2014-08-18, 19:29
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jag kan inte begripa att jag några val tillbaks i tiden röstade moderat. Vad håller de på med, är desperationen så stor? Om jag idag skulle tvingas att välja ett parti, förutom SD, skulle jag hellre välja vänstern.

I kvällens Agenda pratade FR om hur drösen av invandrare snabbare kommer att lära sig svenska, snabbare komma i arbete och därmed bidra till den svenska hädanfärden, förlåt, välfärden.

Lära sig svenska, jo pyttsan. Språkkraven är katastrofalt låga. Leijonborgs gamla förslag om språktest, det som gjorde att han nästan lynchades, hade varit det enda raka.
Krav på anpassning till samhället är ett måste. Då menar jag inte att vi ska anpassa oss till deras religion och kultur. Vafan vi tillåter t o m halalslakt för att tillfredsställa deras religion, det är skandal.

Detta kan jag bekräfta stämmer träffar massa olika invandrare i veckorna och deras Svenska är bedrövligt dålig trots man vet dom bott här länge.
Många bryter ju på utrikiska så mycket så dom är nästan omöjligt fatta vad dom menar.
Citera
2014-08-18, 19:32
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det räcker inte på långa vägar.Det tillkommer massiva kostnader senare i försörjningskedjan för den massinvandrade.
En rimlig beräkning ger vid handen att svenske skattebetalaren måste slanta upp över 200 miljarder per år..år efter år.
Detta är dessutom en kostnad som befinner sig i gravt accelererande skede.
Det blir inget över till något fredagsmys till slut samtidigt som välfärden fullkomligt havererar.
Vi är max två år från total nationell härdsmälta.

Det vet jag också.
Men den siffran var den som nu är politiskt godkänd att resonera om efter inslaget i P1.
Redan denna storlek är skrämmande.
Och att fastna på storleken är kontraproduktivt i detta läge. Nu gäller det att slå fast i folks medvetande att utgifterna för invandringen är minst 10% av statens budget.
Osäkert hur mycket för de verkar inte ha koll.

Betona osäkerheten för den slår stenhårt mot hela sjuklövern. De vet inte själva.
Det är det riktigt skrämmande för folk. Politikerna vi valt har ingen jävla aning.
Citera
2014-08-18, 19:33
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Studio1 idag uppgav direkta kostnaderna för invandringen kommande år till ca 35 miljarder per år.
Sedan går vi back ytterligare 50-60 miljarder per år på de som kommit hit.
Men svaret varierar betonar reportern.

Det är 85-95 miljarder per år. Varje år.
från 1.01: 20 och framåt http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/417570?programid=1637

Om det må vi berätta

Det roliga är ju hur desperat reportern är som måste hävda att "vissa" debattörer påstår att det går plus, som om det här verkligen skulle vara en fråga om tyckande.

Sedan nämns det att migrationsverket har kostnader för asylprövningen, och att dessa kostnader har man oavsett invandringsnivå - men hur stor del av de dessa 35 miljarder är asylprövningen då? Det säger man inte i inslaget, med all sannolikhet för att det är en liten del. Så funkar nämligen svensk media, sådant som inte passar förtigs helst. Och om man uppmärksammar besvärande fakta så använder man kontrafakta för att "balansera ut dem" oavsett hur korkad och verklighetsfrämmande denna kontrafakta är. Det ska således verka som om sanningen finns någonstans mittemellan, vilket förstås är helt vansinnigt om ens kontrafakta saknar grund. Exakt samma taktik kör t.ex. kreationister i USA som vill ställa darwinism och kreationism vid sidan av varandra som två likvärdiga "teorier" där man ska "välja själv". Problemet är bara att den ena är oerhört väl underbyggd på vetenskap, och den andra är papphatteri och galenskap.

Slutligen har man lyckats få en norsk professor att säga att "invandringen kan ge plus om folk får arbete". Vilket fantastiskt ljushuvud! Det har ingen tänkt på tidigare! Men huruvida dessa människor från tredje världen, helt utan utbildning eller några som helst förutsättningar är kapabla att få ett arbete i ett modernt västerländskt land som i allt högre grad automatiserar enkla arbetsuppgifter bryr man sig inte om. Allting är bara ett integrationsproblem som tydligen är lätt avhjälpt enligt jounalisterna.

Den här typen av relativisering är ärligt talat ganska besvärande tycker jag. Även om man nu för en gångs skull faktiskt nämner de kostnader som finns (vilket knappast är hemliga) som man helt struntat i tidigare, så presenteras det på ett oärligt och vinklat sätt. Vore det inte rimligt att säga till exempel om man då har haft några som helst framgångar i integrationen överhuvudtaget den senaste 20års perioden i Sverige? Och om man inte haft det, varför tror man då att det skulle bli annorlunda nu?

