2014-08-25, 20:51
Medlem
Pron gav mig en form av viktad golfklubba och sa att jag skulle träna hemma med.

Någon som testat?. För mig verkar det tveksamt att det skulle fungera.
Citera
2014-08-25, 21:17
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Pron gav mig en form av viktad golfklubba och sa att jag skulle träna hemma med.

Någon som testat?. För mig verkar det tveksamt att det skulle fungera.
Vet att funktionen på klubban är att du ska få ett bättre tempo, dock ej testat själv men vet några det funkat på och några tycker det är skit.
Citera
2014-08-25, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Vet att funktionen på klubban är att du ska få ett bättre tempo, dock ej testat själv men vet några det funkat på och några tycker det är skit.

Det är vad jag har läst också, verkar vara väldigt delade resultat. Jag fick låna något som heter powerchute, inte direkt en viktad klubba. Testade denna idag, körde några svingar med enhet och några utan. Det jag kände utan enhet förutom en jävla fart var att baksvingen är mer kontrollerad, ska försöka svinga varje dag i 1-2 veckor och se om något händer.

Hur mycket ska man slå/svinga med en sån "klubba"?
Citera
2014-08-25, 22:10
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Jag körde dubblös FJ. Man står högre med dessa men jag gillar det, känns bra. De är stora i storlekarna så har du 42 i vanliga fall kan 41 räcka.

Har normalt 45.5 - 46, så får väl prova. Undrar om det går att få prova på range.

Citat:
Ursprungligen postat av kazmur
Har inga själv, men hamnade i en boll med en DNA-ägare häromsisten, så jag kunde inte låta bli att fråga lite om dem. Jag förväntade mig att han skulle älska dem, för de ser ju riktigt vassa ut, men han var allt annat än nöjd. Tappade spikar hela tiden, tungan halkade åt sidan hela tiden vilket gjorde dem obekväma och snörena var av så hård modell att de inte gick att spänna riktigt utan hela tiden behövde knytas om

För övrigt så stillade jag min pryltokighet förra veckan med inköp av två nya klubbor.
En trä-5 och en trä-3 av modell Mizuno JPX-EZ med stiffskaft. 1100kr/st. på Direct Golf.
http://www.direct-golf.co.uk/fairway...ds/p16501.aspx

...och även en Bushnell Tour V3 Jolt från Proffsmagasinet, efter rekommendationer här på FB.
http://www.proffsmagasinet.se/laseri...v3-laserkikare

Alltså, jag är så jävla nöjd med båda köpen. Helt lyrisk. Klubborna är superförlåtande, och ändå har jag aldrig slagit så långt som nu. Slicen är obefintlig jämfört med mina tidigare klonklubbor (Acer). Och hur har jag någonsin klarat mig utan golfkikare?!

Jo, de problemen (iallafall de med spikarna) är relativt välkända. Ska tydligen enbart gälla första batchen, och det går att reklamera skorna och få nya rätt lätt vad jag läst. Men man får vara säker på att man köper rätt utgåva, går visst att se på serienumret i skon.

Kikare är fan briljant, har en Leupold Gx4i. Svårt att tänka sig att inte ha den.

Blir nog att köpa ny driver i höst. Antagligen Titleist 915 D3 när den kommer i november. Om det fortfarande går att prova ut då dvs. Blir nog TeeView igen. Sen köpa ny spoon och hybrid i vår.
Har smått ångest över att säsongen snart är över, trots att man minst har 6-7 veckor kvar.
Citera
2014-08-25, 23:46
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
P? Haha. Ditt proffs. Jag har vita skor och du får titta snett på mig om du vill. Det är inte mitt problem.
Har bara spelat i något år också så jag är ingen som legat över tio i tio år.

Som sagt du får gå runt i vilka skor som du vill men du bör vara medveten om vilka signaler du sänder ut. Precis som att du KAN ha keps på dig både i klubbhuset eller när du tackar för rundan så sänder det också ut signaler om att det är någon som inte har riktig koll på vad som är kutym på en golfbana.

Citat:
Ursprungligen postat av hestenhej
Precis sådan attityd drar ner golfens rykte bland alla andra som inte spelar golf eller försöker komma igång och någon superduktig scratch spelar kommer och gnäller på skorna första gången människan är ute på banan. Mer anal attityd finns inte ärligt talat och om du hade varit i min boll (jag har vita Footjoy DNA för att det är en grymt skön sko) av någon anledning hade du dragit ner mitt spel ännu lägre än den äckliga hobbygolfnivån jag ligger på nu. Usch.

Tycker golfens tradition och hur man för sig på och runt banan är en stor del av spelet. Spelarna är i princip sina egna domare och om de en dag senare kommer på att de gjort ett misstag så drar de sig inte för att diskvalificera sig själv trots det kostar dem miljoner till skillnad mot nästan alla andra sporter. Sen är det väl inget fel att vara hobbygolfare. 99,9% av alla spelare är det och utan dessa hobbygolfare hade antalet golfbanor varit försvinnande få.
Citera
2014-08-26, 00:14
Medlem
hestenhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Tycker golfens tradition och hur man för sig på och runt banan är en stor del av spelet. Spelarna är i princip sina egna domare och om de en dag senare kommer på att de gjort ett misstag så drar de sig inte för att diskvalificera sig själv trots det kostar dem miljoner till skillnad mot nästan alla andra sporter. Sen är det väl inget fel att vara hobbygolfare. 99,9% av alla spelare är det och utan dessa hobbygolfare hade antalet golfbanor varit försvinnande få.

