Citat:
Ursprungligen postat av
anonym.hedonist
Varför ska vi ha en sådan absurd lagstiftning från första början? Det är en totalt korkade idè att fängsla människor för deras åsikter och uttalanden, det är sådant man höll på med i Sovjet och nazityskland.
Ja, exakt. Det som gör den här typen av lagstiftning så farlig är dess otydlighet. Detta möjliggör att åtal mot dissidenter kan väckas lite "efter behov" snarare än baserat på objektivitet.
Detta kännetecknar också lagstiftningen i totalitära samhällen, av precis samma skäl. Är Sverige ens en rättsstat längre?