2014-08-25, 08:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du skrev att det behöver varken mätas, vägas eller beräknas. Du skrev att Gud inte tillhör vetenskapen (vilket jag då antar inkluderar allt som handlar om fakta, jämförelser, analyser och annat som faller under metoden), så då kunde du alltså lika gärna tro på Den Rosa Heffalumpen som Gud.

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nej jag har sagt att Gud varken kan mätas, vägas eller räknas ut. Logiskt och sant.

Antingen förstår du inte vad Sepiritz sägar, alternativt slingrar du dig.

Citat:
Det är vetenskapen som förkastar Gud

Ja, "förkastar" förstått som att ett guds-postulat inte är vetenskapligt falsifierbart; lägg inte mer i det än detta.

Citat:
fast jag många gånger påpekat att Gud har skapat oss

Jaså, har han det; belägg, tack?

Citat:
och vetenskapsmännen dessutom och vetenskapsmän i sin tur har skapat teorier och matematiska formler och fysiska lagar med mera men Gud ligger bakom allt. Det är vad jag sagt och tror på.

Det är vad du i din vanliga blanding av subjektivitet och objektivitet kommer med röriga postulat om.
Senast redigerad av Bogomil 2014-08-25 kl. 08:58.
Citera
2014-08-25, 08:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En Gud ja. Finns endast en skapare, allt annat kommer från människan.

Eftersom detta är en ad hoc premiss med objektiva ambitioner:

Belägg, tack.
Citera
2014-08-25, 08:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur vet du det? Du tror ju inte på Gud, gör du det helt plötsligt

Förmodentligen förstår du ännu inte att det är möjligt att tillfälligt ponera från något systems premisser (jag har endast nämnd det för dig 1-2 gånger tidigare, det krävs nog 50 ytterligare påpekande före det trängar genom dina filter).
Citera
2014-08-25, 08:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daddy-birori
Du tenker simple minded nu ingen ting mot Jah mind

False dichotomy. Please validate the dichotomy as such.
Citera
2014-08-25, 08:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja självklart fanns världen innan dem och planeten Tellus. Gud hade ju skapat den åt oss.

Citat:
Et Nemo scit= No one knows

Ännu en av dina snart legendariska självmotsägelser.
Senast redigerad av Bogomil 2014-08-25 kl. 08:51.
Citera
2014-08-25, 08:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Det måste väl ändå vara naturligt att tro på något högre väsen. Jag menar, "något måste ju ha skapat universum och big bang kan inte ha kommit ur ingenstans" osv osv. Jag tror till exempel inte på den traditionella Gud som porträtteras inom de stora religionerna men jag tror nog på något högre väsen som ligger bakom eller "är" den "kraft" som styr allt. Det väsendet kan jag kalla Gud.

Vänligen förklara hur kausalitets-konceptet kan förväntas vara validerat utanför sin "hemvist" (~det observerbara kosmos).
Citera
2014-08-25, 08:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigKreativitet.
Det är väl, skulle jag isf tro pga att vårat undermedvetna redan processat eller hur man ska säga, vad som ska göras, vi styrs ju extremt mycket av vårt undermedvetna. Vårat medvetna tänker mest tillbaka på saker som hänt, vi ältar saker och tänker tillbaka åh nej jag skulle inte ha gjort det, eller jag skulle ha gjort så etc. Medans det undermedvetna istället alltid planerar dagar i förväg vad vi ska göra

Du kanske inte vet det, men det "undermedvetna" är fortfarande en hypotes, som även i humanioras "soft science" bevisförings-metodologi inte har så mycket som egentligen talar för den.
Citera
2014-08-25, 10:19
Medlem
daddy-biroris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
False dichotomy. Please validate the dichotomy as such.

Vett inte va Dichotomy menna... Bogomil jag komar från et fattig village i St Vincent and the Grenadines (Caribbean ) vett inte fin ord !! Please explain it, me a simple rastaman !!

vänlig helsning Daddy
Citera
2014-08-25, 10:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daddy-birori
Vett inte va Dichotomy menna... Bogomil jag komar från et fattig village i St Vincent and the Grenadines (Caribbean ) vett inte fin ord !! Please explain it, me a simple rastaman !!

Föredrar du svar på engelske eller svenska?

Dichotomy:

"a division or contrast between two things that are or are represented as being opposed or entirely different."

False dichotomy:

"A situation in which two alternative points of views are presented as the only options, whereas others are available.".
Citera
2014-08-25, 14:04
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
Citat:
Vad har ni för svar på det förresten, människor som följer sin religion så gott som möjligt, varför har "gud" övergett dom och vägrar höra deras böner om rop på hjälp?

Citat:
Något som jag också tycker är mycket lustigt är hur det i både Isaiah (7:14) och Matthew (1:24) pratas om "Jesus" födelse, men det lustiga är att där är namnet på den nya profeten inte alls Jesus, utan Immanuel/Jmmanuel. Men sedan så är det helt plötsligt Jesus.. Hur förklarar ni det? Är den absolut viktigaste person i bibeln ingenting annat än en lögn, och att det aldrig ens funnits någon man vid namn Jesus Kristus, att han egentligen hette Immanuel, men falskeligen i bibeln blev kallad Jesus Kristus?

Isaiah 7:14 "Therefore the Lord Himself will give you a sign: Behold, a virgin will be with child and bear a son, and she will call His name Immanuel."

Matthew 1:24 "BEHOLD, THE VIRGIN SHALL BE WITH CHILD AND SHALL BEAR A SON, AND THEY SHALL CALL HIS NAME IMMANUEL," which translated means, "GOD WITH US." And Joseph awoke from his sleep and did as the angel of the Lord commanded him, and took Mary as his wife,…"

Och trots det så tror jag ni inte ens reagerar utan ni är så hjärntvättade så det är något man bara kan förbi se, för att inte låta det förstöra er vanföreställning om Gud/Jesus etc. Det är inte ens något ni reflekterar över antar jag. Ni ifrågasätter inte ens hur namnet går från Immanuel till Jesus eller hur det kom sig.

Citat:
Så du kan alltså vara världens snällaste, dedikera ditt liv åt att hjälpa andra människor i nöd, men bara för att du inte tror på gud så ska du för all framtid plågas och brinna i helvetet? Suck...

Kan inte någon svara på detta
Citera
2014-08-25, 14:09
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Kan inte någon svara på detta
De har fel uppfattning om vad gud är för något samt så har de pådyvlat diverse antropomorfiska egenskaper.

Kan du nu svara på vilket sätt som religionerna beskriver skapelsen?
Citera
2014-08-25, 14:27
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
De har fel uppfattning om vad gud är för något samt så har de pådyvlat diverse antropomorfiska egenskaper.

Kan du nu svara på vilket sätt som religionerna beskriver skapelsen?

Vadå jag har fel uppfattning om vad gud är? Det står skrivet i den sk "heliga" boken att otroende kommer att straffas. Så svara på min fråga istället för att komma med trams om att jag har fel uppfattning, det är det som står och jag vill ha ett svar.

Samt så var profetian att den nya profeten skulle heta Immanuel/Jmmanuel. Så hur kommer det sig att han kallas för Jesus och inte Immanuel?

Och du som har ett svar på allting, kan du inte berätta för mig varför denna "gud" inte hör deras böner?

Vad är det som är så svårt?

Och oroa dig inte, jag håller på och skriver. Du kommer få ditt svar, som jag sa så tar det tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in