2012-01-16, 14:22
Medlem
Ska tillägga att Björn Adolfsson, som var Stockholmare, arbetat en eller flera säsonger på en barnkoloni, folkhögskola eller ngt liknande på Gotland. Sommarstugan på Södertörn låg ju utefter Nynäsvägen och det var bekvämt cykelavstånd till Gotlandsbåtarna i Nynäs. Just BA's cykel har jag minnesbilder av. Tror det var hans huvudsakliga transport.
Som jag minns nu på rak arm så sas det att han engagerat sig i att hjälpa till i en tvist om ett markområde på Gotland. Det var alltså Sven Sjögren, som ogillade myndigheter och papper, som fick hjälp av den ordentlige läraren BA. Vad jag hört hade SS och BA haft lite med varandra att göra när det gällde husbeovsskötsel av några får som BA köpt av SS (till skolan?).
Jag har nog hört att BA hade fått en del handlingar av SS som var graverande för 'köparna' av markområdena.
Att BA i vart fall var ordentligt skrämd sedan SS försvunnit, kan vi som sagt intyga.

Vad jag minns att man sa redan då på 1970-talet, så var det bland annat att man grävt upp en väg på Gotland för att söka efter den försvunne markägaren (som jag inte förrän nu vet var Sven Sjögren).
Polisen draggade som sagt efter BA i Östersjön/Situviken, men hittade aldrig något spår efter honom. Som jag minns det avskrevs hans försvinnande som ett självmord, men det behöver inte stämma.
När jag läser på nätet nu undrar jag om polisen ens satt dessa två försvinnanden i samband med varandra. Men så illa kan det väl inte vara?
Citera
2012-01-17, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1096
Ska tillägga att Björn Adolfsson, som var Stockholmare, arbetat en eller flera säsonger på en barnkoloni, folkhögskola eller ngt liknande på Gotland. Sommarstugan på Södertörn låg ju utefter Nynäsvägen och det var bekvämt cykelavstånd till Gotlandsbåtarna i Nynäs. Just BA's cykel har jag minnesbilder av. Tror det var hans huvudsakliga transport.
Som jag minns nu på rak arm så sas det att han engagerat sig i att hjälpa till i en tvist om ett markområde på Gotland. Det var alltså Sven Sjögren, som ogillade myndigheter och papper, som fick hjälp av den ordentlige läraren BA. Vad jag hört hade SS och BA haft lite med varandra att göra när det gällde husbeovsskötsel av några får som BA köpt av SS (till skolan?).
Jag har nog hört att BA hade fått en del handlingar av SS som var graverande för 'köparna' av markområdena.
Att BA i vart fall var ordentligt skrämd sedan SS försvunnit, kan vi som sagt intyga.

Vad jag minns att man sa redan då på 1970-talet, så var det bland annat att man grävt upp en väg på Gotland för att söka efter den försvunne markägaren (som jag inte förrän nu vet var Sven Sjögren).
Polisen draggade som sagt efter BA i Östersjön/Situviken, men hittade aldrig något spår efter honom. Som jag minns det avskrevs hans försvinnande som ett självmord, men det behöver inte stämma.
När jag läser på nätet nu undrar jag om polisen ens satt dessa två försvinnanden i samband med varandra. Men så illa kan det väl inte vara?

