2014-08-02, 00:28
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
tycker ngon de e lnt o g in n nu elr tror ni den faller lite till?
Citera
2014-08-02, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare

Har du det tnket till en index fond kan du lika grna skippa brsen helt
Citera
2014-08-02, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare

Tnk lngsiktigt. Kp kontinuerligt s jmnar det ut sig.
Citera
2014-08-02, 11:41
Moderator
Dr Kings avatar
Ls detta inlgg och inse varfr Avanza Zero inte r mycket att satsa p. Avanza Zero fljer allts OMXS30 som r ett viktat brsindex.

http://40procent20ar.blogspot.se/201...ed-12.html?m=1
Citera
2014-08-02, 12:18
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Ls detta inlgg och inse varfr Avanza Zero inte r mycket att satsa p. Avanza Zero fljer allts OMXS30 som r ett viktat brsindex.

Ditt frslag r med andra ord att kpa de 50 aktierna som ingr i OMXS50EW-indexet och sedan byta ut aktier, kanske varje brsdag, i takt med att indexet frndras?
Citera
2014-08-02, 12:35
Medlem
talgoxens avatar
Citat:

Frgan r hur "svrt" det skulle vara fr ett fondbolag att flja det dr oviktade indexet.

Edit: frn lnkad blogg

Varfr finns inte oviktad produkt om det r s bra?
Nu vet jag inte om det finns en fond eller ETF som fljer ett oviktat index hr i Sverige (tveksam om det finns). Men i USA/Canada finns liknande produkter. Det stora problemet kan vara antalet transaktioner fr att vikta om portfljen dagligen. Den andra delen kan vara att det r svrare att tillmpa i verkligheten om fler och fler fonder anvnder sig av oviktat index.
Senast redigerad av talgoxen 2014-08-02 kl. 12:39.
Citera
2014-08-02, 12:36
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Ditt frslag r med andra ord att kpa de 50 aktierna som ingr i OMXS50EW-indexet och sedan byta ut aktier, kanske varje brsdag, i takt med att indexet frndras?

Du skulle skert spa Zero rtt rejlt om du kper aktierna sjlv och viktar om en gng per r ven nr man har rknat bort courtaget.
Citera
2014-08-02, 12:39
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Det menar jag vl inte riktigt nej. Det rcker att man kper ca 10 bolag frn olika branscher (man behver ju inte ha mer n 1 bank och kanske 2-3 verkstadsbolag t.ex.). Pongen r sedan att kpa dessa fr lika stort belopp. Omviktning behver inte ske varje dag utan det rcker att man kanske har som regel att bolag skall utgra mellan 7-13% av portfljen (givet att man har 10 bolag). Nr ngot kommer utanfr detta intervall sljer man lite av de som kat mest och kper av de som har minst andel. Man fr vl justera in detta lite s att kp och slj fr ske lagom ofta med hnsyn till courtage men hgst ett par frndringar per kvartal.

Att oviktat r bttre n viktat r en viktig frklaring till varfr en apa som kastar pil oftast slr index eftersom sdana exempel alltid gr ut p att apan kper lika mycket av varje aktie som pilen trffar.

Helt enkelt nnu ett argument fr att man skall spara i aktier direkt och inte i fonder. Trots noll avgift som i fallet Avanza Zero gr det index den frsker flja att man oftast slr det med lite egna aktier givet att man har ett hyfsat startkapital att brja med.

Man mste ju dock brja ngonstans och fr att komma upp till ett hyfsat startkapital att brja med kan Avanza Zero vara vettigt.
Citera
2014-08-02, 12:55
Medlem
talgoxens avatar
Citat:

Om jag har rknat rtt s kommer Zero p 42:a plats bland de 121 fonder som finns i Morningstars Sverigefondkategori fr de senaste fem r en. (I den kategorin r smbolagsfonder inte inrknat, ver tid r det ju som bekant relativt ltt att spa Zero om man har en smbolagsinriktning.)

