2014-08-19, 20:26
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om du inte tycker BNP-måttet funkar så är du välkommen att visa Rysslands ekonomiska styrka i förhållande till några västländer på det sätt du anser är relevant.

Nu var jag inte tillfrågad, men jag tycker BNP-måttet fungerar ypperligt. Stämmer för de länder jag besökt i alla fall. Rysslands BNP är väl något högre än Italiens sammantaget, en bit under Frankrike/UK, per capita ligger det väl ungefär i nivå med mer välmående öst-EU-stater (alltså de i norr).

Det tragiska med den här konflikten är att de båda största och enklaste avsättningsmarknaderna för västeuropeiska (våra) produkter har skadats rejält. Både Ryssland och Ukraina hade också enorm tillväxtpotential så sent som för ett år sedan, nu är den sådär (iaf "kortsiktigt" de närmsta 10 åren). Det ännu mer tragiska är som vanligt i sådana här konflikter att allt tjafs kommer visa sig ha varit förgäves, för nu hoppas man som optimist att läget snart ska bli *nästan* lika bra som det var för ett år sedan. Well well.
2014-08-19, 20:31
Medlem
Börjar komma lite rapporter om skottlossning i centrala donetsk.

Frågan är varför.
Ukrainska spaningsförband?
Separatister som fylleskjuter igen (har tyvärr blivit ganska vanligt)
Intern uppgörelse
(un)friendly fire

Det enda jag utesluter är en storoffensiv. Trupperna är upptagna på andra platser för tillfället
2014-08-19, 20:32
Medlem
tverskoys avatar
Ett folkmord pågår i östra ukraina. Kievs junta massmördar civila!
2014-08-19, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Gamla nyheter och Putins spel för gallerierna, Krims ockupationsregering har sagt att det inte blir mer Ukrainska för fem dagar sedan. Din artikel är från 21 mars
http://info-news.eu/russia-bans-ukrainian-language-from-schools-in-crimea/

Skum källa... Har du fler alternativ att styrka detta påstående med?
2014-08-19, 20:40
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Börjar komma lite rapporter om skottlossning i centrala donetsk.

Frågan är varför.
Ukrainska spaningsförband?
Separatister som fylleskjuter igen (har tyvärr blivit ganska vanligt)
Intern uppgörelse
(un)friendly fire

Det enda jag utesluter är en storoffensiv. Trupperna är upptagna på andra platser för tillfället

Det handlar inte om ett krig med "fronter" som under 1VK utan snarare om "förbandstäthet" på olika ställen. Strider kan blossa upp på ett oväntat ställe och sedan ebba ut rätt fort.

Skulle tippa på ukrainska specialförband inne i Donetsk, men det kan vara det andra du skrivit också.
2014-08-19, 20:44
Medlem
TrialByErrors avatar
Verkar som att UA trycker in i Donetsk och Lugansk nu.
https://news.yahoo.com/fifteen-bodies-retrieved-ukraine-convoy-attack-military-074010506.html

Lite överraskad att de kommit in i centrala Donetsk men Lugansk har ju levt på lånad tid ett tag.
2014-08-19, 20:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Menar du att de typ samlar ihop dem och skjuter dem i akt och mening just att döda dem eller är det snarare civila offer i ett krig utan att någon ens siktar på dem? Du får nog visa lite mer hur det är det du säger.
2014-08-19, 21:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fria fantasier i vanlig ordning.

Menar du att de militära experter och och rysslandskännare som skriver i "Pennan och svärdet" sysslar med "fria fantasier"?

Citat:
Som jag flera gånger redogjort är jag generellt kritiskt till Putins politiska gärning, och särskillt till hans politik gentemot etniska minoriteter som söker självständighet, läs Tjetjenienfrågan.

Länka gärna till inlägg på Flashback där du kritiserar Pulters agerande i Tjetjenien. Kan du inte plocka fram sådana tidigare inlägg som du skrivit när frågan var aktuell så förlorar du all trovärdighet i mina ögon!

Citat:
När det gäller Ukrainakrisen är det dock inte Ryssland eller Putin som är den fula fisken, utan problemet ligger främst i den oresonliga politiken i Kiev.

Det finns bara en person som är den "fula fisken" och det är Putler. All fakta talar faktiskt för just det!

Citat:
Vad Krim beträffar, så går det att ha åsikter om folkomröstningen på Krim, som jag återigen många gånger redogjort för, ehuru Ryssland knappast kan lastas för att inbjudna internationella observatörer inte kom.

De internationella observatörerna tilläts inte ens korsa "gränsen" till Krim. Däremot så inbjöd man diverse högerextremistiska sk. observatörer.

Vad gäller i övrigt angående den sk. Folkomröstningen på Krim så har jag redogjort tidigare för den enorma mängd invändningar man kan ha.

Citat:
Alltjämnt är den rimliga lösningen en omedelbar vapenvila för att stoppa det tragiska dödandet av unga män och meningslös förstörelse, följt av förhandlignar och därefter övervakade folkomröstningar om Krims och regionerna i Östukranas fortsatta nationella tillhörighet. Denna mycket modesta syn, gillas som bekant inte av PK- gänget i denna tråd....

