2014-08-27, 17:41
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkmush
Vad behöver man uppfylla för krav för att få ut A-kassa? Om jag har jobbat och betalat ett år och sen hoppar av jobbet några månader, får jag A-kassa under den tiden?

Jag vill ta sommarlov nästa sommar och gå på A-kassa under tiden, bryter jag mot nån lag? Kan jag sticka utomlands 3 månader och få A-kassa under tiden?
Nej, du måste "stå till arbetsmarknadens förfogande", du kan inte resa bort nånstans när du går på a-kassa.
Citera
2014-08-28, 05:18
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkmush
Vad behöver man uppfylla för krav för att få ut A-kassa? Om jag har jobbat och betalat ett år och sen hoppar av jobbet några månader, får jag A-kassa under den tiden?

Jag vill ta sommarlov nästa sommar och gå på A-kassa under tiden, bryter jag mot nån lag? Kan jag sticka utomlands 3 månader och få A-kassa under tiden?

Här kan du läsa om villkoren för att vara kvalificerad för ersättning:
http://www.aea.se/arbetslos/om_ersattningen/villkor-for-ersattning

Vad gäller andra stycket i ditt inlägg, så är arbetslöshetsförsäkringen en omställningsförsäkring, inte en ersättning för den som vill vara ledig, eller "ta sommarlov" som du kallar det och du har ej heller rätt till ersättning under din planerade utlandsresa.
Citera
2014-08-28, 05:20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Hejsan, jag skulle behöva lite hjälp om någon kanske kunde bidra.

Sade upp mig från min arbetsgivare i början av Maj, har sedan dess haft det ledigt och legat på latsidan och nu börjar mina besparingar ta slut. Är sedan länge med i A-kassa och har senaste månaderna hyfsat aktivt sökt jobb. Ska skriva in mig på AF idag och undrar om jag kan få ut A-kassa för de månader som jag egentligen varit arbetslös även om jag inte tidigare anmält mig som arbetslös till A-kassa.

Såg något liknande fall på Lyxfällan där det gick vägen.

tack på förhand

Nej, ett grundläggande villkor för rätt till ersättning är att vara anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen under den tid för vilken man söker ersättning.
Citera
2014-08-28, 16:38
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Nej, ett grundläggande villkor för rätt till ersättning är att vara anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen under den tid för vilken man söker ersättning.

Även om man varit utomlands och inte haft möjlighet att fysiskt skriva in sig?

Även fast jag kan påvisa att jag sökt jobb under den tid jag varit arbetslös och har arbetsgivarintyg på att jag avslutade min anställning vid angivet datum?

tack för ditt svar
Citera
2014-08-28, 18:39
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Även om man varit utomlands och inte haft möjlighet att fysiskt skriva in sig?

Även fast jag kan påvisa att jag sökt jobb under den tid jag varit arbetslös och har arbetsgivarintyg på att jag avslutade min anställning vid angivet datum?

tack för ditt svar

De skiter i sånt tyvärr. Deras resoneman blir varför man åkte utomlands när man behövde hjälp.
Citera
2014-08-28, 23:51
Medlem
TheSituations avatar
A-kassa

Jag har en del kulor på banken och i värdepapper efter flera arv, därför arbetar jag knappast mer än nödvändigt. Tar lite ströjobb om drygt 120 timmar i veckan. För ett år sedan blev jag medlem i fackförbundet Unionen efter att ha varit medlem hos SACO (på grund av den snygga stålkvinnan på reklamen!) men jag känner mig tveksam till deras politiska ståndpunkter. Jag vill ha ett fackförbund som är klart borgerligt!

Vad ska jag göra, byta?
Citera
2014-08-29, 00:04
Medlem
Polyklorfenols avatar
Jag har upplevt Unionen som mest åt det borgerliga hållet, under de år som jag var verksam inom deras område samt fackordförande på min dåvarande arbetsplats.

Ett fackförbund tror jag lyckas bäst om de officiellt har en politiskt obunden ståndpunkt. Se bara på hur många som är förbannade på LO-anslutna Kommunal, som skänker pengar av medlemmarnas fackavgifter till sossarna.
Citera
2014-08-29, 00:05
Medlem
Patriarchs avatar
Borgerlighet och fackförbund går aldrig att förena. De är motpoler till varandra vilket vilken gymnasieungdom som helst förstår. Nu är du bevisligen bakom flötet, ditt dumma mähä, men du får googla dig till varför saken ligger till så.
Citera
2014-08-29, 01:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Jag har en del kulor på banken och i värdepapper efter flera arv, därför arbetar jag knappast mer än nödvändigt. Tar lite ströjobb om drygt 120 timmar i veckan. För ett år sedan blev jag medlem i fackförbundet Unionen efter att ha varit medlem hos SACO (på grund av den snygga stålkvinnan på reklamen!) men jag känner mig tveksam till deras politiska ståndpunkter. Jag vill ha ett fackförbund som är klart borgerligt!

Vad ska jag göra, byta?

Det är fan inte dåligt det, väldigt imponerande. Men måste du verkligen jobba så mycket om du nu har "kulor"?
Citera
2014-08-29, 02:37
Medlem
(FB) Samlingstråd - A-kassan

Borde inte du göra ett inlägg där istället?
Citera
2014-08-29, 11:11
Medlem
Tar du ströjobb, ca 120 h veckan?
Citera
2014-08-29, 11:26
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwellen
Tar du ströjobb, ca 120 h veckan?
Citera