Citat:
Ursprungligen postat av
stockdum
Sorrry om det är lite OT men kan vara av värde för andra med anonine.
Kan ju tipsa om hur jag gjort. Jag kör openwrt på min router. Jag kör vpn mot flera vpn-leverantörer och sen har jag satt statiska routes in i vpn:erna för de nät jag vill skall dit. Om en vpn går ned så är det stopp där. I och med det så får jag också en bra lösning på att alla burkarna hemma kan utnyttja samma vpn-tjänst. Det är särskilt bra för mina Chromecast (3 stycken). Då har jag amerikansk Netflix till dem utan krångel.
Jag använder också openwrt, men har inte testat att konfigurera Anonine på routern. Sist jag försökte var med dd-wrt, och det ville inte funka. Dessutom: om det hade fungerat så är det tveksamt hur mycket kontroll man har över saken. Så det vore intressant att veta lite mer exakt hur du gjort, och också hur du kombinerar flera vpn.
Vad menar du med statiska routes? Det är ju sällan man vet 'i förväg' vart t ex peer-to-peer trafik beger sig. Den metod jag använder nu, i linux, är att begränsa viss trafik till att enbart använda det tap-interface som kör openvpn.
Krävs det inte en mycket kraftfull router för att hantera all trafiken, om det är 100mbit eller mer, utan att tappa rejält i bandbredd m.m?