Citat:
Ursprungligen postat av
charlesxavier2000
Självklart vill du bara prata pengar! Det här handlar faktiskt om människors liv om du inte insett detta, de får bo i tältläger i flera år utan tillgång till vare sig skola och adekvat vård. Vi människor är alla lika värda, och jag tycker att de som tar sig till Sverige kan få ta en liten del av det land vi har byggt upp och leva ett värdigt liv här om de önskar det. Usch för sådana människor som dig som endast bryr sig om pengar!

Du borde fundera på hur naiv du är? Självklart handlar det om pengar. Utan pengar kan ingen hjälp ges.
Man kan absolut sänka välfärden och standarden i Sverige till exempelvis Afghansk nivå på stört, och dela ut överskottet till flyktingar. Absolut! Det hjälper fortfarande bara för stunden. Sedan startar nya krig, med nya flyktingar som vill fly. Fast då har Sverige ingen möjlighet att ge någon hjälp för vi har slut på PENGAR!
Begriper du det här eller behövs det illustrerande bilder också?
Frågan är, hur många ska vi hjälpa, vilka ska vi hjälpa, hur ska vi hjälpa? Och framför allt, hur mycket pengar får det kosta? Hur mycket vill vi offra från den standard och välfärd vi har idag? Det är bara att välja. Det finns ett brett spektrum, ända från att behålla dagens standard och ner till Afghansk nivå.
Att ta hit massor av folk som kostar 100-falt mer än att hjälpa på plats är inte bara ekonomisk idioti, det är som att sparka de som inte kan ta sig från området i ansiktet.
Hellre använder jag mina skattepengar till att hjälpa 1000 barn att ÖVERLEVA i ett läger nånstans. än att jag använder dem till att ge 10 st som betalar stora summor(även för svenska mått) för att komma till Sverige livstids försörjning.
Vad såna som du förespråkar är inget annat än grymt och omänskligt, att välja ut ett fåtal och skita i resten är långt ifrån humant.
Då räknar jag inte ens de negativa effekterna på det svenska samhället...
Om jag ser 10 hemlösa på gatan och bjuder in en av dem att äta festmåltid och bli proppmätt, eller ger alla lite mat så de klarar sig ett tag; vilket är humanast och mest rättvist?
Jag förväntar mig inget vettigt svar, du kan upprepa ditt hjärntvättade mantra om och om igen, du lär aldrig förstå.