Hur man för sig? Ja.
Plikta sig själv? Ja.
Vara ärlig med det? Ja
"Fel" färg på skorna? Löjligt.

Om vi följt världens alla traditioner hade fan inte kvinnor fått rösta. Ruskigt dåligt argument då världen förändras och så även golfen. Det görs väldigt många vita golfskor där ute och otroligt många köper ett par för att de är snygga eller sköna. Inte fan förtjänar dessa personer att få skit av en bättre spelare som spelat längre för det.
Gay-äktenskap borde inte vara tillåtet.
Italienska maffian borde få vara kvar.
Internet borde inte finnas.
Läkarkonsten borde stannat vid åderlåtning av barberare.

Urdåligt argument att säga att en tradition är en tradition. Den kan vara dum/konstig/fel/idiotisk för det.
Röda byxor får man ju inte ha på sig innan man korsat Atlanten. Du blir irriterad på dessa människor som äger ett par röda byxor ändå, eller hur?
Citera
2014-08-26, 05:56
Medlem
Vad finns det mer för regler som jag ska följa? Keps i klubbhuset har jag inte, jag är inte dum.
Citera
2014-08-26, 07:54
Medlem
Har precis köpt en Cobra Bio Cell+ - rekommenderas varmt!
Citera
2014-08-26, 07:58
Medlem
Citat:
Precis sådan attityd drar ner golfens rykte bland alla andra som inte spelar golf eller försöker komma igång och någon superduktig scratch spelar kommer och gnäller på skorna första gången människan är ute på banan. Mer anal attityd finns inte ärligt talat och om du hade varit i min boll (jag har vita Footjoy DNA för att det är en grymt skön sko) av någon anledning hade du dragit ner mitt spel ännu lägre än den äckliga hobbygolfnivån jag ligger på nu. Usch.

Vi hade en tråd om http://svensktgolfforum.se/viewtopic.php?f=27&t=256 på svensktgolfforum.se som gick rätt hett. Läs gärna igenom den för en nyanserad bild från båda läger av golf. De konservativa vs moderna alltså.
Citera
2014-08-26, 14:18
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Hur man för sig? Ja.
Plikta sig själv? Ja.
Vara ärlig med det? Ja
"Fel" färg på skorna? Löjligt.

Om vi följt världens alla traditioner hade fan inte kvinnor fått rösta. Ruskigt dåligt argument då världen förändras och så även golfen. Det görs väldigt många vita golfskor där ute och otroligt många köper ett par för att de är snygga eller sköna. Inte fan förtjänar dessa personer att få skit av en bättre spelare som spelat längre för det.
Gay-äktenskap borde inte vara tillåtet.
Italienska maffian borde få vara kvar.
Internet borde inte finnas.
Läkarkonsten borde stannat vid åderlåtning av barberare.

Urdåligt argument att säga att en tradition är en tradition. Den kan vara dum/konstig/fel/idiotisk för det.
Röda byxor får man ju inte ha på sig innan man korsat Atlanten. Du blir irriterad på dessa människor som äger ett par röda byxor ändå, eller hur?

Vad man har för färg på skorna eller klär sig i övrigt ingår i hur man för sig. Det gäller att anpassa klädseln efter aktivitet. Använder du röda byxor i en marin miljö tycker jag du bör korsat Atlanten men har du röda byxor på stan behöver du inte gjort det. Precis som jag inte bryr mig om någon som inte är scratchspelare går runt med vita skor i stadsmiljö. Var sak har sin plats.
Citera
2014-08-26, 14:39
Medlem
hestenhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Vad man har för färg på skorna eller klär sig i övrigt ingår i hur man för sig. Det gäller att anpassa klädseln efter aktivitet. Använder du röda byxor i en marin miljö tycker jag du bör korsat Atlanten men har du röda byxor på stan behöver du inte gjort det. Precis som jag inte bryr mig om någon som inte är scratchspelare går runt med vita skor i stadsmiljö. Var sak har sin plats.

Klädsel i övrigt håller jag delvis med om men det är också från situation till situation. Vill man spela en sällskapsrond i t-shirt och det inte finns någon aktiv dresscode på klubben så borde man väl få göra det?
Läste tråden som JohanSGF länkade till och där pratades det om att Nordea Tour hade dresscode men ingenting om färgen på skorna. Ska det vara en regel, som du verkar tycka, borde det också stå med i dresscoden på klubben. Annars får man rimligtvis ha vilken jävla färg man vill på skorna.
Citera
2014-08-26, 15:03
Medlem
Kör på det som är snyggt och var nöjd med det. De flesta tycker säkert också det är snyggt men det finns väl en och annan nisse som går runt och grymtar.

Ska tilläggas att jag har respekt för traditionen och inte vill störa människor på klubben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in