2014-08-21, 17:21
Medlem
Egon.Krenzs avatar
På hur sätt stormade polisen in? Det var inte bara så att de gick in på konstgalleriet, utan de stormade verkligen in? Tog de sig in såhär kanske? http://cdn.property118.com/wp-content/uploads/2014/05/Police-damage-to-rental-property.jpg
Citera
2014-08-21, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Ja, hur fan skulle det se ut om samhällsfarliga dårar sprang runt och målade tavlor bland anständigt folk?

Jag är själv "konstnär" och vet in i märgen att det politiska styret inte ser välvilligt på normativa avvikelser. Det får inte vara vackert heller - jfr Scruton http://www.adlibris.com/se/bok/kultur-raknas-tro-och-kansla-i-en-belagrad-varld-9789173532907

Så vad röstar vi på nudå?
Citera
2014-08-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Krenz
På hur sätt stormade polisen in? Det var inte bara så att de gick in på konstgalleriet, utan de stormade verkligen in? Tog de sig in såhär kanske? http://cdn.property118.com/wp-content/uploads/2014/05/Police-damage-to-rental-property.jpg

Ja, man börjar fundera. Det är så fräcka ord hela tiden, det är "superpolisen slår till igen", "galet ingripande mitt i city" eller "superåklagaren tar hand om ärendet".

Förmodligen så klev polisen in civilklädda. Det skulle inte förvåna mig om det knackade på innan, så något dramatiskt lär det inte ha varit. Men jag undrar en grej. Var det bara den här utställningen som var grunden till det hela? Eller är det här en moppsig snubbe?
Citera
2014-08-21, 17:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Fortfarande absurt att frihetsberöva en medborgare för att han/hon skapat ett konstverk.
Och vad är konstverk? och varför ska konstverk inte behöva följa den lagstiftning som finns?
Citera
2014-08-21, 17:54
Medlem
Och varför tas fallet Dan Park upp domstolstid ens? DET är intressant!

Vänsterns "satir och konst" är 1000 falt värre i sådana fall. Ej att glömma Fi! extremt hatiska propaganda.

Hela jävla landet har krackelerat för gott ..idioter och plebejer bestämmer

Skulle Dan Park slippa fängelse om han tillhörde ett politiskt parti? Dan Park - gå med i ett parti. Säg att du gick deras ärenden, sen när du utesluts så går du över till det diametralt motsatta partiet.....det hela blir en "happening"
Citera
2014-08-21, 18:08
Medlem
Bladderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corvus12
Man bör snara studera varför Sverige inte har en författning eller "Grundlag".

Åsiktsfrihet gäller endast de som INTE kritiserar den rådande konforma ordningen.

Satir och konst är inte Satir och konst om man kritiserar enpartistaten Sverige.

Detta bör samtliga konstnärer i Sverige reagera på - men de reagerar inte. (för då dras deras bidrag in)
Nu ska jag vara lite besswerwisser här då, när det gäller det fetade så är det väldigt, väldigt få konstnärer i Sverige som får rena bidrag för att vara konstnärer eller då "jobba" som konstnärer.

Det finns en lista med konstnärliga personer, tror Jan Guillou finns med på den listan - så det är inte bara bildkonstnärer, utan även andra skojare som har fått det statliga konstnärsstödet. Alla på listan har kontakter och tycker rätt. Inga halvlokala profiler, bara invigda och rättänkade i det nyreligiösa vänstersverige.

Den vänstervridna, institutionella konstvärlden kommer aldrig att kritisera mångkulturen och framförallt aldrig hjälpa en kollega i nöd när det går emot riktiga tabun som mångkultur, ras och islamisering. Den svenska konstvärlden är en samling "rättänkande" får. Lars Vilks skriver ofta om liknande saker (därifrån har jag snott det mesta jag skriver om här) på sin blogg.

www.vilks.net. Läs gärna inlägg 1883, "När kränktheten övervinner kontexten". Han har även skrivit några korta inlägg om just Dan Park(s?).

Annat inlägg som är relevant om just konstvärldens reaktioner ärn är Jan Guillou citeras (läs själv sammanhanget på Vilks blogg):

Citat:
idioten Jan guillou sade:
”Man kan till exempel tala om den förtryckta konsten i Sverige. Och med vilken konstnär skall vi då exemplifiera detta andliga förtryck? Gissa en gång! Ja, självfallet med rondellhundskonstnären Lars Vilks. Det vill säga den konstnär som fått mest stöd av medierna och mest skydd av överheten i Sveriges historia, till en kostnad av flera miljoner om året, och som ständigt målar nya små hundar.”