Förhandlingar är på gång. Nästa vecka träffas Putler och den ukrainska presidenten. Innan dess så kommer Merkel till Kiev. Tyvärr så kommer väst att försöka pressa Ukraina till eftergifter, så att inte Putler "riskerar att förlora ansiktet". Alltså samma visa som när västmakterna 1938 pressade Tjeckoslovaken till eftergifter för att inte "Hitler skulle förlora ansiktet". Tycker du det var en bra politik?

Enligt min åsikt så rör det hela sig, enbart, om en rysk aggression, ett de facto krig, mot Ukraina. Alla bevis pekar på att Ryssland förde in specialtrupper till Krim en vecka innan myndighetsbyggnader började ockuperas. Alla bevis pekar också på att Ryssland, såväl tränar, som förser terroristerna i östra Ukraina med avancerade tunga vapen.

Sedan är det givetvis, med rätta, inte politiskt korrekt att direkt eller indirekt stödja en aggressiv främmande makts brott emot internationella lagar, en makt som, dessutom på sikt, kan hota Sveriges säkerhet.
2014-08-19, 21:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Menar du att de typ samlar ihop dem och skjuter dem i akt och mening just att döda dem eller är det snarare civila offer i ett krig utan att någon ens siktar på dem? Du får nog visa lite mer hur det är det du säger.

Vänta dig inte några väl underbyggda inlägg därifrån. Kreml har tydligen bestämt sig att att en lögn blir "sanning" bara man upprepar den tillräckligt på gångar, a´la Goebbels, som, förövrigt, Putler beundrar.
2014-08-19, 21:29
Medlem
Citat:
Du kan väl visa detta då. Är det inte så att det du kallar laserpekaren belyser målet med en laserstråle? Kan denna laser användas för att sikta med utan att laserstrålen lämnar optiken, alltså så som ljuset beter sig i ett rödpunktssikte?

Fortfarande bara svammel.

Om du inte tycker BNP-måttet funkar så är du välkommen att visa Rysslands ekonomiska styrka i förhållande till några västländer på det sätt du anser är relevant.

1. Eftersom du (nu uppenbarligen) aldrig sett hur ett termiskt sikte fungerar tillsammans med en laserpekare så blir nu ditt missförstånd uppenbart. Du kan alltså se laserpunkten i det termiska siktet (inte strålen under normala omständigheter) och använda det som ett rödpunktssikte, detta blir förstås särskilt relevant i stridsfordon ifall de har 2D eller 3D stabilisering. Så i övrigt så kan du ju redogöra för ditt svammel i övrigt.

2. Ifall du inte förstår det här så är det illa med ditt kunnande inom ekonomi: "Det skrev jag i mitt tidigare inlägg. Men som Ryssarnas ekonomiska talesperson sa tidigare så skulle de gärna delta i BNP-leken, men det är ingen som vill låna pengar till dem för just det avseendet. Men för att förstå relationen så kan du ju ta tex. Tysklands statsskuld http://www.nationaldebtclocks.org/debtclock/germany , vilken utgör runt 78-80% av GDP och inse att värderingen på tillgångssidan-skulder för tex. det statliga ryska oljebolaget utgör relationen 3/10 i det avseendet. Man kan lite skämtsamt säga att marknaden värderar det Ryska statliga oljebolaget till i runda slängar 3-6x Tysklands totala ekonomi, undantaget Tyska utlandstillgångar." Ryssland är alltså avsevärt rikare än vad BNP-måttet ger, däremot är stora delar av rikedomen uppbunden inom just råvarutillgångar, tung industri och liknande. Enligt svensk press (när den inte är på dåligt humör avseende Ryssland) så har Putin jobbat hårt för att tillse att de Ryska motsvarigheterna till Svenssons får del av kakan.
2014-08-19, 21:36
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vänta dig inte några väl underbyggda inlägg därifrån. Kreml har tydligen bestämt sig att att en lögn blir "sanning" bara man upprepar den tillräckligt på gångar, a´la Goebbels, som, förövrigt, Putler beundrar.

Försök vara åtminstone lite renhårig och ta med sammanhanget, som inte var i närheten av att han beundrade Goebbels idéer, utan hans förmåga som propagandist.

http://www.timesofisrael.com/putin-calls-goebbels-a-talented-man-at-meeting-with-rabbis/
2014-08-19, 21:39
Medlem
trodomintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy

Om det är filtrationsläger för separatister och andra dissidenter du menar så kommer de nog att aktiveras på allvar först när aktiva krigshandlingar har upphört.

Men självklart är det ett fullständigt meningslöst dödande som pågår av unga män, kvinnor och barn. Oberoende om det är civila eller militär, rebeller eller ukrainska armén.
Ryssland har föreslagit vapenvila och förhandlingar, men Kiev sätter upp villkor för det.

Enligt FN är antalet dödade c:a 2000, men jag antar att de får siffrorna dels från Kiev- och dels från rebellsidan. Båda sidor har intresse att hålla nere uppgifterna om antalet dödade.

Viktoria Shilova, en arg ung kvinna och parlamentsledamot i Ukraina, kommer med information om att antalet döda är betydligt större, c:a 17000, enligt hackade e-mail från ukrainska försvarsministeriet.

https://www.youtube.com/watch?v=5veOECY0tKQ&list=UUdnB82ob_V7EXwwcCtB1vUg

http://professorsblogg.com/2014/08/18/ukrainian-mp-viktoria-shilova-demands-poroshenko-government-to-stop-the-civil-war-exposes-actual-num ber-of-war-casualties/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in