Det är detta som är besvärande att man bara tar dessa luftslott om den kommande integrationen, och påståddda arbetsbristen som sanningar, trots att ingen har sett minsta spår av någonting sådant. Vad händer om dessa kostnader blir permanenta? Vad fan händer då? Särskilt när konjunkturen viker nästan gång. Det tror jag det är många i Sverige som genuint undrar.
Senast redigerad av El Capitano 2014-08-18 kl. 19:38.
Citera
2014-08-18, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ypsilonsport550
Nej. Gå och rösta. Samtala med alla du känner om vansinnet. Nu!
Tyvärr. De flesta kommer inte bry sig som vanligt. Vi andra kommer tyvärr inte kunna påverka. Inget parti kommer vilja ha något med sd att göra. Det är kört. Tyvärr. Vi är överkörda av vår egen regering.
Citera
2014-08-18, 19:43
Medlem
Såg en så himla skön kommentar på ett annat forum

"Öppna ditt hjärta
Fredrik, jag tycker du även ska ÖPPNA DITT HJÄRTA för sjuka, arbetslösa, hemlösa och pensionärer"

Touché
Citera
2014-08-18, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Tyvärr. De flesta kommer inte bry sig som vanligt. Vi andra kommer tyvärr inte kunna påverka. Inget parti kommer vilja ha något med sd att göra. Det är kört. Tyvärr. Vi är överkörda av vår egen regering.

Du är inte SD:are, du vill sprida defaitism bland Sverigevänner och svenskar, få dem att känna att det är hopplöst. SD kanske kommer förlora 2014, men supervalåret är 2018. Innan det lär mycket skit hänt, efter det året är risken till inbördeskrig övervägande.
Citera
2014-08-18, 19:53
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Såg en så himla skön kommentar på ett annat forum

"Öppna ditt hjärta
Fredrik, jag tycker du även ska ÖPPNA DITT HJÄRTA för sjuka, arbetslösa, hemlösa och pensionärer"

Touché

Höjden, eller lågvattenmärket kanske var när den där korkade reportern på SVT såg det som felaktigt att en svensk politiker vill satsa på svenskarna. Det är väl det som vi har röstat fram dem för att göra! För att de ska göra det bra för oss svenskar. Inte för andra folk. Det ska deras ledare göra.

Ett lands ledare ska se till det egna folkets och landets bästa. Det borde vara en självklarhet och ska inte behöva påpekas.

http://www.friatider.se/svt-till-h-rt-angrepp-mot-kesson

Edit:

Citat:

Det enda som håller tillbaka en verklig explosion bland folket är möjligheten att med valsedeln rösta bort vansinnet. Ändra väg med fredliga medel. Än så länge.
Jag vet mycket väl att huvuddelen av folket sover. Så har det alltid varit. Majoriteten gör aldrig något öht. Det är alltid en liten skara människor som sätter igång uppror, revolutioner, statskupper o.likn. Den lilla skaran växer i dagens Sverige. När de inser att en verklig vändning inte är möjlig att genomföra med parlamentariska metoder...
Senast redigerad av ganglere2 2014-08-18 kl. 19:59.
Citera
2014-08-18, 19:56
Medlem
Budikates avatar
Erik Ullenhag, Mona Sahlin och Annie Lööf lever i en Flower Power-bubbla där 1 miljard nya flyktingar utan utbildning hade varit det bästa som kan hända.

Lööfs standardkommentar "var 4e tandläkare är invandrare". Vad i helvete har det med saken att göra?
Folk är trötta på bidragsturister och de kriminella gäng som bara växer och växer.

Ullenhag måste ha en permanent öronskada när han konstant hävdar att Åkesson skyller på invandrarna, när hela Sverige hör Åkesson säga "jag skyller på dig Ullenhag, inte invandrarna."

Sahlin drar på sig en muslimsk sjal och ser inget problem med de tusentals muslimer som hellre följer Islam än svensk lag.

Jag har inte läst Koranen själv, men det är mycket märkligt att en bok kan ge upphov till så makalöst olika tolkningar. Det är ju alltid de fredliga muslimernas försvar - att Koranen "tolkas fel" av extremister.
Citera
2014-08-18, 19:56
Avslutad
Både Borg och Reinfeldts uttalanden den senaste veckan är otroligt märkliga. Främst för att de kommer sjukt olägligt, mitt i en valrörelse där man försöker vinna ett val om 4 veckor... Och riskerar att förlora sin makt.

"Vi har några dåliga år framför oss, därför vill vi inte ge några vallöften" (typ) lär ju inte ge så värst många röster... Det är som att de redan har gett upp på förhand!