Grävde inte du eller din pappa upp "kattgraven"?
Citera
2012-01-17, 16:39
Medlem
Nej, vi grävde inte. Jag tror farsan gick och väntade på att polisen skulle höra av sig. Sedan blev det vinter.
Har inget minne av att det var tal om att gräva själva, då.
Under 1990-talet blev min fru och jag ägare till tomten som ligger närmast 'graven'. Vi röjde en del ris och buskar i några omgångar, innan det drogs fram en väg till tomtgränsen och vi så småningom sålde, 2007.
Vi stod där i mitten av 1990-talet och funderade över exakt var 'graven' fanns, men det gick inte att se något i terrängen längre. Hade jag då vetat lite mer precis var jag skulle gräva, så hade jag nog gjort det. Två meter åt det ena eller andra hållet är mycket i sammanhanget och gräver man för hand skulle det vara ett orimligt projekt. Idag ligger 'graven' under eller precis i kanten av vändplanen som jag nämnde, tror vi.
Citera
2012-03-10, 22:47
Medlem
Björn Adolfsson jobbade med min pappa på barnkolonin brevid Svens hus och lånade får av honom för barnen i koloni.De träffades väl lite då o då. Vad jag förstod så va Sven en väldigt speciell man, mycket snäll dock. Han kände sig hotad av de som ägde lummelunda grottorna eftersom de ville åt hans mark. En av orsakerna var att han hade den "bästa" eller riktiga vägen in till grottorna(vilket skulle betyda pengar) och att någon kvarn låg på hans tomt. Som sagt anlitade någon en bulvan. Resten har du läst i forumet.
Det ingick dock inte att det var några Stockholmare som var på plats som också på något sätt hade med saken att göra.Detta var ingen annan än Ramon Sylvan(pippi långstrump) och någon som kallades Rolf. Dessa två hade kontakt med Sven och blev vänner med honom pga marken. De bodde i något semesterhus nere vid vattnet och höll på med hundar(antar att det var kamphundar) och vapen.Tror att de var såna man kanske aktade sig lite för.Drack nog en hel del också(antar att de umgicks med ihop me R.R.)
När Sven försvann åkte björn(som kommer ifrån sthlm) tillbaks till gotland för att kolla vad som hänt. Ett tag senare hittades ett självmordsbrev i hans stuga i sthlms skärgård.Min pappa hade lite till o från kontakt med honom och han minns dock att det verkade skumt och han trodde heller inte att Björn var någon som skulle ta självmord.Han hade tydligen en tjej som han träffade från göteborg, som också jobbat på kolonin...kanske man kan få lite info där om man minns namnet..
Citera
2012-03-11, 17:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressanta teorier och uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av kajsa83
Björn Adolfsson jobbade med min pappa på barnkolonin brevid Svens hus och lånade får av honom för barnen i koloni.De träffades väl lite då o då. Vad jag förstod så va Sven en väldigt speciell man, mycket snäll dock. Han kände sig hotad av de som ägde lummelunda grottorna eftersom de ville åt hans mark. En av orsakerna var att han hade den "bästa" eller riktiga vägen in till grottorna(vilket skulle betyda pengar) och att någon kvarn låg på hans tomt. Som sagt anlitade någon en bulvan. Resten har du läst i forumet.
Det ingick dock inte att det var några Stockholmare som var på plats som också på något sätt hade med saken att göra.Detta var ingen annan än Ramon Sylvan(pippi långstrump) och någon som kallades Rolf. Dessa två hade kontakt med Sven och blev vänner med honom pga marken. De bodde i något semesterhus nere vid vattnet och höll på med hundar(antar att det var kamphundar) och vapen.Tror att de var såna man kanske aktade sig lite för.Drack nog en hel del också(antar att de umgicks med ihop me R.R.)
När Sven försvann åkte björn(som kommer ifrån sthlm) tillbaks till gotland för att kolla vad som hänt. Ett tag senare hittades ett självmordsbrev i hans stuga i sthlms skärgård.Min pappa hade lite till o från kontakt med honom och han minns dock att det verkade skumt och han trodde heller inte att Björn var någon som skulle ta självmord.Han hade tydligen en tjej som han träffade från göteborg, som också jobbat på kolonin...kanske man kan få lite info där om man minns namnet..

Stort tack för denna information kajsa83 ang. Björn Adolfsson, Sven Sjögren m.m.

En del kände jag till sedan tidigare och en del inte. Tyvärr kommer vi aldrig att exakt få reda på vad som hände Adolfsson och Sjögren. Att de blev mördade kan man väl anse som klart men vad hände t.ex. med deras kroppar?

En hel del intressanta uppgifter och teorier har framkommit i tråden. Du skrev efter namnet Ramon Sylvan Pippi Långstrump. Denna uppgift känner jag inte till. Kallades Sylvan för detta namn? Isf varför det? Var det för att han var så stark?
Citera
2012-04-05, 16:08
Medlem
Vet inte om detta är någon exakt relevans, men jag tänkte berätta lite om RRs son, JR. Han driver också en minkfarm utanför Kalmar, förmodligen RRs gamla farm dit RR flyttade efter all cirkus på Gotland. Han går i sina fars fotspår verkar det som. Riktigt skumma typer som hänger där runt, ser ut som MC-knuttar och nynazister. Vid årsskiftet 2010-2011 så brann en foderfabrik ned i Lummelunda som JR ägde, tidigare var det RR som ägde den. (Försäkringsbedrägeri?) JR stämde sedan region Gotland på 25 miljoner. De sista spåren av SS kropp kanske gick upp i rök tillsammans med fabriken?
Mer här: http://www.helagotland.se/nyheter/ar...icleid=6576407
http://mobil.helagotland.se/Default.aspx?id=6982668&p=
JR var nyss i blåsväder då det verkar som om han svartbyggt en medeltida borg kring sin minkfarm:
http://www.ostran.se/nyheter/Kalmar/...vid-minkfarmen
Citera
2012-07-21, 23:02
Medlem
Har forskat en del i fallet Adolfsson.
Har kunnat bekräfta att personen har existerat och att han är dödförklarad sedan den 1:a maj 1973, då han sågs i livet senast. Det verkar ha dröjt innan hans försvinnande på allvar kopplades samman med sjögrenfallet.

