2014-08-13, 09:55
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacru
Tycker fler borde inse att när det gäller juristutbildning är det din personliga kapacitet som till större del är avgörande än lärosätet. Ska jag vara helt uppriktig så är sannolikt ditt lärosäte en bisak i allra högsta grad. I första hand fordras goda akademiska prestationer, i andra hand kontakter, i tredje hand social kompetens och brinnande engagemang. Massvis med studenter från Umeå Universitet, med höga betyg, jobbar som biträdande på Mannheimer Swartling (som anställer just efter betyg) emedan en hel drös tidigare uppsalastudenter som inte riktigt brann för juridiken, och således presterade därefter, har avsevärt sämre jobb.

Vill du bli en bra jurist och vill du att din utbildning ska "smälla högt" så sluta upp med lärosätes-bögeriet och begrav dig i doktrinen istället.

Vänligen

Juris studerande sedan två år tillbaka

Håller med dig till fullo och är allmänt emot denna hets att man måste går på ett visst Uni. dock fick jag nu chansen att faktiskt välja mellan tre så då blir man ju lite fundersam. Men tack för din input!
Citera
2014-08-13, 09:58
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gongel
Denna fråga har utan tvekan varit uppe i tråden men kan inte hitta svaret - Vilken lagbok ska man använda sig av? Börjar juristprogrammet i Lund om två veckor.

Här är det andra inlägget som borde kommit upp om du sökt på "vilken lagbok?" i denna tråd:

(FB) Juristprogrammet

I inläggen runt om finns mer diskussion.

Bryr du dig bara om pris? Svarta eller gröna lär räcka. Häftigt att vara juriststudent? Tjacka den blå.

Någon lundastudent kan svara på hur mycket du ens behöver en lagbok. Utan att överdriva kan jag säga att de som börjar SU i höst kan köpa en lagbok från 2012 - dvs, få gratis från tingsrätt/myndighet/valfri jurist - och sedan ev. en ny inför T5. JIK:en behandlar lagar som sällan ändras. Alla andra kurser har författningssamlingar som du oftast måste köpa ändå.
Senast redigerad av Sobofied 2014-08-13 kl. 10:03.
Citera
2014-08-13, 10:44
Medlem
Belfours avatar
Citat:
Denna fråga har utan tvekan varit uppe i tråden men kan inte hitta svaret - Vilken lagbok ska man använda sig av? Börjar juristprogrammet i Lund om två veckor.

Gör som alla andra, köp den blå om du så önskar. (Du behöver den dock inte förrän i Oktober då er första kurs inte använder sig av lagbok)
Gör som veteranerna, skriv ut relevant lagtext.
Gör som veteranerna som vill ha ett bibliotek, köp en blå lagboken.
Citera
2014-08-13, 17:49
Medlem
Citat:

Jag har under mina två år använt den blå (Sveriges Rikes Lag) och är nöjd. Som yrkesverksam jurist kommer du sannolikt främst använda rättsdatabaser (läs Karnov) för att slå i lagen. Men när man väl ska tillgå lagtexten manuellt så är det bra att kunna den blå lagbokens systematik. Det är den som används i domstolar och i yrkeslivet i övrigt. Annars är den svarta lagboken kanske aningen lättare att slå i, enär den är uppdelad efter rättsområden. Detta till trots skulle jag rekommendera den blå.

Den gröna lagboken ska du nog undvika eftersom den är ofullständig och anpassad till juristprogrammet i Uppsala.
Citera
2014-08-13, 19:33
Medlem
svårt att få dispens från behörighetskraven för att börja ny termin? Gäller UU.
Citera
2014-08-13, 20:03
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Jag börjar andra året nu, har använt den blå hittills och har varit "nöjd" med den. Har en polare som använder "den svarta lagboken" och den är fan inte tokig måste jag erkänna. Mycket mer logiskt uppdelat, lättare att slå i registret samt mycket bra innehållsförteckningar och sakregister. Den är även billigare än den blå, vilket gör den attraktiv om man är fattig student.

Skulle säga att den svarta är minst lika bra som den blå. Den gröna har jag inte mer än slängt ett öga i så kan inte säga mycket om den, nästan ingen som använder den i min klass.
Citera
2014-08-15, 17:21
Medlem
Har en fundering ang att sälja sin kurslitteratur. Brukar ni sälja alla era böcker när en kurs är klar? Själv har jag sålt de flesta böcker. Men kan känna såhär i efterhand att man kanske skulle sparat på några böcker, dels för att vissa böcker kan vara bra att ha kvar om man vill kolla någonting som man tidigare har läst inom ett visst område men helt enkelt glömt bort.

Hur gör ni? Säljer ni alla era böcker eller står några kvar i bokhyllan?
Citera
2014-08-15, 17:25
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Har en fundering ang att sälja sin kurslitteratur. Brukar ni sälja alla era böcker när en kurs är klar? Själv har jag sålt de flesta böcker. Men kan känna såhär i efterhand att man kanske skulle sparat på några böcker, dels för att vissa böcker kan vara bra att ha kvar om man vill kolla någonting som man tidigare har läst inom ett visst område men helt enkelt glömt bort.

Jag sparar den litteratur som inte går att sälja vidare och vissa standardverk (skadeståndsrätt, ekelöf, kriminalrättens grunder). Den mesta litteraturen man behöver i arbetslivet lär man köpa nya upplagor av eller ha tillgänglig hos arbetsgivaren.
Citera
2014-08-15, 18:07
Medlem
Citat:

Jag har inte sålt en enda, främst för att jag aldrig fått tummen ur. Förutom möjligen viss specialkurslitteratur lär jag nog aldrig få nytta av den i yrkeslivet, men tidvis har den varit bra att ha vid diverse bråk på internet. Rätt Arv fick jag i och för sig nytta av senast det drog ihop sig till arvsfejd i släkten, men det hade väl gått lika bra att hitta seanste upplagan på biblioteket.
Citera
2014-08-15, 19:53
Medlem
Citat:

Säljer inget. Finns ingen anledning till det egentligen dock. Det enda som jag fått ur det är när jag hängt i juridikforumet genom mobilen i sängen och då inte orkat gå in på fullversionen på Zeteo - då har det varit soft att snabbkolla upp något.
Citera
2014-08-15, 20:33
Medlem
Pörrs avatar
Sålde inte en bok under utbildningen. Vräkte istället ner det i pappersåtervinning i någon flytt ett par tre år efter examen. Då hade jag ännu inte hade öppnat kartongen sedan examen.
Citera
2014-08-15, 21:21
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

Jag säljer rubbet. Tro mig, det finns ingen anledning att spara litteraturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in