Citat:
Ursprungligen postat av
BaalZeBub
Jag använder också openwrt, men har inte testat att konfigurera Anonine på routern. Sist jag försökte var med dd-wrt, och det ville inte funka. Dessutom: om det hade fungerat så är det tveksamt hur mycket kontroll man har över saken. Så det vore intressant att veta lite mer exakt hur du gjort, och också hur du kombinerar flera vpn.
Hej,
Jag följde vpn.client.pptp-howton på openwrts wiki. Jag har nog ändrat lite men det är bara för att jag vill göra andra saker också. Inte själva vpn-lösningen. Jag har bara kört pptp, inte openvpn.
http://wiki.openwrt.org/doc/howto/vpn.client.pptp
Kombinera flera vpn:er är inte svårare än att helt enkelt definiera flera interface. Typ vpn0, vpn1 etc. Och sedan diskriminera på något kriterie. Eftersom jag enbart använder mina vpn att titta på streamat media från olika regioner (usa, uk, de) så är det enkelt gjort via statiska routes då de näten inte rör på sig nämvärt ip-mässigt.
Citat:
Vad menar du med statiska routes?
Statiska ip-routes.
Citat:
Det är ju sällan man vet 'i förväg' vart t ex peer-to-peer trafik beger sig
Det har du helt rätt i. De tjänster du inte kan definiera mer exakt via ip-routing eller policy based routing av någon sort så kan du tyvärr inte använda den här lösningen. Om du inte vill köra en default route in i bara en vpn vill säga. Då funkar det. Men jag skulle älska att märka paketen redan i pc:n från ex. torrent-programvaran med någon TOS-lösning typ dscp och sedan köra pbr i routern med det.
Citat:
Den metod jag använder nu, i linux, är att begränsa viss trafik till att enbart använda det tap-interface som kör openvpn.
Jo. Så gör jag också fast då via statiska routes in i tunneln och sedan till netflix, hulu, bbc etc.
Citat:
Krävs det inte en mycket kraftfull router för att hantera all trafiken, om det är 100mbit eller mer, utan att tappa rejält i bandbredd m.m?
En vanlig hemrouter som är några år gammal verkar klara ca: 80Mbit/s throughput. Inte 100Mbit/s. Möjligen är det bättre med modernare men det har jag inte testat så det vet jag inte. Jag har testat (original-OS inte openwrt) netgear wndr3700, dlink 614 samt linksys wrt54g med pktgen i linux. För varje mjukvarufunktion man lägger in så blir det en degradering i pps throughput. VPN:er är mjukvarukryptering i openwrt och därmed belastar det cpu:n. Har testat att köra 3 vpn:er men nu har jag bara 2. Jag har nog inte kört mer än två streams max, tror jag. Och det har funkat.