Citat:
Ursprungligen postat av
Modnar
Viss litteratur kan det finnas anledning att spara. Det händer ju då och då att man kanske hjälper någon bekant som har en jävlig hyresvärd, arbetsgivare eller what not. Däremot tvivlar jag på att jag någonsin kommer öppna Nergelius statsrättsbok igen...
Behåll det du tror dig kunna få användning för i vardagen. Sälj resten.
Visst, men då antar jag att du också vill hjälpa din bekant med ett pålitligt råd som speglar
gällande rätt? Då är det nog bäst att ta det säkra före det osäkra och istället låna den senaste upplagan av de ifrågavarande böckerna från närmaste bibliotek (eller köpa alternativt låna från arbetsplatsen). I de allra flesta fallen kommer ju din litteratur att vara inaktuell redan någon termin efter att du först köpte den. Förvisso är det ju så att det i regel inte sker några revolutionerande förändringar i gällande rätt i samband med varje ny upplaga, men är du verkligen beredd att ta den risken när det är
ditt råd som verkliga människor ska lita på? Jag skulle iaf känna mig särskilt bra till mods...
Citat:
Ursprungligen postat av
ProsecutorDredd
Varför saknas det anledning att spara litteraturen?
Jag skrev många hänvisningar i mina böcker, flärpar och så länge man har koll på gällande rätt är det bra stöd om/när det är dags för tingstjänstgöring eller byråarbete...
Ja men nu handlade frågan om att spara eller sälja
litteraturen, vilket ju ändå måste tolkas som just
endast litteraturen utan att ge sig in på diverse hårklyverier. Har man lagt ned en massa tid på att komplettera litteraturen, som du verkar ha gjort, är frågan självklart en helt annan. Men kom ihåg att många inte gör som du. Jag har exempelvis aldrig skrivit anteckningar i böckerna - dessa för jag istället vid sidan om. Det enda jag gör i böckerna är understrykningar, just i syfte att de ska behålla ett så högt andrahandsvärde som möjligt.