2013-03-22, 19:45
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
En vetenskaplig teori kräver väl alltid empiriska bevis? Ser inte varför "bevisad teori" är nödvändigt när vi talar om vetenskap.

Jo visst, men det är klart att det är skillnad på att ha en teori, och att ha en bevisad teori. Det var det jag ville poängtera.
Citera
2013-03-22, 19:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och jag trodde du visste bättre än att blanda ihop vetenskap och filosofi. Jag antar att du med "relativistisk, vetenskaplig ... men ändå objektivt .... 'sanning'" menar någon form av koherentism eller möjligen pragmatism.

Vetenskap och filosofi arbetar tandem.

'Relativistisk, vetenskaplig .... men ändå objektiv .... sanning' betydar exakt det som sägas.

En beskrivande modell av kosmos, som inom kosmiska ramar är objektiv. Hurvida det finns ett extra-kosmisk existens-nivå är spekulativt ... och tills vidare icke falsifierbart.
Citera
2013-03-22, 19:53
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Vad menar du med spekulativ sanning?

En sanning är en sanning, man kan enbart spekulera för att få eller nå, ytterliggare sanningar men en sanning kan inte spekuleras till icke-sanning när man konstaterar en sanning.

T.ex i ett landskap finns sten och vatten, en gång konstaterad sanning om ATT det finns sten och vatten, går inte att spekulera bort till att det inte är sten och vatten till att det är olika bundna ämnen ja, men inte sådana vilka inte utgör sten och vatten. Själva sanningen är lika för alla, sten är sten och vatten är vatten även om stenar inte allihopa är likadana och vatten är olika grumligt.

Men sedan sanningshalter, en sanning kan ju vara ofullständig. Så ibland sägs sanning där det egentlgien är delar av sanning, kanske 1%-sanningar. Eller halvsanningar. Ibland är ju enbart det som är relaterat till sanning, sagt som sanning. Särskilt i religion och politik. Det är ju inte ens vetenskapliga betydelser av själva ordet/benämningen sant/falskt ändå älskar man att svänga sig med fördömanden och konstateranden där det inte finns sustans öht. Rätt äckligt.

Jo visst. Det jag menade var att den "sanning" som inte bygger på bevis, enligt mig, borde kallas för spekulativ.
Citera
2013-03-22, 19:56
Medlem
BlackJewels avatar
Ja precis, att spekulera härkomsten, utan en enda faktor till att ens bygga teori PÅ. Det är ordagrant teologi.
Citera
2013-03-22, 19:58
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Ja, det kan man säga. Har du något bättre alternativ?
Jag vet inte om de är "bättre" men koherentism och pragmatism är i alla fall gångbara alternativ. Det bästa hade förmodligen varit något slags sammansmältning.
Citera
2013-03-22, 20:01
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vetenskap och filosofi arbetar tandem.

Visst är det så, men vilket område behandlar vad sanning är?
Citat:
'Relativistisk, vetenskaplig .... men ändå objektiv .... sanning' betydar exakt det som sägas.
Inte ett jota, med andra ord.
Citat:
En beskrivande modell av kosmos, som inom kosmiska ramar är objektiv. Hurvida det finns ett extra-kosmisk existens-nivå är spekulativt ... och tills vidare icke falsifierbart.
Korrespondens alltså? Då vet jag var du står och vi kan gå vidare.
Citera
2013-03-22, 20:17
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jo visst. Det jag menade var att den "sanning" som inte bygger på bevis, enligt mig, borde kallas för spekulativ.
Ja, men jag tror många kommer undan med att säga "spekulativ sanning" liksom ropar hej före man kommit över ån - samtidigt har vetenskap väl också vaskat fram sanning ur rena teorier t.o.m antaganden, men då gäller att laborera med underlagen korrekt, experimentell forskning.

Vilket område/ämne spekulationsteorier jobbar på, är inte oviktigt utan kan vara avgörande, eftersom jag inte anser att samtliga underlag går att spekulera om eller med.

Men då förstår jag dig
Senast redigerad av BlackJewel 2013-03-22 kl. 20:21.
Citera
2013-03-22, 20:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Visst är det så, men vilket område behandlar vad sanning är?

I modern kunskaps-perspektiv: Vad kom först, hönan eller ägget? Empiri eller epistemologi?
Citera
2013-03-22, 21:43
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Jag vet inte om de är "bättre" men koherentism och pragmatism är i alla fall gångbara alternativ. Det bästa hade förmodligen varit något slags sammansmältning.

Nu lurade du mig din rackare. Trodde du hade järnkoll på begreppen. Det var så länge sen jag höll på med sanningsbegreppet att jag glömt alla kategoriseringar. Konsensus ihop med bevisad pragmatism är väl där min uppfattning hamnar.

Så länge vi människor som lever tillsammans är överens, och har möjlighet att verifiera sanningen, och justera den, när den visar sig vara ålderdomlig, så bryr jag mig inte om vad den kallas.
Citera
2013-03-22, 21:51
Medlem
Att man tror på gud kan bero på att man har så hög intelligens att man tröttnar att tro på rationalism och materialism, så man börjar tro på sagor istället, för att det är mer av en intellektuell utmaning att försöka förstå hur sagor kan vara verklighet.
Citera
2013-03-22, 21:53
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Ja, men jag tror många kommer undan med att säga "spekulativ sanning" liksom ropar hej före man kommit över ån - samtidigt har vetenskap väl också vaskat fram sanning ur rena teorier t.o.m antaganden, men då gäller att laborera med underlagen korrekt, experimentell forskning.

Vilket område/ämne spekulationsteorier jobbar på, är inte oviktigt utan kan vara avgörande, eftersom jag inte anser att samtliga underlag går att spekulera om eller med.

Men då förstår jag dig

Jo, visst spekulerar man innan man fått sin teori bekräftad. Man ska ju helst vara lite galet irrationell för att lyckas som vetenskapsman. Men det ska va metod i galenskapen: som de sa om Hamlet.
Citera
2013-03-22, 22:17
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jo, visst spekulerar man innan man fått sin teori bekräftad. Man ska ju helst vara lite galet irrationell för att lyckas som vetenskapsman. Men det ska va metod i galenskapen: som de sa om Hamlet.
Ja man måste ge sig in i gråzoner.. men veta vartifrån man går, för att kunna skönja något som kan bli identiferbart för att sedan dra det identifierbara tillbaka mot det redan bärande och se om det utgör fenomen i sig eller utökning av en sanning eller en teori. Beorende på hur starkt det är, kan det bli en ny upptäckt alternativt ett teorem.

De där gränsdragningarna är säkert också väldigt olika för olika discipliner. Kontexten kan också vara inblandad i avgörandet eller värdet i en teori.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-03-22 kl. 22:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in