2013-03-22, 23:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Att man tror på gud kan bero på att man har så hög intelligens att man tröttnar att tro på rationalism och materialism, så man börjar tro på sagor istället, för att det är mer av en intellektuell utmaning att försöka förstå hur sagor kan vara verklighet.

Denna sortens 'förklaringer' är snarare ett uttryck för wannabe-guru megalomani (jag har från min hippie-ungdom rik erfarenhet av såna. Jag håll nästen på att ramla i själv ett tag).
Citera
2013-03-23, 00:00
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Att man tror på gud kan bero på att man har så hög intelligens att man tröttnar att tro på rationalism och materialism, så man börjar tro på sagor istället, för att det är mer av en intellektuell utmaning att försöka förstå hur sagor kan vara verklighet.
Vad du mer beskriver här är ett tidsfördriv, en hobby för t.ex dem vilka ensidigt ägnat sig åt spetskunskap elelr isolerade fält, saknat t.ex socialt sammanhang eller öht inte känner igen sig eller förankrar sig, medvetet eller omedvetet bland folk.. sådana har ju redan inna behövt underkasta sig sträng disciplin, därför är sådana vilka inte "beblandat sig så mycket" roade av att leka med gudsid´´en - helt olika den dogmatik och mentala torka som drabbar dem vilka tror att gud finns,visserlgien kan det slå slint i högintelligenta hjärnor, jsut eftersom de så ofta är avskurna det ledigare mer kontaktskapande plattformarna, som inte heller är inlåsta i mental box.

En ventil, inte en tro i meningen ha tron som seriöst verktyg på jorden att fostra folk, den där konfrma, stelbenta, moralskapande glädejedödande, villen menar sig vara sann och pekar finger åt det som inte kan hålla med - sedan finns hyckleri med i bilden också - även dem som har hög IQ, har ju släkt och lojalitetsband, varför man kan se annars skarpa hjärnor, av rent beskyd av fåraskocken.. vilja försvara dem som tror blint och direkt undvika att se diskrimineringsfaktorerna som utgör faktiskt bärande element i de olika troskoncept som bli´vit "kultur"

Det är alltså mycket strategi och ideologi som involveras i tro.. därför att ingen i sig tror på gud, man tror på det som är och känns bra, nära och kära får ha rätt oavsett, för man ingår ju i kretsar av olika tyngd.

Det handlar ändå om makt, till syvende och sist - religion har alltid givit en viss slags pondus och prestige, så de s.k intelligenta.. går ju inte emot det som göder dem precis!

Särskilt när de blivit uppburet sedda som mer intelligenta av de kuvade och självkuvande.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-03-23 kl. 00:02.
Citera
2013-03-23, 12:53
Medlem
Arepos avatar
För att ge ett topic-relaterat svar skulle jag säga att man tror på Gud för att ge ett svar på det mest oförklarliga, alltså existensen. Gud räddar oss i någon mening från döden.
Citera
2013-03-24, 06:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
För att ge ett topic-relaterat svar skulle jag säga att man tror på Gud för att ge ett svar på det mest oförklarliga, alltså existensen. Gud räddar oss i någon mening från döden.

Av samma anledning så stoppar strutsen huvudet i marken.
Därför blir olika sorters tro fort farligt och destruktivt när folk anpassar sig till en inbillad verklighet istället för en verklig verklighet.
Citera
2013-03-24, 06:49
Medlem
Snoddlans avatar
Jag tror att det är för att hitta mening med livet, för att annars skulle de troende inte finna någon anledning att gå upp på morgonen och kämpa vidare.
Citera
2013-03-24, 06:50
Medlem
Snoddlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Därför blir olika sorters tro fort farligt och destruktivt när folk anpassar sig till en inbillad verklighet istället för en verklig verklighet.

Fast strutsar gör ju det för att leta vatten
Citera
2013-03-24, 10:54
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Vet inte om jag tycker att det är särskilt "farligt". Det finns betydligt farligare "inbillade verkligheter" än den religiösa.
Citera
2013-03-24, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Denna sortens 'förklaringer' är snarare ett uttryck för wannabe-guru megalomani (jag har från min hippie-ungdom rik erfarenhet av såna. Jag håll nästen på att ramla i själv ett tag).
Tyvärr anammade du skolastikens sämsta sidor istället, vilket är lite trist, för du är nog inte så korkad som du av någon anledning vill verka.
Citera
2013-03-25, 07:29
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Tyvärr anammade du skolastikens sämsta sidor istället, vilket är lite trist, för du är nog inte så korkad som du av någon anledning vill verka.
Du säger skolastiken, då är det... vilken skolastik?
Citera
2013-03-25, 07:39
Medlem
Citat:
Vet inte om jag tycker att det är särskilt "farligt". Det finns betydligt farligare "inbillade verkligheter" än den religiösa.

Kan du ge något exempel som är farligare än t ex fanatiska muslimer eller andra religiösa fanatiker?
Citera
2013-03-25, 07:57
Avslutad
Citat:
Vet inte om jag tycker att det är särskilt "farligt".
Könsstympning, förtryck, hets mot folkgrupp, krig för att nämna några få saker som religion bidrar till.

Citat:
Det finns betydligt farligare "inbillade verkligheter" än den religiösa.

Måhända men det är ju ingen ursäkt, det hoppas jag du förstår.
Citera
2013-03-25, 08:06
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Är de vetenskapligt betingade då då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in