2014-08-24, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja självklart fanns världen innan dem och planeten Tellus. Gud hade ju skapat den åt oss. De hittade på lite lagar(namn) på rörelser och atomer och universum med mera.
Men det fanns innan dem, ja! Universum fanns först och det kan finnas mer. Et Nemo scit= No one knows
Tack!
Citera
Medlem
daddy-biroris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kan Gud se in i framtiden? Eller inte?
ja ska beretta en Ord språk "Time is the masta"den e for Menniskan !! Jah står utan för Tid o Rum (not Appleton hehe) läs den andra thread
Citera
Medlem
Ass.Parades avatar
Det måste väl ändå vara naturligt att tro på något högre väsen. Jag menar, "något måste ju ha skapat universum och big bang kan inte ha kommit ur ingenstans" osv osv. Jag tror till exempel inte på den traditionella Gud som porträtteras inom de stora religionerna men jag tror nog på något högre väsen som ligger bakom eller "är" den "kraft" som styr allt. Det väsendet kan jag kalla Gud.

Himmel och helvete är dock något jag har mycket svårt att göra annat än att skratta åt.
Citera
2014-08-24, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daddy-birori
ja ska beretta en Ord språk "Time is the masta"den e for Menniskan !! Jah står utan för Tid o Rum (not Appleton hehe) läs den andra thread
Där har du svaret på våran diskussion! Gud vet i förväg hur man blir och vilka "actions" man kommer att göra.
Citera
2014-08-24, 00:59
Medlem
daddy-biroris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Där har du svaret på våran diskussion! Gud vet i förväg hur man blir och vilka "actions" man kommer att göra.
Jaman Jah vet all ting men Jah pre-dömar Inte !! Du får Velja Sjelv som ja sa Innan

Blessings from din Vän Daddy
Citera
2014-08-24, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Det måste väl ändå vara naturligt att tro på något högre väsen. Jag menar, "något måste ju ha skapat universum och big bang kan inte ha kommit ur ingenstans" osv osv. Jag tror till exempel inte på den traditionella Gud som porträtteras inom de stora religionerna men jag tror nog på något högre väsen som ligger bakom eller "är" den "kraft" som styr allt. Det väsendet kan jag kalla Gud.

Himmel och helvete är dock något jag har mycket svårt att göra annat än att skratta åt.
Ganska normalt att tro så i Sverige. Man tror på något , men vet inte vad riktigt. Sådant kan jag köpa. Det blir dock värre när folk dessutom vet vad denne något vill och har för regler. Redan där ballar det ur för mig.
Citera
2014-08-24, 01:18
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
Citat:

Ja absolut, jag tror på något högre väsen så att säga, en skapelse. Men absolut inte på det sättet som beskrivs i religioner.
Citera
2014-08-24, 01:25
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigKreativitet.
Ja absolut, jag tror på något högre väsen så att säga, en skapelse. Men absolut inte på det sättet som beskrivs i religioner.
Vilket sätt skulle detta vara?
Citera
2014-08-24, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Vilket sätt skulle detta vara?

Det svarar jag på imorgon, då det kommer ta tid att skriva, nu är det sent och jag har inte ork att fördjupa mig i det.

Edit :

Kan inte någon, under tiden svara på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av RostigKreativitet.
Så du kan alltså vara världens snällaste, dedikera ditt liv åt att hjälpa andra människor i nöd, men bara för att du inte tror på gud så ska du för all framtid plågas och brinna i helvetet? Suck...
Senast redigerad av RostigKreativitet. 2014-08-24 kl. 03:00.
Citera
2014-08-24, 09:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
är det inte en vilja att inte vilja höra?

Du kanske skulle lämna semantiknivån på diskussionen.
Neurologer har upptäckt i flera oberoende undersökningar att hjärnan tagit beslut om handling ungefär sju sekunder innan vi själva tror att vi tar beslutet.
Vad det innebär vet jag inte riktigt, men det sår lite tvivel om vår fria vilja.
Citera
2014-08-24, 09:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Ja, det är fullt naturligt att när vi inte vet, så hittar vi på lösningar. Barn gör ofta det. Vi har en problemlösande hjärna som ogillar att lämna något olöst så vi hittar på lösningar. Även om det skulle råka vara en magisk galaktisk rymdpappa till despot över universum och oss.
När det gäller logik så kallas det du presenterade ett "argument from ignorance", dvs, vi vet inte hur, alltså <lösning>, helt utan belägg eller bevis.
Det är en kvarleva och vi behöver inte längre den magiska rymddespoten då det finns fullständigt naturliga förklaringar på hur det kan gå till utan magiska krafter, var det faktiskt finns belägg och fakta att stödja sig på.
Citera
2014-08-24, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du kanske skulle lämna semantiknivån på diskussionen.
Neurologer har upptäckt i flera oberoende undersökningar att hjärnan tagit beslut om handling ungefär sju sekunder innan vi själva tror att vi tar beslutet.
Vad det innebär vet jag inte riktigt, men det sår lite tvivel om vår fria vilja.

Det är väl, skulle jag isf tro pga att vårat undermedvetna redan processat eller hur man ska säga, vad som ska göras, vi styrs ju extremt mycket av vårt undermedvetna. Vårat medvetna tänker mest tillbaka på saker som hänt, vi ältar saker och tänker tillbaka åh nej jag skulle inte ha gjort det, eller jag skulle ha gjort så etc. Medans det undermedvetna istället alltid planerar dagar i förväg vad vi ska göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in