Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
1. Eftersom du (nu uppenbarligen) aldrig sett hur ett termiskt sikte fungerar tillsammans med en laserpekare så blir nu ditt missförstånd uppenbart. Du kan alltså se laserpunkten i det termiska siktet (inte strålen under normala omständigheter) och använda det som ett rödpunktssikte, detta blir förstås särskilt relevant i stridsfordon ifall de har 2D eller 3D stabilisering. Så i övrigt så kan du ju redogöra för ditt svammel i övrigt.
Jag har aldrig tittat genom ett termiskt sikte och då ej heller ihop med en laserpekare men jag vet mycket väl hur båda delarna fungerar likväl som jag vet hur ett rödpunktsikte funkar. Laser- och rödpunktsikte har jag för övrigt själv.
Eftersom du är så sagolikt trög så får vi ta det här stegvis där du nu bara kan svara ja eller nej, vi kan ta det i nummerlista som du gillar så mycket:
1. I den kombination av riktmedel som du talar om, termiskt sikte ihop med "laserpekare", lämnar laserstrålen optiken, ja eller nej?
2. Är det ljuspunkten av laserstrålen som reflekteras på målets yta som man ser i det termiska siktet, ja eller nej?
3. I ett rödpunktsikte, lämnar ljuset optiken i riktning mot målet, alltså bildar en ljuspunkt på målet, ja eller nej?
Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
2. Ifall du inte förstår det här så är det illa med ditt kunnande inom ekonomi: "
Det skrev jag i mitt tidigare inlägg. Men som Ryssarnas ekonomiska talesperson sa tidigare så skulle de gärna delta i BNP-leken, men det är ingen som vill låna pengar till dem för just det avseendet. Men för att förstå relationen så kan du ju ta tex. Tysklands statsskuld http://www.nationaldebtclocks.org/debtclock/germany , vilken utgör runt 78-80% av GDP och inse att värderingen på tillgångssidan-skulder för tex. det statliga ryska oljebolaget utgör relationen 3/10 i det avseendet. Man kan lite skämtsamt säga att marknaden värderar det Ryska statliga oljebolaget till i runda slängar 3-6x Tysklands totala ekonomi, undantaget Tyska utlandstillgångar." Ryssland är alltså avsevärt rikare än vad BNP-måttet ger, däremot är stora delar av rikedomen uppbunden inom just råvarutillgångar, tung industri och liknande. Enligt svensk press (när den inte är på dåligt humör avseende Ryssland) så har Putin jobbat hårt för att tillse att de Ryska motsvarigheterna till Svenssons får del av kakan.
Du menar väl inte att du sitter och jämför råvarureserver med BNP? Som om man skulle sälja hela oljereserven på ett år då eller kanske sälja hela reserven om och om igen år efter år? Om det är så du tänker så skulle Saudiarabiens "rättvisande" (Raybanstyle) BNP vara c:a 25 gånger högre än den som redovisas idag. Fast det skulle de ju bara ha ett år och efter det skulle de knappt ha någon BNP längre. (Med resterande världens sätt att räkna har de BNP på ~900 miljarder USD och upptäckta oljereserven är på c:a 260 miljarder fat som kan säljas för c:a 100 USD/fat).
Är det så du vill räkna? Nä som sagt, om du inte tycker BNP-måttet funkar så är du välkommen att visa Rysslands ekonomiska styrka i förhållande till några västländer på det sätt du anser är relevant.