Varför är då konstvärldens svar så viktigt trots att den är i sådan avsaknad av reell makt? Jo, för att de ändå har en röst, kulturvänstern i Sverige är riktigt rejält jävla etablerade, och vad de signalerar kan faktiskt påverka domstolen i fråga och framförallt göra dåligt utbildade, obildade småpoliser som bestämmer huruvida man ska göra en insats eller inte, och på vilka grunder.

Framförallt kunde konstvärlden ha verkat som en motröst mot vänsterslöddrets gap, de som drog igång hetsen från början (genom att ringa små försynta "oroliga" samtal till kommunen, till polisen m fl och sedan göra situationen ohållbar genom att bete sig som ett gäng apor på plats).

I Sverige råder ingen äkta yttrandefrihet. I resten av världen gör det heller inte, men vi ska inte behöva jämföra oss med världen, för vi har (eller har haft) alla medel att ha det jääävligt högt i tak. Dan P:s tavlor är INTE kränkande, det ser vem som helst som inte förtjänar en kula i nacken ;)
Citera
2014-08-21, 18:10
Medlem
Enligt bilaga ett i domen ska det som "muntlig bevisning" ingå vittnesförhör med tre polismän. Jag vet inte vad som menas med "muntlig bevisning". Det kanske betyder att vittnesförhören finns inspelade men inte att tillgå i transkriberat skick?

Jag beställde hur som helst dessa förhör, oavsett om jag får dem som inspelning eller i skrift. I en tidigare artikel av Dispatch International:
http://www.d-intl.com/2014/08/06/kronika-tredje-ronden-mellan-dan-park-och-momodou-jallow/
återfinns stycket:

"När tre poliser som var på plats under tillslaget mot vernissagen ska vittna, frågar hon vad de ”kände när de såg bilderna”?
– Det var kränkande på ett förlegat sätt. Förkastligt, säger polis nr 1.
– Visst har vi yttrandefrihet, men det här var långt över gränsen. Kränkande bilder mot individer och grupper, säger polis nr 2.
– Jag tar kraftigt avstånd från tavlorna. Det var osmakligt, sånt som inte ens finns på kartan, säger polis nr 3."

Detta tycker jag är mycket skumt... Är du polis så får du träffa på människor massakrerade i trafikolyckor, självmordsoffer, personer som blivit våldtagna, rånade och misshandlade. Verkar du i Malmö får du räkna med att "ungdomar" kastar sten på dig när du försöker utföra ditt jobb.

Skulle en polis som till vardags verkar i en sådan miljö verkligen bry sig om några tavlor? Om en av poliserna tyckt att han tycker det är löjeväckande att det ens blivit en polisiär fråga, skulle han då ha jobbet kvar? Jag tycker det är tveksamt att rådmannen/åklagaren tvingar polismännen att komma med personliga åsikter, rimligen törs de inte säga något annat än det åklagaren/rådmannen vill om de vill ha jobbet kvar...
Citera
2014-08-21, 18:16
Medlem
Pattcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
http://www.d-intl.com/2014/03/29/ledare-adjo-sverige-mig-far-ni-inte-stampla-som-psyksjuk/

Jo visst, bilden är sjuk. Men konstnären som skapat verket behöver nödvändigtvis inte stå bakom bildens budskap.
Citera
2014-08-21, 18:18
Medlem
Han kan överklaga domen. Personligen tycker jag att han borde överklaga, ändå upp till HD. Så att det blir klart för alla, även för sverigedemokrater, var gränsen till yttrandefrihet går.
Citera
2014-08-21, 18:24
Moderator
impieteers avatar
Trådar sammanfogade.
/ Mod
Citera
2014-08-21, 18:25
Medlem
brianmolkos avatar
Ni reagerar ju bara för han gjorde konst av massa krullhåriga negrer osv sen ansågs det rasistiskt....
Det går bra att kritisera
Varför stödköper ni inte massa verk av han jättedyrt Han verkar behöva det
Citera
2014-08-21, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Han kan överklaga domen. Personligen tycker jag att han borde överklaga, ändå upp till HD. Så att det blir klart för alla, även för sverigedemokrater, var gränsen till yttrandefrihet går.

Sverige har extrema och luddiga domstolar. Se fallet Assange eller Pirate Bay

Rättssäkerheten är är så luftig och nästintill svävande - att det motsvarar en diktaturstat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in