den köper?

Alla Svenska index/indexnära fonder har påverkats. Även Svenska småbolagsfonder, fastighetsfonder. You name it.
Citera
2014-08-11, 21:20
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Ja? Äger du fonden utan att veta vad den köper?

Alla Svenska index/indexnära fonder har påverkats. Även Svenska småbolagsfonder, fastighetsfonder. You name it.

Man kan ju även fråga dig, "vet du inte hur aktiemarknaden funkar?!" det är fullt med dum k****ade skitungar(och även äldre) som inte har en aning om vad de pysslar med som ägnar sig åt det!
Citera
2014-08-11, 21:32
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Man kan ju även fråga dig, "vet du inte hur aktiemarknaden funkar?!" det är fullt med dum k****ade skitungar(och även äldre) som inte har en aning om vad de pysslar med som ägnar sig åt det!

Kan du utveckla tack.

Vi pratar ändå om en fond som följer SIX30RX. Där har personen svaret om han vetat vad fonden köper.

Men nej, jag har aldrig pysslat med aktier isig. Jag (tror) dessutom att jag inte överskattar mina kunskaper alternativt "kunskaper".

Vad var det med just detta uttalande som fick dig att reagera så? Intressant att veta.
Citera
2014-08-29, 09:50
Medlem
Hur lång tid tar det att köpa och framförallt sälja fonden från det att man tryckt på sälj?
Citera
2014-08-29, 10:11
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Hur lång tid tar det att köpa och framförallt sälja fonden från det att man tryckt på sälj?

Hej!

Om du lägger en order innan klockar 13.00 (en bankdag) så handlas fonden normalt till den kurs som fastställs på kvällen samma dag och du ser andelarna/pengarna på ditt konto dagen därpå. Undantag kan vara då det är exempelvis är halvdag eller helgdag.

Du finner alla fonders handelsinformation till höger om grafen på fondens sida. Där står det både när affärsdagen är samt när pengarna normalt syns på kontot efter en affär.

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...67/avanza-zero

/Dan, Avanza
Citera
2014-08-29, 11:33
Medlem
Jag har bland annat Avanza Zero och D&G Småbolag.. Igår hände följande:

Didner & Gerge Småbolag -1,02
AVANZA ZERO -1,03

Så... Tillfällighet eller kan jag lika gärna bara ha AZ och slippa betala D&G?

DVS, innehåller dem samma bolag?
Senast redigerad av Silverstolpen 2014-08-29 kl. 11:50.
Citera
2014-08-29, 11:50
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstolpen
Jag har bland annat Avanza Zero och D&G Småbolag.. Igår hände följande:

Didner & Gerge Småbolag -1,02
AVANZA ZERO -1,03

Så... Tillfällighet eller kan jag lika gärna bara ha AZ och slippa betala D&G?

Hej,

Det är nog en blandning av en tillfällighet samt att båda två påverkades mycket av hur marknaden/börsen i stort rörde sig igår.

Om du kikar på innehaven för Avanza Zero och D&G Småbolag så ser du att det skiljer sig ganska mycket gällande vilka aktier respektive fond äger (längst ner på sidan). Det gör att fonderna avviker lite från varandra på längre sikt och det ser man också om man exempelvis gör en jämförelse på vår sajt (klicka på "jämför" i grönt).

/Dan, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in