Nedan följer innehållet i korthet från en artikel i Gotlandstidningen oktober 1974:

Där framgår att Björn Adolfsson mycket riktigt var ledare på en koloni för flickor i nyhamn, strax norr om lummelunds bruk, där Sjögren bodde.
I början av maj 1973 befann Björn sig i sin mors sommarstuga utanför nynäshamn. Den 1:a maj hade han där besök av en god vän och kollega. Dagen efter, den 2:a maj kom hans chef vid Sveriges Radio (Adolfsson arbetade även med att producera en skrivkurs http://books.google.se/books/about/U...8C&redir_esc=y)
Stugan var då tom. Men där fanns ett brev som löd:

Citat:
ingen bär skuld till detta, jag går till sjön.

Brevet var skrivet i hans egen handstil. Hans båt hittades ilandfluten på andra sidan om viken där den brukade ligga förtöjd. Polisen bestämde sig naturligtvis för att dragga. Innan dess anlände dock ett anonymt brev som löd:

Citat:
Byt linje. Sluta dragga efter Björn. Ni har kommit alldeles snett. Lösningen är helt annorlunda.

Polisen fortsatte dock dragga utan något resultat. Inga andra spår verkar heller ha framkommit. På dagen ett år efter försvinnandet, den 2:e maj 1974 fick dock polisen ett nytt brev som löd:

Citat:
Fallet med Björn Adolfssons försvinnande är nu ett år gammalt och ännu olöst. Jag trodde bättre om polisens förmåga. Det fanns ju så många ledtrådar. Handla.

Inget hände dock och tiden gick. Den 5:e oktober anlände ett nytt anonymt brev, denna gång kom det dock till aftonbladets redaktion. Detta brev var dock utförligare och innehöll information om Adolfsson som bara ytterst få kunnat känna till. Där skrevs också om Adolfssons kontakt med Sjögren och om att han tagit sig an hans sak efter försvinnandet och bland annat haft kontakt med "33 åringen" (BL).

Polisen bekräftar att anteckningar om Sjögren Skall ha funnits i Adolfssons bostad, men dessa skall inte handlat om försvinnandet. Istället skrev Adolfsson att han tyckte synd om Sjögren, "en ensam lantbrukares kamp mot myndigheter och kapitalister". Man fann heller aldrig någon hänvisning till Adolfsson hemma hos sjögren, som hade en ansenlig samling adresser och telefonnummer. Polisen spekulerar även i om breven kan vara skrivna av Adolfsson själv, då de verkar vara skrivna av "en god stilist". Det framkommer även att Adolfsson varit deprimerad efter att hans far avlidit ganska nyligen innan försvinnandet. Men om det var självmord, vem skrev breven?

Avslutningsvis berättas att gotlandspolisen med Hoas i spetsen kopplats in
Citera
2012-08-07, 19:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Anonyma brev.

Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Har forskat en del i fallet Adolfsson.
Har kunnat bekräfta att personen har existerat och att han är dödförklarad sedan den 1:a maj 1973, då han sågs i livet senast. Det verkar ha dröjt innan hans försvinnande på allvar kopplades samman med sjögrenfallet.

Nedan följer innehållet i korthet från en artikel i Gotlandstidningen oktober 1974:

Där framgår att Björn Adolfsson mycket riktigt var ledare på en koloni för flickor i nyhamn, strax norr om lummelunds bruk, där Sjögren bodde.
I början av maj 1973 befann Björn sig i sin mors sommarstuga utanför nynäshamn. Den 1:a maj hade han där besök av en god vän och kollega. Dagen efter, den 2:a maj kom hans chef vid Sveriges Radio (Adolfsson arbetade även med att producera en skrivkurs http://books.google.se/books/about/U...8C&redir_esc=y)
Stugan var då tom. Men där fanns ett brev som löd:

