Citat:
Ursprungligen postat av
Ass.Parade
Det måste väl ändå vara naturligt att tro på något högre väsen. Jag menar, "något måste ju ha skapat universum och big bang kan inte ha kommit ur ingenstans" osv osv. Jag tror till exempel inte på den traditionella Gud som porträtteras inom de stora religionerna men jag tror nog på något högre väsen som ligger bakom eller "är" den "kraft" som styr allt. Det väsendet kan jag kalla Gud.
Himmel och helvete är dock något jag har mycket svårt att göra annat än att skratta åt.
Ja, det är fullt naturligt att när vi inte vet, så hittar vi på lösningar. Barn gör ofta det. Vi har en problemlösande hjärna som ogillar att lämna något olöst så vi hittar på lösningar. Även om det skulle råka vara en magisk galaktisk rymdpappa till despot över universum och oss.
När det gäller logik så kallas det du presenterade ett "argument from ignorance", dvs, vi vet inte hur, alltså <lösning>, helt utan belägg eller bevis.
Det är en kvarleva och vi behöver inte längre den magiska rymddespoten då det finns fullständigt naturliga förklaringar på hur det kan gå till utan magiska krafter, var det faktiskt finns belägg och fakta att stödja sig på.