Citat:
Ursprungligen postat av
orrtupp
Hur läser du egentligen? Varifrån har du fått uppfattningen att min grundsyn skulle vara att naturen naturen enbart skulle vara till för profit och ekonomisk vinning?
Det jag beskrev var det faktiska läget ute i verkligheten och inte hur jag vill att det ska vara.
Personligen så är jag en naturromantiker som tycker att det är absolut nödvändigt att bevara naturen, min favoritjakt är dessutom av ett slag som mer eller mindre kräver "orörd" natur och gammelskog.
Tyvärr är den skogstypen allt mer sällsynt och inte är det jaktens fel. Tvärtom så är det det moderna konsumtionssamhällets fel. Skogsägare avverkar inte skogen av ondska lika lite som gruvbolagen bryter malm av ondska. Orsaken till exploateringen beror på att sådana som du och jag vill ha mobiltelefoner och kylskåp.
"Man öppnar inte gruvor hur som helst, man måste ta miljöansvar" skriver du. Okey hur ser en gruva ut som saknar miljöpåverkan? Prova att besöka ett dagbrott och titta hur det ser ut!
Öh,jo och just därför att det är en stor miljöpåverkan så är det extra viktigt att den inte är var som helstom det nu är ett ekonomiskt måste att bryta.
Citat:
Ursprungligen postat av
orrtupp
Hur kan du tro att ditt sätt att leva inte har en miljöpåverkan, allt vad du köper har en påverkan på naturen, din bostad tar upp livsutrymme för andra arter, mm, mm.
Eller tror du fabrikerna som tillverkar dina mobiler och kläder släpper ut fjärilar och blommor ur sina skorstenar och avlopp? Tror du att ölen du dricker inte har krävt såväl stora arealer som fossila bränslen för att tillverkas? Tror du inte att elen som krävs för att du ska läsa och svara på detta har krävt ett ingrepp i naturen för att produceras?
Jo, och just därför att jag vet detta gör att jag är medveten om att vi måste öka ansträngningarna för att få ner den vansinniga konsumtionshysterin.
Citat:
Ursprungligen postat av
orrtupp
Personligen så är jag som sagt en naturmupp, men jag är också en del av det moderna samhället och jag har därmed ett dåligt miljösamvete för mycket av det jag gör, bilkörning, mitt jobb, min elanvändning, mm mm. Men min jakt har jag aldrig dåligt samvete för. Precis som jag inte har dåligt samvete för att jag fiskar och plockar bär. eftersom DET är människans naturliga beteende, liksom det är för alla andra predatorer. Jakt har funnits i evinnerliga tider. Att inte jaga är det som är onaturligt och konstigt.
Industrisamhället har bara existerat i ett par århundraden och har redan till stora delar förstört vår planet.
Till sist ett litet tips, titta på tv-programmet På jakt med Lotta och Leif i Svt flow. (Bortse dock ifrån Leif GWs korkade kommentarer)
Jag har med åren insett att miljön kan bli mänsklighetens ödesfråga. Viktigare än t.om freden faktiskt. Du verkar vara överens till en del. Med tiden kommer nog miljökämparna få betydande global politisk makt vill jag hoppas och tro på.