Brevet var skrivet i hans egen handstil. Hans båt hittades ilandfluten på andra sidan om viken där den brukade ligga förtöjd. Polisen bestämde sig naturligtvis för att dragga. Innan dess anlände dock ett anonymt brev som löd:

Polisen fortsatte dock dragga utan något resultat. Inga andra spår verkar heller ha framkommit. På dagen ett år efter försvinnandet, den 2:e maj 1974 fick dock polisen ett nytt brev som löd:

Inget hände dock och tiden gick. Den 5:e oktober anlände ett nytt anonymt brev, denna gång kom det dock till aftonbladets redaktion. Detta brev var dock utförligare och innehöll information om Adolfsson som bara ytterst få kunnat känna till. Där skrevs också om Adolfssons kontakt med Sjögren och om att han tagit sig an hans sak efter försvinnandet och bland annat haft kontakt med "33 åringen" (BL).

Polisen bekräftar att anteckningar om Sjögren Skall ha funnits i Adolfssons bostad, men dessa skall inte handlat om försvinnandet. Istället skrev Adolfsson att han tyckte synd om Sjögren, "en ensam lantbrukares kamp mot myndigheter och kapitalister". Man fann heller aldrig någon hänvisning till Adolfsson hemma hos sjögren, som hade en ansenlig samling adresser och telefonnummer. Polisen spekulerar även i om breven kan vara skrivna av Adolfsson själv, då de verkar vara skrivna av "en god stilist". Det framkommer även att Adolfsson varit deprimerad efter att hans far avlidit ganska nyligen innan försvinnandet. Men om det var självmord, vem skrev breven?

Avslutningsvis berättas att gotlandspolisen med Hoas i spetsen kopplats in

Du skall ha stort tack för denna mycket intressanta info ang. fallet Björn Adolfsson WisbyPils. Här förekommer en del som jag aldrig har hört förut. Verkligen av stort intresse detta med de anonyma breven.
Citera
2014-06-16, 22:15
Medlem
Brottsforums avatar
Mycket intressant tråd, svårt att finna info om Sven Sjögrens försvinnande. Den huvudmisstänkte lever alltså och bor fortfarande kvar på ön. Tror inte kan kommer erkänna innan han avlider.

Hade han egen båt eller var det Svens båt han sågs i på sjön?
Citera
2014-06-25, 16:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sjögren och hans båt försvann samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Brottsforum
Mycket intressant tråd, svårt att finna info om Sven Sjögrens försvinnande. Den huvudmisstänkte lever alltså och bor fortfarande kvar på ön. Tror inte kan kommer erkänna innan han avlider.

Ett sätt att införskaffa info är naturligtvis att t. ex. läsa gotländska tidningar på microfilm (eller i inbundna samlingspärmar) från den här tiden.

Nej jag tror inte heller att den huvudmisstänkte kommer att lätta sitt hjärta.

Jag vet inte om den misstänkte hade egen båt. Både Sjögren och hans båt försvann i a f samtidigt.
Citera
2014-08-08, 16:56
Medlem
Intressant tråd även om det var ngt år sedan ngn skrev i den. Men nyfiken på den som misttänktes vara mördare. Just köpt hans hus och fick då höra rykten om "mördarhuset". Lite intressant med all historik om huset o tidigare boende! Vill ha lästips!
Citera
2014-08-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsforum

Att Sven Sjögren skulle setts i en båt i samband med försvinnandet är troligen rykten som uppstått långt senare och på mycket lösa grunder. Sjögren ägde vid tillfället för försvinnadet ingen sjöduglig båt.

I början av utredningen trodde polisen att Sjögren setts sista gången i Visby på en lunchrestaurang och därefter blivit avsläppt av den huvudmisstänkte i ett bostadsområde i Visbys östra förorter.

I utredningens senare skede blev dock polisen allt mer övertygade om att detta var en rökridå som medvetet lagts ut av den misstänkte. Troligen var det en helt annan dag Sjögren besökte lunchrestaurangen. Istället var han sannolikt sysselsatt med att plöja sina åkrar den dag han försvann.

Den misstänkte ägde dock en båt, men det var knappt mer än en jolle och inget som polisen bedömde kunde använda för ändamålet att frakta bort en död kropp. En annan båt hade han emellertid eldat upp. Enligt oberoende vittnen hade det dock skett ganska långt innan försvinnadet och berott på att den var trasig...
Senast redigerad av WisbyPils 2014-08-22 kl. 18:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in