2014-08-21, 18:28
  #541
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Du får nog läsa på vad yttrandesfrihet innebär.

TS uttryck var givetvis ironisk och riktade sig mot det faktum att Sverige saknar yttrandefrihet i motsats till länder som t.ex. USA, samt att Sverige även i högre grad inte är en rättsstat och det utifrån lagtexten inte går att veta vad som är eller inte är lagligt att yttra i jämförelse med många andra länder med liknande drag som Sverige, som t.ex. Kina och Ryssland.
__________________
Senast redigerad av Europe 2014-08-21 kl. 18:30.
Citera
2014-08-21, 18:48
  #542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Ni reagerar ju bara för han gjorde konst av massa krullhåriga negrer osv sen ansågs det rasistiskt....
Det går bra att kritisera

När det gäller bilden med texten "zigernarbrott är något gott". Så handlar det faktiskt om att ledare för en organisation i vilken medlemskapet vilar på rasbiologiskt grund, Romernas Riksförbund, har gått ut och kräft rasistiska fördelar i det svenska rättssystemet. Polisen ska inte få kartlägga kriminella romer i och med att de är romer. Denna person har Park kritiserat och ironiserat över, genom att på ett finurligt sätt illustrera Kaldaras rasism. Jag skulle säga att det är Park som är antirasisten och Kaldaras som är rasisten i det fallet.

Jag tycker mig ha läst att tre av bilderna, som Park dömts för tidigare, har överklagats och ska behandlas av hovrätten i september som alltså handlar om tre av de nio bilderna som detta rättsfall handlar om.
Citera
2014-08-21, 18:52
  #543
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
Sjukt. Detta för tankarna till Lars Vilks och hans målningar av profeten Muhammed. Borde inte Lars också fällas för någonting liknande, typ ärekränkning eller ofredande?


Använder Vilks bilder på lätt igenkännbara personer i sin konst? Att Park gör detta, i sammanhang som många upplever som kränkande, gör honom lättare att komma åt.
Citera
2014-08-21, 20:00
  #544
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Använder Vilks bilder på lätt igenkännbara personer i sin konst? Att Park gör detta, i sammanhang som många upplever som kränkande, gör honom lättare att komma åt.
Jag håller med om att det gör honom lättare att komma åt, men jag tror inte att han skulle ha blivit fälld (och kanske inte ens åtalad) om inte det hade varit för misstanken om hets mot folkgrupp. Det är i alla fall mitt intryck att de andra anklagelserna har hängt med på köpet, därför att de som anser sig kränkta har sett sin chans.
Citera
2014-08-21, 20:26
  #545
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Och vad är konstverk? och varför ska konstverk inte behöva följa den lagstiftning som finns?
Varför ska vi ha en sådan absurd lagstiftning från första början? Det är en totalt korkade idè att fängsla människor för deras åsikter och uttalanden, det är sådant man höll på med i Sovjet och nazityskland.
Citera
2014-08-21, 20:26
  #546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corvus12
Sverige har extrema och luddiga domstolar. Se fallet Assange eller Pirate Bay

Rättssäkerheten är är så luftig och nästintill svävande - att det motsvarar en diktaturstat.

Domstolarna stiftar inte våra lagar utan tolkar dem. Vad vill du ha för domstolar. Politiska domstolar kanske, som styrs av SD eller ännu värre, av SvP. Assange är förresten varken dömd eller friad eftersom han vägrar att infinna sig i domstolen.
Citera
2014-08-21, 21:25
  #547
Medlem
Om jag inte missminner mig så åkte han in en gång i våras -- och släpptes sen i väntan på dom. Väl på fri fot, visade han upp på sin blogg de bilder han hade blivit häktad för -- va på snuten griper honom igen.

Sen när han släpptes den andra gången, kom hela den här grejen med Rönnquist & Rönnquist upp på tapeten, och då åkte han in för tredje gången. Har liksom alla de här förbrytelserna adderats till varandra, eller är det fortfarande bara "hang on" och "zigenarbrott" som han får fängelse för?

(jag är ingen höjdare på juridik)
Citera
2014-08-21, 21:32
  #548
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliga.ansiktet
Om jag inte missminner mig så åkte han in en gång i våras -- och släpptes sen i väntan på dom. Väl på fri fot, visade han upp på sin blogg de bilder han hade blivit häktad för -- va på snuten griper honom igen.

Sen när han släpptes den andra gången, kom hela den här grejen med Rönnquist & Rönnquist upp på tapeten, och då åkte han in för tredje gången. Har liksom alla de här förbrytelserna adderats till varandra, eller är det fortfarande bara "hang on" och "zigenarbrott" som han får fängelse för?

(jag är ingen höjdare på juridik)
Första gången han blev fälld var det för att han hade ett hakkors på sin jacka, och det var många år sedan nu. Brottsrubriceringen var "hets mot folkgrupp".
Citera
2014-08-21, 21:33
  #549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Första gången han blev fälld var det för att han hade ett hakkors på sin jacka, och det var många år sedan nu. Brottsrubriceringen var "hets mot folkgrupp".

Säkert, men alla de saker jag tog upp ovan har skett under 2014. Det är tredje gången i år han sitter i fängsligt förvar.
Citera
2014-08-21, 21:37
  #550
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Du får nog läsa på vad yttrandesfrihet innebär.
Nej det är du ,åklagaren politiska politrucker och liknande som ska läsa på!!!
att använda HMF mot en satirisk konstnär när man inte vägar konstnärens ALLA verk mot varandra är totalt suinnesjukt.
De som dömt Park i det här fallet ,både de kränkta och domstolen MÅSTE vara förståndshandikappade.
Att Par ks ska dömas för förämpning i något fall är nog ok.
Men HMF visar på ett totalt förakt för lagens andemening.(om inte andemeningen var att tysta opposition i samhället?)
Citera
2014-08-21, 21:38
  #551
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Denna kan jag förstå går som hets mot folkgrupp med dom lagar vi har.
http://www.friatider.se/sites/default/files/styles/large/public/danpark_0.png
Den blev väl friad?
Citera
2014-08-21, 21:43
  #552
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Använder Vilks bilder på lätt igenkännbara personer i sin konst? Att Park gör detta, i sammanhang som många upplever som kränkande, gör honom lättare att komma åt.
Mohammed var tydligen rätt så lätt att känna igen trots att han ärförbjudenatt avbilda inom Islam sedan 600talet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in