Det finns allts 79 fonder dr nstan alla tar ut avgift och har aktiv frvaltning trots det s lyckas de inte sl Zero. Och nr Zero varit igng i tio r s kommer den skert ha nnu hgre placering.

Zero torde drmed fortfarande vara ett bra alternativ fr den som inte har tid/intresse att fundera s mycket ver sina placeringar.
Senast redigerad av talgoxen 2014-08-02 kl. 13:12.
Citera
2014-08-02, 13:12
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Om jag har rknat rtt s kommer Zero p 42:a plats bland de 121 fonder som finns in Morningstars Sverigefondkategori fr de senaste fem r en. (I den kategorin r inte smbolagsfonder inte inrknat, ver tid r det ju som bekant relativt ltt att spa Zero om man har en smbolagsinriktning.)

Det finns allts 79 fonder dr nstan alla tar ut avgift och har aktiv frvaltning trots det s lyckas de inte sl Zero. Och nr Zero varit igng i tio r s kommer den skert ha nnu hgre placering.

Zero torde drmed fortfarande vara ett bra alternativ fr den som inte har tid/intresse att fundera s mycket ver sina placeringar.

Jo, detta sger ju dock tyvrr mer om hur dliga mnga fonder r n hur bra Avanza Zero r. Smbolagsfonder r i s fall ett mycket bttre alternativ som du sger och detta r vad jag har fr mitt fondsparande (som utgr ca 20% av mitt totala aktiesparande) i form av fonderna

Didner & Gerge smbolag
Lannebo smbolag

vilka bda kan rekommenderas starkt om man inte har tillrckligt mycket kapital fr att investera i aktier alternativt inte tid/lust/intresse av att lgga ngon tid p aktieplaceringar.

Mnga blir avskrkta av ordet sm och tror att det r riskfyllda pyttebolag dessa fonder investerar i. I sjlva verket sger regeln att de inte fr investera i bolag som utgr mer n 1% av Stockholmsbrsens vrde. Detta innebr allts bara att detta r de 20-30 strsta bolagen de inte investerar i utan bolagen precis drunder som redan r hyfsat stora och p sikt kan bli vldigt stora.
Citera
2014-08-02, 21:20
Medlem
Citat:
Jo, detta sger ju dock tyvrr mer om hur dliga mnga fonder r n hur bra Avanza Zero r. Smbolagsfonder r i s fall ett mycket bttre alternativ som du sger och detta r vad jag har fr mitt fondsparande (som utgr ca 20% av mitt totala aktiesparande) i form av fonderna

Didner & Gerge smbolag
Lannebo smbolag

vilka bda kan rekommenderas starkt om man inte har tillrckligt mycket kapital fr att investera i aktier alternativt inte tid/lust/intresse av att lgga ngon tid p aktieplaceringar.

Mnga blir avskrkta av ordet sm och tror att det r riskfyllda pyttebolag dessa fonder investerar i. I sjlva verket sger regeln att de inte fr investera i bolag som utgr mer n 1% av Stockholmsbrsens vrde. Detta innebr allts bara att detta r de 20-30 strsta bolagen de inte investerar i utan bolagen precis drunder som redan r hyfsat stora och p sikt kan bli vldigt stora.

Ingen seris investerare kper smbolag.
Citera
2014-08-02, 21:42
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MINT2
Ingen seris investerare kper smbolag.

Du lste tydligen inte vad jag skrev. De 10 strsta innehaven i Lannebo Smbolag r:

Trelleborg, Indutrade, Nibe, Intrum Justitia, Addtech, Hutamki, Holmen, Securitas, Billerud Korsns och Castelum.

De 10 strsta innehaven i Didner & Gerge smbolag r:

Swedish match, Jyske bank, Sydbank, Loomis, Indutrade, Lagercrantz group, Top Danmark, Elekta, Nibe, Storebrand.

Inga srskilt sm bolag ngot av dem. Bara att de allra strsta bolagen (med strre n 1% av Stockholmsbrsens totala vrde) inte r med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in