Alternativt att de verkligen är så lömska att de strategiskt redan nu försöker vinna på detta om 4 år istället... Som förmodligen fler varit inne på tidigare:

"...Fredrik Reinfeldt är ett politiskt geni, då han på detta sätt helt ritar om valrörelsen. Valfilmerna är redan inspelade, affischerna är redan tryckta, kampanjerna är redan planerade. Om Reinfeldt förlorar valet kan han också påtala att han faktiskt sade att det kommer bli massiva kostnader utan reformutrymme när nästa regim får ekonomin i fritt fall.

2014-07-24 släpper Migrationsverket sin begäran om 48 miljarder SEK (PDF), inlindat i en rätt omfattande textmassa och ett stort antal kostnadsposter. Den går under radarn.

2014-08-13 skriver Schibsted/SvD, Sveriges mest högerinriktade ledarsida, och Sanna Rayman att det behövs 48 miljarder kronor till flyktingströmmarna och sätter därmed agendan och gör det rumsrent att diskutera det hela. Är man konspiratoriskt upplagd så är detta en medveten politisk plantering, inför Reinfeldts planerade tal igår.

2014-08-16 Reinfeldt håller tal

Övriga politiska partier, speciellt oppositionen har nu att förhålla sig till detta. Vill de på minsta sätt minska flyktingströmmen är de rasister som vill bygga ett sämre Sverige. Reinfeldt (och delvis alliansen, även om övriga lydpartier måste profilera sig lite i olika frågor, som dock i praktiken inte kan få några pengar) kan bemöta alla reformförslag och valfläsk från vänstern, som redan gjort sina valfilmer och tryckt och rent av satt upp sina affischer, med att de därmed måste dra ner på invandringen och alltså är rasister som går (sd) till mötes."

http://cornucopia.cornubot.se/2014/08/reinfeldt-oppna-era-hjartan-och.html?m=1
Citera
2014-08-18, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nej, det är självbevarelsedrift. Jag är inte ett dugg intresserad av att "hjälpa fler".
Men det är jag och majoriteten i Sverige är med mig.
Eftersom vi är människor och inte nazister.
Citat:
Jag vill att vi lägger vårt eventuella överskott på att ge våra barn en vettig skolgång med bra läromedel och inte för stora klasser, att mina föräldrar kan få en god pension och bra vård när de bli gamla och sjuka. Att våra sjuka och arbetslösa kan få det ekonomiska stöd de behöver, att vi har råd att värna vår miljö och bevara vår natur.
Jaha, så du vill att skolan ska vara dålig, för att de äldre ska få det lite bättre?
Exakt så kan man resonera, om man resonerar som du gör och ställer saker emot varandra.
Citat:
Hela världen är full av länder där det krigas och bråkas, och det är ständigt miljoner eller hundratals miljoner på flykt. Vi kan inte rädda världen, den måste rädda sig själv. Vårt ansvar är vad som händer här, och inte i resten av världen.
Vi kan inte rädda världen ensamma men världen kan inte heller rädda sig själv om ingen människa bryr sig om andra människor. Vi bör föregå med gott exempel.
Citera
2014-08-18, 19:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Jag är inte lika säker.

Själv är jag moderat och har alltid argumenterat starkt emot SD men jag har en teori jag har är att detta är ett sätt att närma sig SD som jag skrivit om här tidigare i tråden (sök på mina senaste inlägg om du är intresserad).

Det andra alternativet jag ser är att Reinfeldt uppriktigt vill ha ett mandat för denna ökade invandring men just det tror jag få väljare ställer sig bakom, och det oavsett var på höger/vänster-skalan man står. Detta kan i så fall leda till att väljare från båda blocken strömmar till SD, detta eftersom båda blocken förordar den politiken med den enda skillnaden att vänstern vill ge mer bidrag vilket är ännu värre.

Jag hoppas att Reinfeldt har en plan liknande den jag skissade upp tidigare men jag är som sagt var inte säker på det och det får mig som tydlig moderatväljare och motståndare till SD att överväga en röst på SD. Jag tror också det är rätt många som tycker gränsen är passerad nu och därför vill ge sitt parti en tydlig signal om det.
Citera
2014-08-18, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf
Under tiden Sverige "investerar" i massinvandring så, har övriga länder investerat motsvarande summa i infrastruktur, utbildning, vård och omsorg för det egna folket. Vi blir inte bara omsprungna vi kommer att tappa all konkurrenskraft. Läget förvärras ännu mer genom att samhället destabiliseras och splittras, vilket också är just vad Reinfeldt avser.

Det är nu det gäller:
Sverige som självständig nation med välfärd eller Sverige som ett etniskt söndertrasat protektorat i EU.

Det är ganska glasklart att vår framtida konkurrenskarft kommer att vara lågavlönade själlösa slavar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in